• 0

Freelancers aannemen?

Hallo,

 

Met mijn bedrijf (VOF) lever ik maandelijks diensten aan klanten die daarvoor ook maandelijks een (abonnements)bedrag voor betalen. Nu wil ik graag personeel aannemen die mij kan helpen bij deze diensten. Ik zou dit personeel graag willen uitbetalen per klant per maand waar zij dan verantwoordelijk voor zijn. Dus ik koppel 1 personeelslid aan 1 klant en daar betaal ik mijn personeel per maand voor. Dit wil ik doen door een percentage van het (abonnements)bedrag uit te keren aan mijn personeel.

Is het aan te raden om hiervoor freelancers aan te nemen? Of zijn er nog andere constructies? Waar moet ik op letten?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Freelance is de enige mogelijkheid als je het volledige loon wil koppelen aan de omzet(per klant per maand).

 

Je zou ook kunnen kiezen voor het uitbetalen van een basissalaris(minimum loon) en daar een bonusconstructie die gekoppeld is aan de omzet er bovenop zetten.

 

Je hebt dan wat meer opties zoals:

Pay rolling

Uitzendbureau

Loondienst

Grootformaat printers, A0 printers, A1 printers en supplies http://grootformaat-printer.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sandra,

 

Voor zover ik weet bestaan freelancers helemaal niet in fiscaal-juridische of arbeidsrechtelijke zin (voor de Belastingdienst of de wet). Daarnaast verstaat niet iedereen hetzelfde onder het woord freelancer. Voor de een is het een zelfstandig ondernemer en voor de ander iemand die (naast een baan) wat bijverdient.

 

Als je iemand voor je wilt laten werken, kun je grofweg:

1. mensen op verschillende manieren in loondienst nemen (payrolling, uitzendbureau, rechtstreeks, ...)

2. andere zelfstandig ondernemers inhuren (op wat voor basis dan ook)

3. particulieren bijverdiensten voor jou laten verrichten.

 

Als je even vertelt:

1. over hoeveel klanten het ongeveer gaat,

2. hoeveel je maandelijks per klant ongeveer wilt betalen aan je toekomstige 'medewerkers',

3. hoeveel werk (uren pm) die per klant moet verrichten en

4. hoeveel klanten je aan een 'medewerker' wilt koppelen,

vermoed ik dat de op Higherlevel aanwezige deskundigen op dit vlak je beter kunnen adviseren.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is het van belang om te weten welke relatie jij met die freelancers/medewerkers aangaat. Staan ze onder jouw toezicht en zijn ze verplicht volgens jouw procedures te werken?

 

Er is sprake van een dienstverband als aan drie voorwaarden wordt voldaan:

- persoonlijke verplichting tot arbeid

- verplichting tot betaling van loon

- gezagsrelatie

 

De eerste houdt in dat de freelancer niet iemand anders kan inzetten om het werk te doen maar dat hij/zij het zelf moet doen.

De tweede spreekt hopelijk voor zich en de derde is waar de meeste discussies over gaan. Bepaal jij wat je freelancer doet, wanneer hij/zij het doet, op wat voor manier hij/zij het doet et cetera? Dan is er meestal sprake van een gezagsrelatie en noemt men zoiets al gauw een dienstverband. Het is nogal afhankelijk van de omstandigheden van het geval.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

@Karen, Ik ben eigenlijk op zoek naar scholieren/studenten die wat willen bijverdienen. Momenteel krijgen we ong. 20 klanten per maand er bij. Elke klant wil ik aan een student gaan koppelen. Per klant zal het gaan om ong. 6 uur werk + tijd die nodig is voor het beschikbaar zijn als 'helpdesk' voor die klant. Een medewerker kan dan zoveel klanten krijgen als die zelf wil en aan kan. Een medewerker levert dus eenmaal een vaste dienst van ong. 6 uur en verder is deze medewerker beschikbaar als helpdesk voor die klant. De medewerker wil ik dan 25% van de omzet van die klant per maand geven als 'bijverdienste'. Hiervoor ben ik op zoek naar de beste constructie. Ik zit liever niet vast aan allerlei premies, belastingen, etc. Daarom dacht ik aan Freelancers.

 

Mijn medewerkers krijgen straks verder de volledige vrijheid om de klant te bedienen.

 

Ik begrijp dat payrolling ook een mogelijkheid is? Waar moet ik op letten als ik daar voor kies?

 

Alvast weer bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn medewerkers krijgen straks verder de volledige vrijheid om de klant te bedienen.

 

Ook wat betreft:

 

[*]Wie de klant bedient (kan de student/scholier een medestudent sturen of is hij/zij verpicht zelf te gaan)?

[*]Het serviceniveau (ik neem aan dat je wel een bepaald minimum niveau wil bieden)?

[*]Het leveren van de dienst en helpdeskfunctie bij abreidsongeschiktheid?

 

Ik zou in ieder geval erg huiverig zijn als het gaat om het gaat om het koppelen van de helpdesk aan één persoon. Dat je de implementatie laat uitvoeren door één persoon kan ik helemaal begrijpen. Maar de hele aftersales en helpdesk zou ik professioneel optuigen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.