• 0

Veilinghouders rekenen btw op 2dehands producten?

Ik verkoop veel van mijn 2dehands goederen via veiling sites. Ik bedoel geen marktplaats en dergelijke maar veiling sites die bv ook verkoop afhandelen van falisimenten etc.

 

Wat ik niet snap en ook geen antwoord op krijg als ik dergelijke veilingsites mail is waarom vele van dit soort bedrijven gewoon 21% BTW berekenen op 2dehands producten. (sommige ook niet, maar de meeste wel)

 

Als voorbeeld: Je koopt een stel gebruike DVD's op een veilingsite met een bod van 100,- (inc veilingkosten)

Vervolgens wordt er (buiten de veilingkosten) ook vrolijk 21%btw berekend en betaald je 121,- voor 2dehands dvd's.

 

Hoe kan dit? Is dit uberhaupt wel legaal? Er is toch immers al eens BTW over betaald.

 

Overigens, volgens de belasting dienst site zou dit niet mogen en horen veilinghouders alleen BTW te betalen over de winstmarge. (in hun geval de veilingkosten) Maar aangezien 80% van veilinghouders gewoon keihard 21% btw berekenen stel ik toch deze vraag aangezien ik het idee heb iets over het hoofd zie waardoor dit wel zou mogen.

 

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op want als ik bel/mail naar dergelijke bedrijven hebben ze nooit een duidelijk antwoord.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je idd alleen BTW berekent over de winstmarge, geef je die ook meteen prijs aan de koper. Dus ik denk dat ze deswege kiezen voor gewone verkoop incl. BTW. Ik weet ook niks van een verbod op gewone verkoop van goederen met vermelding en berekening van BTW, behalve als het product al een marge-product is.

Link naar reactie
  • 0

Als je idd alleen BTW berekent over de winstmarge, geef je die ook meteen prijs aan de koper. Dus ik denk dat ze deswege kiezen voor gewone verkoop incl. BTW. Ik weet ook niks van een verbod op gewone verkoop van goederen met vermelding en berekening van BTW, behalve als het product al een marge-product is.

 

Bedankt voor je bericht.

 

Aangezien we spreken over 2dehands goederen (zoals in mijn voorbeeld dvd's) dan is dit toch een marge-product?

En in dit geval zou hier toch geen 21% BTW over berekend mogen worden?

 

Wellicht snap ik het niet, maar als we spreken over dvd's, computers, telefoontjes etc die 2dehands verkocht worden dan mag hier toch nooit 21% BTW over het volledige bedrag gerekend worden?

Link naar reactie
  • 0

Ookal staan veilinghouders genoemd als groep die de margeregeling mag toepassen.

Het toepassen van de margeregeling is geen verplichting een ondernemer mag ook kiezen voor het toepassen van de gewone btw regels. zie in deze link. onderaan

 

Kiezen voor normale berekening van btw

 

U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.

 

Voor jou als ondernemer maakt het toch ook geen verschil je vraagt de btw gewoon terug.

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op het antwoord van Roel: niet zozeer het feit dat de goederen tweedehands zijn is relevant, het gaat er vooral om van wie de goederen afkomstig zijn. Als deze gebruikte goederen uit een bedrijfsboedel komen dient er gewoon 21% BTW geheven te worden over de verkoopprijs en mag de margeregeling niet eens worden toegepast.

In jouw voorbeeld, als de DVD's afkomstig zijn van een particuliere verzamelaar die dus bij verwerving de BTW niet heeft mogen terug vragen mag de margeregeling toegepast worden (maar dat hoeft niet, zie het antwoord van Roel). Als de DVD's afkomstig zijn van bijvoorbeeld een videotheek, en de BTW dus is teruggevorderd, mag de margeregeling niet worden toegepast.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ookal staan veilinghouders genoemd als groep die de margeregeling mag toepassen.

Het toepassen van de margeregeling is geen verplichting een ondernemer mag ook kiezen voor het toepassen van de gewone btw regels. zie in deze link. onderaan

 

Kiezen voor normale berekening van btw

 

U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.

 

Voor jou als ondernemer maakt het toch ook geen verschil je vraagt de btw gewoon terug.

 

Dank je voor je bericht.

 

Dat maakt het al wat duidelijker maar leidt me tot mijn volgende vraag.

Voor mij is het veel intresanter om btw over de winstmarghe te betalen dan over het volledige bedrag.

 

Stel. Ik koop 2dehands 50dvd's voor 90 euro.

Ik verkoop deze voor 100 euro.

Ik betaal nu 21%btw over 10 euro. (winstmarge)

 

De veilinghouders echter, verkopen voor mij deze dvd's en rekenen 21% btw.

In dit geval moet ik 21% btw betalen over 100 euro. En nu maak ik dus verlies.

 

Of is het zo dat al staat er op de factuur van de koper 21% btw vermeld dat ik als verkoper nog steeds de marge-regeling mag toepassen? Dit lijkt me sterk maar het probleem is dus dat ik bij sommge veilinghouders niet de keuze heb om voor winstmarge regeling te kiezen. Wat in mijn geval dus absoluut niet winstgevend is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend op het antwoord van Roel: niet zozeer het feit dat de goederen tweedehands zijn is relevant, het gaat er vooral om van wie de goederen afkomstig zijn. Als deze gebruikte goederen uit een bedrijfsboedel komen dient er gewoon 21% BTW geheven te worden over de verkoopprijs en mag de margeregeling niet eens worden toegepast.

In jouw voorbeeld, als de DVD's afkomstig zijn van een particuliere verzamelaar die dus bij verwerving de BTW niet heeft mogen terug vragen mag de margeregeling toegepast worden (maar dat hoeft niet, zie het antwoord van Roel). Als de DVD's afkomstig zijn van bijvoorbeeld een videotheek, en de BTW dus is teruggevorderd, mag de margeregeling niet worden toegepast.

 

Dank je voor je bericht.

 

Ok! Dat maakt het al weer veel duidelijker! En nu snap ik ook waarom zo veel producten die duidelijk 2dehands zijn op dergelijke veilingsites gewoon met 21% btw belast zijn.

 

Dan mijn laatste vraag.

 

In mijn geval, ik koop al mijn producten 2dehands van particulieren. Deze verkoop ik weer via genoemde veilingsites.

Ik heb dus recht op de margeregeling. Klopt het dat ik dus de veilinghouders verplicht kan stellen mijn goederen zonder btw te vermelden op hun websites? Want dat is dus het probleem met sommige. Deze laten dat niet toe en zetten gewoon vrolijk 21% btw bij mijn producten. Dit terwijl ik (als ondernemer) de producten 2dehands heb ingekocht bij particulieren.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval, ik koop al mijn producten 2dehands van particulieren. Deze verkoop ik weer via genoemde veilingsites.

Ik heb dus recht op de margeregeling. Klopt het dat ik dus de veilinghouders verplicht kan stellen mijn goederen zonder btw te vermelden op hun websites? Want dat is dus het probleem met sommige. Deze laten dat niet toe en zetten gewoon vrolijk 21% btw bij mijn producten. Dit terwijl ik (als ondernemer) de producten 2dehands heb ingekocht bij particulieren.

 

Dat lijkt mij bij uitstek iets voor de algemene- en veilingvoorwaarden waaronder het veilinghuis handelt. Als deze jou verplichten om jouw goederen met 21% BTW te verhandelen rest je weinig anders dan geen gebruik meer te maken van dat veilinghuis - je kunt ze niet dwingen om van deze handelswijze af te wijken, omdat jij op deze manier gewoon handelt op een wijze die is toegestaan.

 

Wordt er niet over gerept in de algemene- en veilingvoorwaarden over het toe te passen BTW-tarief dan zou ik gewoon aangeven dat jij gebruik wilt maken van de margeregeling en dan mogen ze jou uitleggen waarom dat niet zou kunnen ;)

 

Ik snap alleen je redenatie niet. Normaal gesproken wordt er op die veilingsites gewerkt met een netto bedrag. Als ik bijvoorbeeld € 100,00 betaal voor jouw DVD's krijg ik gewoon een rekening van € 100,00 verhoogd met € 16,00 veilingkosten en verhoogd met 21% BTW (€ 24,36). In totaal betaal ik dus € 140,36. Jij krijgt gewoon € 100,00 voor de DVD's en draagt daar waarschijnlijk ook 16% veilingkosten over af. Het levert je dus € 84,00 op.

In jouw voorstel betaalt de klant € 100,00 over de goederen, € 16,00 over het opgeld en dat wordt verhoogd met 21% BTW. In totaal betaalt de klant dus € 119,36. Jij daarentegen krijgt € 100,00 waarover je € 1,74 BTW moet afdragen. Daarnaast betaal je € 16,00 aan veilingkosten. De transactie levert je dus € 82,26 op.

 

Nu is dat in dit voorbeeld niet zo schokkend, maar bij 1.000 van zulke transacties per jaar kom je er toch € 1.740,00 bekaaider vanaf dan in de eerste situatie. Waar zit voor jou het voordeel van werken met de margeregeling?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij bij uitstek iets voor de algemene- en veilingvoorwaarden waaronder het veilinghuis handelt. Als deze jou verplichten om jouw goederen met 21% BTW te verhandelen rest je weinig anders dan geen gebruik meer te maken van dat veilinghuis - je kunt ze niet dwingen om van deze handelswijze af te wijken, omdat jij op deze manier gewoon handelt op een wijze die is toegestaan.

 

Wordt er niet over gerept in de algemene- en veilingvoorwaarden over het toe te passen BTW-tarief dan zou ik gewoon aangeven dat jij gebruik wilt maken van de margeregeling en dan mogen ze jou uitleggen waarom dat niet zou kunnen ;)

 

Ik snap alleen je redenatie niet. Normaal gesproken wordt er op die veilingsites gewerkt met een netto bedrag. Als ik bijvoorbeeld € 100,00 betaal voor jouw DVD's krijg ik gewoon een rekening van € 100,00 verhoogd met € 16,00 veilingkosten en verhoogd met 21% BTW (€ 24,36). In totaal betaal ik dus € 140,36. Jij krijgt gewoon € 100,00 voor de DVD's en draagt daar waarschijnlijk ook 16% veilingkosten over af. Het levert je dus € 84,00 op.

In jouw voorstel betaalt de klant € 100,00 over de goederen, € 16,00 over het opgeld en dat wordt verhoogd met 21% BTW. In totaal betaalt de klant dus € 119,36. Jij daarentegen krijgt € 100,00 waarover je € 1,74 BTW moet afdragen. Daarnaast betaal je € 16,00 aan veilingkosten. De transactie levert je dus € 82,26 op.

 

Nu is dat in dit voorbeeld niet zo schokkend, maar bij 1.000 van zulke transacties per jaar kom je er toch € 1.740,00 bekaaider vanaf dan in de eerste situatie. Waar zit voor jou het voordeel van werken met de margeregeling?

 

Dank je voor je bericht.

 

Ik begrijp dat een veilinghouder inderdaad ertoe kan kiezen gewoon 21%btw te hanteren. Persoonlijk vindt ik het wel onzin.

Maar goed, dat is dan wellicht voer voor een ander topic. Ik begrijp nu in ieder geval hoe, wat, en waarom. Dank daarvoor!

 

Omtrent je voorbeeld. Wellicht begrijp je mij niet, of ik jouw niet. (wat heel goed zou kunnen!)

Ik geef nog even een voorbeeld : (veiling kosten even weggelaten)

 

ik koop dvd's voor 90 euro (van een particulier)

Ik verkoop deze voor 100 euro.

Ik betaal nu over 10 euro btw (winst marge regeling)

BTW: 2,10 euro

Mijn winst : 7,90

 

Ik koop dezelfde dvds nogmaals voor 90 euro. (van een particlulier)

Ik verkoop deze voor 100 euro. (inc btw)

Nu moet ik 21% btw betalen over 100 euro.

Ik houd over : 79,-

Verlies: 11,-

 

In dit voorbeeld is het voor mij toch veel intresanter om mijn producten te verkopen middels de winst-marge regeling?

Anderzijds, schiet me nu te binnen. Begrijp ik jouw voorbeeld wel. Alleen ga je ervan uit dat de biedingen evenhoog oplopen of er nu btw of geen btw op zit.

 

Het probleem is nu juist dat bij al mijn veilingen waar 21% btw wordt gerekend de biedingen veel lager blijven dan bij veilingen waar er geen 21% btw gerekend word.

 

voorbeeld.

Mensen bieden gemakkelijk 100 euro als er geen btw op zit voor genoemde dvd's.

Zodra er wel btw op zit. Blijven de biedingen hangen rond 80 euro. (inc btw nog steeds 100 euro)

 

Ik verkoop geen dvd's maar de producten die ik verkoop hebben een stabiele marktwaarde en met of zonder btw, de biedingen zijn altijd zo'n beetje hetzelfde. Ex of inc btw.

 

Ik hoop dat het duidelijk is.

 

Hoe dan ook, begrijp ik nu volkomen mijn initiele vraag. Top! Ik ben hier zeer dankbaar voor!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.