• 0

BTW? Goederen aan particulier wonende buiten EU met leveringsadres binnen EU

Ik run een NL internetwinkel.

Een particuliere klant wonende in Zwitserland (buiten EU) wilt haar goederen laten leveren bij familie in Nederland.

 

De klant kan de BTW met het tonen van de factuur zelf terugvragen als deze de goederen meeneemt naar een land buiten de EU. http://tinyurl.com/bkfkfj7

Software webwinkel automatisch instellen op wel/geen BTW op basis van factuuradres of leveringsadres.

Lijkt me erg logisch dat er gewoon BTW betaald moet worden.

Hoe kan ik bewijzen dat mijn stelling juist is?

Kan het verschil tussen factuur en leveringsadres niet vinden op site van belastingdienst. http://tinyurl.com/d492yvr

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag orders

 

Niet mijn sterkste kant van de OB-wet, maar IMHO:

 

Jouw klant is een Zwitserse particulier. Hij/zij koopt bij jou en laat afleveren in NL bij een andere particulier.

De goederen verlaten NL dus niet.

 

De website van de belastingdienst is hier niet bepaald helder over. Het hulpmiddel plaats van levering kent de levering binnen NL door een buitenlandse particuliere opdrachtgever niet.

 

Dan doen we een beroep op de wet: artikel 5 wet OB:

 

Artikel 5

 

1.De plaats waar een levering wordt verricht, is:

 

a. ingeval het goed in verband met de levering, anders dan in de zin van artikel 3, eerste lid, onderdeel f, wordt verzonden of vervoerd, de plaats waar de verzending of het vervoer aanvangt;

 

b. in andere gevallen de plaats waar het goed zich bevindt op het tijdstip van de levering;

 

In beide gevallen vindt de levering in NL plaats. Dan is gewoon NL BTW verschuldigd ook al is je klant een Zwitser.

 

Maar zoals gezegd, niet mijn forté, dus als ik het mis heb, lees ik dat graag.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Deze transactie moet je zien alsof de Zwitser gewoon iets in de winkel in Nederland koopt. Voor jouw is het dus gewoon een transactie waarop je BTW moet belasten. Vervolgens kan de Zwitser de BTW terug vragen als hij vertrekt maar dit is verder niet jouw "probleem" omdat jij gewoon + BTW factureert.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik woon sinds vorig jaar zelf in Zwitserland dus ken de situatie. Doordat de levering plaatsvindt binnen de EU moet de klant de btw afrekenen. Als de klant het product meeneemt naar Zwitserland kan hij/zij aan de grenspost waar het product de EU verlaat de factuur laten afstempelen en heeft daarmee een bewijs van export in handen. Dat punt waar de klant de EU verlaat kan de douane op het vliegveld in bvb Nederland zijn of bvb. de Duitse of Franse douane aan de grens met Zwitserland. Als de klant vervolgens die afgestempelde factuur aan jou terugbezorgt kan jij daarmee tegenover de belastingdienst de export aantonen en de btw vergoeden aan de klant. Het is een nogal omslachtig systeem dus voor kleine bedragen neem ik zelf de moeite niet. In feite heeft zo'n klant er wel recht op... maar welke winkelier weet hier nou van?

 

In de grensstreken rond Zwitserland krijg je als Zwitsers inwoner van een winkelier vrijwel automatisch een "Ausfuhrbescheinigung" mee bij je aankoopbon. Die laat je vervolgens afstempelen aan de grens en bij een volgend bezoek lever je dat afgestempelde formuliertje weer in en krijg je je btw terug. Nogmaals, ik heb voor kleine bedragen geen zin om er energie in te stoppen. Maar voor een paar tientjes is het wel leuk :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.