Ga naar inhoud
Geplaatst:

MaharadjaTenten

Ik heb recent het genoegen om Jim Stolze te horen spreken over de aandachtseconomie en ook zijn boek 'uitverkocht'. Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze 'theorie'.

 

Ik heb hem zelf recent 'uitgetest' bij een klant en die de vraag voorgelegd wat zij voor mijn product over had.. Het bedrag wat er uit kwam was gelijk aan wat zijn nu betaalde voor een tent. Waarbij de producten niet te vergelijken zijn. Zeg maar laag segment tenten versus hoog segment tenten.

 

Hierbij opgemerkt dat regionaal (het oosten) de erkenning en ook waardering anders is dan bijvoorbeeld het Gooi. Daar zijn de prijzen geaccepteerd en hier is men 'wat nuchterder'. Je kunt dus zo ook een probleem krijgen met klanten die je product wel de juiste waarde toekennen.

 

Ik hoor graag reacties en ervaringen.

 

Martin

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Featured Replies

Geplaatst:

Annedien Hoen

Ik snap niks van je vraag. Is dit alleen te beantwoorden door mensen die die boeken gelezen hebben? Waar gaan die dan over en wat voor experiment heb je dan precies gedaan of zouden wij moeten doen om er ook ervaring mee op te doen?

 

Geplaatst:

MaharadjaTenten

  • Auteur

In de aandachtseconomie vraag je de klant naar de waarde van je product cq wat hij/zij ervoor over heeft /wil betalen.

 

2. Creëer andere waarde

Weinerei Frarosa is een Berlijns restaurant annex wijnbar. De wijnbar kent geen kassa. Elk tafeltje is voorzien van een bakje en het verzoek van de kastelein is: Pay what you want. “Het effect is verbazingwekkend”, vindt Stolze. “Klanten betalen gemiddeld meer voor een glas wijn. Puur uit sympathie”. (lees ook artikel in The Guardian).

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Geplaatst:

John B

Het hangt er natuurlijk sterk van af waar je gevestigd bent, wat je verkoopt, hoe je doelgroep eruitziet en hoe die bereikt wordt. Als je in zo'n wijnbar mag betalen wat je wilt, dan heb je met een beetje Facebook en Twitter actie een nieuw project X en komt iedereen voor 5 cent een glas wijn drinken. Dat houdt zo'n wijnbar dan volgens mij niet lang vol.

Geplaatst:

Jamie van Soest

Het hangt er natuurlijk sterk van af waar je gevestigd bent, wat je verkoopt, hoe je doelgroep eruitziet en hoe die bereikt wordt. Als je in zo'n wijnbar mag betalen wat je wilt, dan heb je met een beetje Facebook en Twitter actie een nieuw project X en komt iedereen voor 5 cent een glas wijn drinken. Dat houdt zo'n wijnbar dan volgens mij niet lang vol.

 

Doet natuurlijk niets af aan het concept an sich. Als we allemaal op die manier beredeneren kan elk idee zo de prullenbak in..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Geplaatst:

John B

Doet natuurlijk niets af aan het concept an sich. Als we allemaal op die manier beredeneren kan elk idee zo de prullenbak in.

Ik zeg toch niet dat het concept niet deugt? Ik zeg alleen dat er een aantal factoren zijn (en ongetwijfeld meer dan degene die ik noemde) die bepalen of je dit succesvol kunt toepassen.

 

Een webshop waar je mobiele telefoons kunt kopen met "pay what you want" lijkt mij bijvoorbeeld geen goed idee.

Geplaatst:

Pianist

Ik ken deze constructie ook, onder de naam Nobelisme. Er is een werving- en selectiebureau dat personeel bemiddelt, de opdrachtgever betaalt wat hij vindt dat de dienstverlening waard is Website w&s bureau.

 

De ervaringen van deze ondernemer zijn ook dat de inkomsten gemiddeld hoger zijn dan wanneer hij een vast (marktconform) tarief zou vragen. Maar volledig eens met John, het is maar net wat voor product / dienst en waar je gevestigd bent.

 

Hoe complexer de dienstverlening, hoe groter de betrokkenheid van de klant, hoe meer bereidheid om een 'normale' prijs te betalen lijkt me.

Een glas wijn of een tent lijkt me (meestal) niet het juiste product om deze vorm van vergoeding toe te passen.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Geplaatst:

Jamie van Soest

 

Ik zeg toch niet dat het concept niet deugt? Ik zeg alleen dat er een aantal factoren zijn (en ongetwijfeld meer dan degene die ik noemde) die bepalen of je dit succesvol kunt toepassen.

 

Een webshop waar je mobiele telefoons kunt kopen met "pay what you want" lijkt mij bijvoorbeeld geen goed idee.

 

Ah, dan interpreteerde ik je zin onjuist. Excuus!

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Geplaatst:

Dennis_van_Dijk

Het doet mij erg denken aan het concept van Waardebepaling Achteraf.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.