• 0

voorbelasting specificeren bij teruggave

Ik ben in maart gestart met de winkel, en heb dus een behoorlijke btw teruggave tegoed. Nu krijg ik een brief (en ik zit met smart op dat geld te wachten) dat ik het moet specificeren per rekening en dat ik de 10 hoogste facturen op moet sturen.

 

Is dit een normale gang van zaken? Ik heb gebeld maar natuurlijk werkt de belastingdienst vandaag niet (en morgen vast ook niet)

 

In alle eerlijkheid vind ik het nogal belachelijk. Kost me een hoop werk en het gaat dus duidelijk nog een hele tijd duren voor ik dat geld terug krijg. Nou heeft die irritante boekhouder me nog steeds geen grootboekrekeningenschema toegezonden. En net zoekende naar zijn telefoonnr vond ik de mail waarin hij mijn ondernemingsplan compleet afkraakte en merkte ik weer de weerstand die ik heb tegen deze man. (terwijl de bank me toen juist complimenteerde over het goede plan)

 

Wat te doen? Ik wil mijn boekhouding daar niet doen, maar het lijkt niet anders te kunnen omdat de boekhouding van het bedrijf van mijn man daar wordt gedaan en hij daar niet weg wil.

 

Ik heb dus nog niets in het boekhoudsysteem staan, nu kan ik het in excel gaan zetten tbv de belastingdienst maar het is allemaal dubbel werk.

Ik heb al online zitten kijken voor schema;s maar slaag niet zo. Ik wil het graag importeren in het programma en niet rekening voor rekening handmatig inbrengen.

De boekhouder levert dat (als ze het verdorie ooit nog doen) zo kant en klaar aan. Uit de reactie aan de telefoon maakte ik net weer 0,0 haast op. Die ik dus wel heb.

 

2 problemen dus: hoe kom ik zo snel mogelijk aan een schema zodat ik de specificatie uit mijn systeem kan laten rollen en kan ik op de een of andere manier toch elders mijn boekhouding laten doen (maar ja hoeveel zin heeft het, dan zijn mijn gegevens klaar en kan ik toch geen aangifte doen zonder die van mijn man?)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Is dit een normale gang van zaken?

 

 

Bij grotere bedragen in combinatie met nieuwe bedrijven en de eerste keer teruggave doen ze dit vaker. Beetje antifraude beleid. Er zijn veel fraudegevallen met bedrijven die zich inschrijven,grote teruggave indienen en verdwijnen. Heeft dusniets met jiou te maken maar met het beleid,

 

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Een schema wordt in de regel bij aanvang van het bedrijf ingericht, deels standaard maar hier en daar vaak aangepast aan het bedrijf. Je kunt een schema gaan gebruiken maar je zult dan ook handmatig de zaken moeten inbrengen en je afvragen of het later importeerbaar is in het pakket dat je boekhouder gebruikt.

 

Ik weet niet om hoeveel facturen het gaat maar als je haast hebt werkt Excel denk ik het beste. Gewoon nummeren, datum factuur, naam en plaats leverancier + bedrag en bedrag BTW erin zetten.

 

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ik ben dr inderdaad maar aan begonnen, want ik wil dat geld gewoon zo snel mogelijk hebben.

 

Ik vind het geen punt dat de belastingdienst dit controleert maar had ik dit geweten dan had ik het meteen netjes zo aangeleverd bij de aangifte. Had ik het toen even in excel gezet, nu ben ik weken verder, zit met smart op de teruggave te wachten en nu dit baal dr echt van.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is overigens best mogelijk dat de belastingdienst het bedrag wel al uitbetaalt en niet wacht op de stukken. Ik weet niet of het om een enorm groot bedrag gaat, kleinere bedragen tot pakweg een paar honderd euro worden vaak wel al uitbetaald. Eventueel volgt dan later een naheffingsaanslag als na controle blijkt dat teveel is terugbetaald.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Vraagt zich dan weer af hoe je uberhaupt aangifte hebt kunnen doen. Of, je hebt de facturen niet in een map zitten of op een stapel liggen, of het is niet veel moeite. Toch?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat te doen? Ik wil mijn boekhouding daar niet doen, maar het lijkt niet anders te kunnen omdat de boekhouding van het bedrijf van mijn man daar wordt gedaan en hij daar niet weg wil.

 

Als jij er rust van in je hoofd krijgt als een ander bedrijf je boekhouding gaat doen, zou ik dat zeer, zeer serieus overwegen. Dat andere bedrijf kan dan een uitdraai uit hun boekhouding aanleveren aan het kantoor van je man, ik zou zeggen, een specificatie van balans en verlies-en-winst-rekening, desnoods een compleet grootboek.

Het kantoor van je man kan dat als basis gebruiken voor (het zakelijk deel van) je aangifte inkomstenbelasting. Het is waar dat je aangifte inkomstenbelasting daardoor niet sneller de deur uit gaat, maar je btw-aangiftes en andere zaken wel.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dus jij weet higlio dat als het op een stapel ligt dat het dan niet veel werk is? Het gaat hier niet om 10 facturen hoor, ik heb een winkel opgestart, daar komt wel even wat bij kijken!

 

Het staat alleen niet in een boekhoudprogramma. Uiteindelijk heeft het boekhoudkantoor me vandaag gebeld en het schema van het bedrijf van mijn man laten kopiëren. Dat hadden ze dus ook wel eerder kunnen doen.

 

Ik ga eerst maar even door in excel met mijn lijstje want het boekhoudschema van mijn man aanpassen inclusief het verwijderen van alle contacten (handmatig) is nogal wat werk! Deels is het dan dus dubbel werk, maar des te eerder heb ik wel die btw terug.

 

Ik ga toch es verder kijken qua boekhouding.... maar het is verschrikkelijk balen dat je je inkomstenbelasting jaren achter elkaar niet kunt afwerken omdat de boekhouding van het bedrijf van je man niet afgewerkt is. Te meer daar ik al een paar jaar recht had op teruggaaf.

Overigens is dit best waardeloos qua boekhoudschema, er staat zo belachelijk veel in dat puur betrekking heeft op een melkveebedrijf, dat moest ik maar niet verwijderen werd me gezegd, lijkt me nogal onzinnig om een boekhouding te voeren met 'superheffing' 'melkquotum' enz enz als je een stoffenwinkel hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja klopt maar ik zit behoorlijk klem he? Ik krijg mijn hele schoonfamilie over mij heen, het is niet iets wat ik zomaar even kan doen. Anders was ik allang overgestapt.

 

Ik zag net dat de brief van de belastingdienst dateert van 8 april.....die kreeg ik dus vandaag bij de post. Het had dus gewoon al afgehandeld kunnen zijn. Ik vond het al zo idioot dat ik nu die brief krijg, maar als hij op 8 april verzonden is dan was de belastingdienst er prima op tijd bij.

 

Ik heb een hele poos zitten tikken maar het is af. Het was een hele klus. Vierkante ogen, pijnlijke vingers but the job is done.

Link naar reactie
  • 0
ja klopt maar ik zit behoorlijk klem he? Ik krijg mijn hele schoonfamilie over mij heen,

Klem? Hoe dan? Als ondernemer moet je toch je eigen weg bewandelen. Heeft je schoonfamilie je geholpen bij deze btw-perikelen? Nou dan... Gaan zij alle toekomstige problemen voor je oplossen? Trek je conclusies en ga hierin je eigen weg om erger te voorkomen.

Je bent toch niet getrouwd met de boekhouder? Draal niet langer...

 

Koop desnoods zelf een pakketje als Snelstart of iets dergelijks. Vul zelf je facturen in, doe zelf je btw-aangifte en gebruik de rest van het jaar om daarbij een passende boekhouder te vinden die deze cijfers kan verwerken in een kloppende jaarrekening en evt. de IB-aangifte.

 

Als ondernemer heb je nu eenmaal de verantwoordelijkheid om zelf bovenop je cijfers te zitten, moet je zelf je problemen oplossen en maak je daarin je eigen keuzes. Je kunt je niet achter derden verschuilen.

Nu zit je dat niet bovenop je cijfers, en dat is vragen om verdere irritatie, frustratie, problemen en nodeloos extra werk.

Kom op zeg, het is geen hobby toch? Wie is nu eigenlijk de baas binnen jouw bedrijf?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een euro of 30-70 koop je al een basic pakket om het leven je makkelijker te maken.

http://www.excelboekhouding.nl/web/

Daarmee spaar je uiteindelijk ook op je kosten voor de boekhouder.

Als je alles kant en klaar aanlevert kan je een mooie prijs afmaken met de boekhouder.

 

Ik zelf heb een digitale admin en heb alle facturen ingescanned dus als de belasting het mij vraagt krijgen ze het binnen een uurtje

http://www.linouslingerie.nl/ voor betaalbare en alledaagse Lingerie
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.