Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Mikky Vrolijk

Hoe verspil je 70.000 euro in drie maanden?

Recommended Posts

Men neme een drukke ondernemer, gooie er wat grootheidswaanzin en wat teveel ambitie bij, even laten koken in een saus van zelfvertrouwen en voilà: het geld is verdwenen!

 

Wij ondernemers denken altijd: kan dit niet beter? Waarom is dat er niet? Eerst komen de ideeën, daarna pas de visie. Daar gaan we pas over nadenken als iemand vraagt wat je missie is. Maar vaak is het gewoon een kwestie van toeval.

 

Zo liet ik acht jaar geleden mijn computer vallen. Ik wilde hem door iemand laten repareren, maar niet naar een bedrijf brengen waar ik hem een week kwijt zou zijn. Die iemand was er niet. Of hij was er wel, maar ik kon hem niet vinden. Mijn verbazing hierover zette ik om in een idee: waarom brengen we zelfstandige it-specialisten niet samen in een netwerk, waaruit bedrijven en particulieren kunnen putten bij computerproblemen? Zelfstandigen zullen in de regel meer gemotiveerd zijn om het goed te doen en zouden tegen gelijke kosten betere kwaliteit moeten kunnen leveren.

 

Het was het begin van Guidion – nu met meer dan 500.000 klanten per jaar volgens het FD een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Maar ik wilde meer, misschien zelfs internationaal. Ik was gefascineerd door de kracht van het werken met zelfstandigen. Als iedereen die toch zou inzetten, dan kon je veel vervelende dingen uitbesteden.

 

Hoofdkraan.nl werd mijn nieuwe missie. Dag en nacht werkten we met een klein groepje aan het opzetten en uitbouwen van de site en nog steeds is het lang niet af. Het idee is om ondernemers sneller te laten groeien, door alles wat ze niet leuk vinden of niet kunnen aan geverifiëerde zelfstandige professionals uit te besteden.

 

Maar ook dat was helaas niet genoeg. Noem het schaalvergroting, noem het grootheidswaanzin; toen ik de kans kreeg om de website pimtim.com (internationale marktplaats voor het ontwerpen van logo’s) te kopen, zag ik het als een opstap voor mijn internationale aspiraties. Klinkt toch een stuk leuker als je op de borrel kan zeggen dat je over de hele wereld werkt, dan dat je binnenkort Maastricht gaat veroveren.

 

Pimtim was alleen op sterven na dood, er werkte niemand en alle techniek was geoutsourced naar Roemenië. Er moest veel gebeuren. Dat doen we wel even, dacht ik. We veranderen het business model, doen wat effectievere marketing en het gaat lopen als een trein!

 

Nou, toen het contract was getekend en de eerste aanpassingen waren gedaan, was het afwachten. En wachten, en wachten, en wachten. Maar er veranderde helemaal niets: er kwamen niet meer klanten bij en de klanttevredenheid nam niet toe. Het enige dat veranderde was dat ikzelf en sommigen van het team het een stuk drukker hadden.

 

De internationale dimensie die zo leuk leek voor de borrel, betekende ook vreemde talen en betaalsystemen. Mensen die vanuit een Mongoolse yurt logo’s zitten te ontwerpen moeten in tugrik betaald worden, dat was de realiteit. Met andere woorden, het werd niks.

 

Wat heb ik geleerd? Me niet te laten verleiden tot zijpaden. Te focussen op wat staat, maar nog verder uitgebouwd moet worden. Veel meer research te doen voordat ik ergens instap en beter in te schatten hoeveel elke nieuwe activiteit me afleidt.

 

En behalve weten wanneer met iets nieuws te beginnen, weten wanneer het tijd is om definitief de stekker eruit te trekken. Soms is het enige besluit afscheid nemen. Is dat een goede beslissing? We gaan het zien. In de tussentijd ga ik mijn leven beteren.

 

Rust zacht pimtim.

 

Ingezonden door: Tymen Selman

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal waar! Het is ook niet zo dat we helemaal klaar waren met het verbeteren van de site. Maar het werd wel snel duidelijk dat er heel weinig beweging in te krijgen was na het updaten van landing pages, optimalizeren en meer investeren in online advertising etc.


Tymen Selman

www.hoofdkraan.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

complimenten, mooi eerlijk verhaal. shit happens, maar daar worden we als ondernemer alleen maar sterker van.

 

...en armer.

 

Vind het inderdaad leuk om dit soort verhalen te lezen zodat ik niet ooit in dezelfde valkuil stap. Ik heb vaak bij dit soort verhalen zoiets van hoe kan je het laten gebeuren maar het grappige is dat de TS dat hoogstwaarschijnlijk zelf (al dan niet achteraf) ook denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klinkt toch een stuk leuker als je op de borrel kan zeggen dat je over de hele wereld werkt, dan dat je binnenkort Maastricht gaat veroveren.

 

Mooi hoe TS eerlijk noemt wat een van de drijfveren was.

Ook de zelfreflectieve term grootheidswaanzin is kenmerkend. Iedereen is er wel gevoelig voor denk ik maar de kunst is om je er niet door te laten leiden.

 

Ben wel benieuwd waar de 70.000 aan opgegaan is.


www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Maarten,

 

Dank. De rekening was:

Website aankoop: E40,000

Aanpassingen externe ontwikkelaar: E5,000

Intern ontwikkelaar: E5,000

Tijd eigen mensen: Customer support/Marketing. E17,000

Andere dingen: E3,000.

 

Groet!


Tymen Selman

www.hoofdkraan.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

De rekening was:

Website aankoop: E40,000

 

Waarom niet zelf doen? 40.000 Euro is belachelijk veel geld. Zo speciaal vind ik de domeinnaam noch de website zelf niet, er zijn honderden websites die hetzelfde aanbieden maar een stuk gelikter zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie blog die het probleem van veel ondernemers weergeeft, "we" zien overal mogelijkheden. De focus houden is moeilijk...

 

Echter denk ik dat je geen 70.000 hebt weggegooid, maar een dure les hebt geleerd. Niet voor niks heb ik al tijden de achtergrond met de zin "Success is not final, failure is not fatal. It is the courage to continue that counts.". In Nederland zijn we soms te bang om te falen. Zonder te weten wat tegenslagen zijn, weet je ook nooit wat succes is. Bedankt voor het delen van je blog!

 

 

Waarom niet zelf doen?

Ook zelf doen kost tijd en geld...

 

 


https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb genoten van je blog ,en gelukkig kan je nog lachen zie ik aan je foto .En je hebt gelijk je wilde meer en meer en bent van je weg afgeraakt wat niet had gemoeten .Nou is het een feit het internet brengt zoveel info mee dat velen daar in verdwalen . Knap is het om hier in je eigen pad kunt blijven volgen en dit is niet voor iedereen weggelegd .Maar toch voor hetzelfde was het je ook wel gelukt .........en had ik nu niet deze reactie getypt .Alleen heb je je poging duur moeten bekopen en ben het met "webshop advies"je hebt je les geleerd .


M de Jager

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas kosten lessen in het leven geld ::)

 

Maar buiten de negatieve ervaring heeft het vast ook een heleboel positieve ervaring gebracht! Daarnaast trekken we allemaal onze les uit dit soort transparante verhalen!

 

Bedankt voor het delen en heel veel succes!


Ontzorgd al uw Multichannel klantcontact MKB en ZZP op flexibele abonnements basis.

www.hetloyaliteitscentrum.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit verhaal is zo herkenbaar en geeft haarfijn aan waarom de 'lean startup' methode een goed plan is.

 

De website van 40K had je zo kunnen vervangen door een gratis wordpress site.

 

Ok - minder mooi en doet waarschijnlijk niet 100% wat je wil maar je hebt wel meer budget voor marketing.

 

Het basisidee is goed. Niets nieuws onder de zon maar wel anders verwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 194 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept