• 0

Advies dreigend faillissement VOF

Beste Experts,

 

Ik ben even opzoek naar advies omtrent het volgende,

 

Wij zijn al ruim tien jaar aan het ondernemen maar de laatste 4 jaar gaat het bergafwaarts. De onderneming is een VOF met 2 vennoten en een winkelpand

 

De VOF heeft een schuld bij de bank op de rekening courant van 100.000 en bij de leveranciers ongeveer 30.000

 

Wij hebben in de afgelopen jaren vele overbodige kosten weggesaneerd, maar de omzet blijft de laatste jaren ver achter en zakt helemaal weg, cashflow is verdwenen.

 

Ik ben bang dat er binnen afzienbare tijd faillisement dreigt.

 

 

Concreet is mijn vraag hoe kan ik de schade voor mij privé zoveel mogelijk beperken.

 

Alvast bedankt voor ieders advies.

 

Aanvullende vraag:

 

De schulden worden neem ik aan door 2 gedeeld, dus pp ongeveer 65.000. Als ik in mijn geval dit bedrag via een "omweg" kan inlossen/betalen.........zou ik dan klaar zijn of zitten daar ook weer addertjes onder het gras?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Misa

 

De schulden van de VOF kunnen verhaald worden bij beide vennoten voor het geheel. Die worden dus niet gedeeld door twee. Schuldeisers zullen dus gaan kijken bij wie het meeste te halen valt. Afhankelijk van de onderlinge afspraken kan de situatie ontstaan dat jij meer afbetaalt van de schulden van de VOF dan je medevennoot (of andersom). In dat geval ontstaat een vordering van jou op je compagnon (of andersom). Dat is dan weer een kwestie tussen jullie onderling waar de schuldeisers verder geen bemoeienis mee hebben.

 

De schade voor privé beperken kun je eigenlijk alleen doen door de problemen binnen de VOF niet verder op te laten lopen.

 

Sterkte.

 

groet

joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Concreet is mijn vraag hoe kan ik de schade voor mij privé zoveel mogelijk beperken.

VOF, dus volledig privé aansprakelijk.

De schulden worden neem ik aan door 2 gedeeld, dus pp ongeveer 65.000. Als ik in mijn geval dit bedrag via een "omweg" kan inlossen/betalen.........zou ik dan klaar zijn of zitten daar ook weer addertjes onder het gras?

Verkeerde aanname: beide vennoten zijn aansprakelijk voor de volledige schuldenlast.

 

Schade beperken doe je door te saneren voor je failliet gaat, om zo het faillissement te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er geen bezittingen die geliquideerd kunnen worden? Zijn er verplichtingen zoals personeel en winkelhuur?

 

In reactie op de aanvullende vraag: zitten jullie als vennoten nog op één lijn? Wie heeft jullie de afgelopen tien jaar in het bijzonder de laatste vier jaar geadviseerd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vennoten zitten op 1 lijn, dat geeft verder geen problemen gelukkig. Waar gesneden kon worden is gesneden en dat zien wij wel terug alleen blijft door de crisis de omzet dus flink achter, dus geen liquiditeit meer. Wij kunnen wls het moet gewoon uit het huurpand zonder problemen.

 

Zit zelf te denken aan alleen online door te gaan..........kosten zijn dan minimaal.

Link naar reactie
  • 0

Vennoten zitten op 1 lijn, dat geeft verder geen problemen gelukkig. Waar gesneden kon worden is gesneden en dat zien wij wel terug alleen blijft door de crisis de omzet dus flink achter, dus geen liquiditeit meer. Wij kunnen wls het moet gewoon uit het huurpand zonder problemen.

 

Zit zelf te denken aan alleen online door te gaan..........kosten zijn dan minimaal.

 

Kan je dan wel voldoen aan de oude verplichtingen van schuldeisers? Kijk ook eens naar de BBZ regeling. Stel dat je bij alleen online een levensvatbaar bedrijf zou hebben,dan kan je wellicht met een BBZ krediet een sanering uitvoeren onder de oude schuldeisers.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beste misa,

 

op basis van jouw reacties valt de actualiteit, omvang en urgentie van jullie problemen lastig in te schatten. Ik hoop dat je de eerste twee adviezen van Joost en Steven in ieder geval ter harte neemt door het inwinnen van helder advies en uitstippelen van een stappenplan ter verkoming van erger.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.