• 0

vraag over voedingssupplementen(kruiden) importeren vanuit Azië en distribueren

Beste forumleden,

 

Ik ben nieuw op het forum, dus ik zal mezelf gelijk even voorstellen. Ik ben Nick Ofman, derdejaars student commerciële economie voor toekomstige ondernemers aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik ben momenteel bezig een webwinkel op te zetten, gericht op het verkopen van paddestoel (Reishi) extracten en oliën aan particulieren.

 

Ik wil op dit moment twee soorten producten verkopen, beide afkomstig uit China. Eén van de producten is al verpakt (in plastic potjes). Het andere product is verpakt in een 'drum', die vervolgens in Nederland verpakt moet worden in kleinere verpakkingen Volgens de NWA website mogen deze producten geīmporteerd worden en staan ze niet op de 'hoogrisico lijst'. Verder zijn de producten netjes voorzien van recente testrapporten. Nu ben ik ook op de hoogte van het Warenwetbesluit Voedingssupplementen waarin ook veel staat over de verpakking / etiqueren van de producten.

 

Ik heb echter een aantal specifieke vragen waar ik zelf nog niet het antwoord op heb kunnen vinden via de NWA of via de zoekfunctie. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.

 

1. Mag ik de producten die ik inkoop in een 'drum' (verpakking met grote hoeveelheid producten) zelf in potjes verpakken voorzien van een etiket (die aan de wettelijke eisen voldoet uiteraard), of zijn hier reglementen voor?

2. Heb ik een vergunning nodig om überhaupt voedingssupplementen te verkopen?

3. Moet het testrapport van de voedingssupplementen nog aan bepaalde eisen voldoen?

 

Zijn er andere tips/valkuilen waar ik rekening mee moet houden? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van ondernemers met soortgelijke ervaringen.

 

Het laatste wat ik wil is onrechtmatig producten verkopen en daar een boete voor krijgen.

Mocht er hier een expert op het forum zijn, dan ben ik ook bereid tegen betaling eens om de tafel te zitten over de regelgeving.

 

Alvast bedankt,

 

Nick Ofman

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nick, Gewoon even als informatie, wellicht wist je het al :-) Maar kijk wel uit met adverteren in Google. Ze willen hier namelijk nog wel eens moeilijk over doen omdat het volgens "hun" in grijs gebied valt. Ik heb bij enkele klanten al meegemaakt, dus vandaar. Het verpakken in kleine potjes lijkt mij niet zo'n probleem. Dit gebeurt hier in Nederland ook vaak met bijvoorbeeld eiwitpoeder. Wat betreft de vergunning en en testrapport kan ik je helaas niet verder helpen.

 

http://www.artikelpromo.nl - Artikelen plaatsen

Link naar reactie
  • 0
Zijn er andere tips/valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

 

[*]Productenaansprakelijkheid. Jij bent als importeur van goederen van buiten de EU volledig eindverantwoordelijk voor eventuele schade; je wordt voor de EU consument of schadelijdende gezien als de feitelijke fabrikant.

[*]Wisselende kwaliteit. Zorg voor een goede ingangscontrole.

[*]Onaangekondigde aanpassingen van samenstelling en productieproces. Idem. Testrapporten zijn dan mogelijk niet meer van toepassing

[*]Op oliën kunnen - afhankelijk van soort en hoeveelheid - aanvullende eisen van toepassing zijn voor transport (inkomend en uitgaand) en opslag

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn erg goede punten. Met name op het gebied van aansprakelijkheid. Ik sta volledig achter het product. Er zijn weinig andere voedingen waar zoveel onderzoek naar is gedaan, en de bijwerkingen zijn bij een extreme overdosis beperkt tot misselijkheid. Maar is het normaal dat je je daarvoor laat verzekeren?

Link naar reactie
  • 0
Maar is het normaal dat je je daarvoor laat verzekeren?

Het lijkt me dat een beetje misselijkheid bij verkeerd gebruik niet echt het grootste risico vormt. Dat is wat mij betreft vooral verkeerde/afwijkende inhoud of besmetting tijdens ompakken. Dat risico kunnen je beperken door goede ingangscontrole en de juiste wijze van ompakken (en/of uitgangscontrole), en het verzekeren van het restrisico is dan een overweging waard als jij die schade niet zelf kan dragen.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

aansluitend op de nuttige tips van Norbert wil ik opmerken dat voor het zelf verpakken van consumenten eenheden regelgeving bestaat, GMP-normen en specifiek in NL de HACCP certificering.

 

vergeet ook niet de claimsverordening, een boete voor een medische claim kan al direct 30K zijn, zoek dat goed uit, helaas ook nog een groot 'grijs' gebied.

 

ten laatste zou ik nooit een paddenstoel uit China kopen zonder zelf grondig analytisch te testen op verontreinigingen, je moet ervan uitgaan dat een supplement uit China per definitie vervuild is (valse rapporten), tenzij het tegendeel is bewezen.

ik zou als consument overigens ook niet snel bij een (onbekende) webshop bestellen, voor supplementen heb je toch ook een zeker vertrouwen nodig.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

je moet ervan uitgaan dat een supplement uit China per definitie vervuild is (valse rapporten), tenzij het tegendeel is bewezen.

 

Dat is wel meteen het slechtste geval zoeken, maar het komt natuurlijk wel voor, en gezien je als importeur aansprakelijk bent voor de gevolgen van eventuele verontreinigingen lijkt het me verstandig iedere batch te laten analyseren door een in de EU erkende instantie.

 

Vanuit mn achtergrond in de chemie zie ik hier echter wel een lastig punt: analyse van een zuivere stof (zeg een vitamine oid) is niet zo complex, maar van een plant, of plantenextract, ligt veel lastiger. Je moet ten eerste weten wat daarin behoort te zitten, wat er absoluut niet in mag zitten, en dan nog is het lastig omdat er een kleine hoeveelheid van iets toxisch in kan zitten die je nooit opmerkt als je er niet specifiek naar zoekt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle feedback. Er zitten inderdaad zeker punten tussen waar ik rekening mee moet houden.

 

Wat betreft dat testrapport, deze heb ik als bijlage toegevoegd. Het product (Reishi spoor olie in dit geval) wordt getest op o.a. aanwezigheid van zware metalen en virussen, bacteriën en schimmels.

 

Wat betreft medische claims, dat is inderdaad een lastig punt. Ik moet nog even goed de wet doorlezen. Er is namelijk veel goed onderzoek gedaan naar de effecten van Reishi. Ik weet niet in hoeverre ik aan deze onderzoeksresultaten mag refereren. Waarschijnlijk moet ik wel rekening houden met formuleren. Oftewel, niet schrijven dat product X dit effect heeft, maar dat product X mogelijk deze werking heeft.

 

Niet alle leveranciers uit China zijn per definitie slecht, maar je hebt gelijk dat je erg moet opletten met wie je zaken doet.

 

Groetjes Nick

130419_Reishi_spore_oil_softgel_KH_COA.pdf

Link naar reactie
  • 0

ook een plant kan je exact analyseren op inhoudsstoffen met gaschromatografie, door vergelijking met bekende parameters in een database kun je ook prima waarnemen wat erin zit. (zelf practica van gedaan)

de hoeveelheden is lastiger,dat kan dan wellicht nader onderzoek behoeven.

 

er zijn kruidenleveranciers die met deze methode werken (New Chapter)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.