L.S.

In 2011 heb ik een wegenbelasting aanslag gehad van € 20.000!! Duidelijk een systeemfout. Ik heb toen meteen de belastingdienst gebeld maar ik moest een bezwaarprocedure starten. De wegenbelasting heb ik toen als kosten geboekt. Ik had immers geen zekerheid dat ik het bedrag terug zou krijgen. Mijn bezwaarschrift is pas in 2012 gegrond verklaard. Einde 2011 heb ik investeringen verschoven naar 2012 om zo toch mijn inkomen op peil te houden. Helaas is de crisis in 2012 bij mij ook toegeslagen dus mijn winst is kleiner dan in de vorige jaren. Gelukkig compenseerde het bezwaarschrift dat.

Althans, dat dacht ik!

Nu stelt de belastingdienst dat de belastingplicht van de wegenbelasting in 2011 ligt en ik dus op basis van de wet met zekerheid kon zeggen dat ik het geld tzt terug zou krijgen en ik dus niet, volgens goed koopmansgebruik, het resultaat pas mag nemen in 2012 maar in 2011 MOET nemen.

Ze willen het niet onderbouwen. Weten jullie of ze gelijk hebben?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/42145-resultaat-moeten-nemen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Omdat onderdeel van goed koopmansgebruik ook is dat je nieuwe feiten na balansdatum met significante invloed op het resultaat alsnog moet verwerken in de resultaten van het voorgaand boekjaar.

Iets genuanceerder: de balans (en aangifte) moet worden opgemaakt naar de feitelijke toestand op balansdatum. Als deze feiten pas na balansdatum, maar voor het opmaken van de balans bekend worden (of redelijkerwijs konden worden), moet daarmee ook rekening worden gehouden. Nu de uitspraak op bezwaar het feit is en pas na balansdatum tot stand komt, kan (hoeft) die uitspraak niet meegenomen worden in de balans.

Maar uiteraard staat daar dan de vraag tegenover of de uitspraak op bezwaar wel beslissend is in deze, nu op voorhand voor jou duidelijk is dat je gelijk had. Dat de belastingdienst daar nog geen mening over had, is wat mij betreft minder relevant. Ook ik geef je dus weinig kans, maar met open vizier kun je wel een poging te wagen in het kader van `nee heb ja, ja kun je krijgen`. Een bezwaarprocedure kost je (als je het zelf doet) alleen tijd. Goedkoopmansgebruik is namelijk een verschrikkelijk ingewikkeld begrip, waar je heel veel kanten mee op kunt (voor een beetje een indruk zou je eens wat publicaties van bijvoorbeeld A.O. Lubbers, hoogleraar in Leiden, kunnen opzoeken).

Ik zou in de discussie vooral ook de volgende opmerking van de staatssecretaris naar voren brengen (overigens wat uit zijn verband getrokken en in de omgekeerde situatie, daar was namelijk de vraag of je al vóór het opleggen van een naheffingsaanslag een voorziening mag treffen):

"Ondanks dat de aanslagen nog in geschil zijn kan in het algemeen gesteld worden dat als de belastingdienst aanslagen oplegt dat er dan een redelijke mate van zekerheid bestaat dat de uitgave zich zal voordoen." Besluit Staatssecretaris van Financiën van 11 november 2004, nr. CPP2004/814M. Helaas betreft dit wel een ingetrokken besluit, er wordt echter in het vervangende besluit niet aangegeven dat dit onjuist zou zijn of achterhaald. De reactie van de fiscus zal evenwel zijn dat de aanslag in dit geval uiteraard duidelijk een foutje is en dus juist de uitzondering die de regel hierboven bevestigt (soms kun je wel redelijk van te voren inschatten wat de belastingdienst gaat besluiten ;) ).

Het wordt wel druk bij Peter ;D

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
en was ik ervan overtuigd dat het geld tzt (met rente) terug zou komen.

Als je er zelf al van overtuigd was dat het geld terug zou komen waarom boek je het dan als kosten? :-\

Het ging om 1 auto. Aanslag motorrijtuigenbelasting. Periode 2011. Er stond geen grondslag bij. Het bedrag moest € 2400 zijn. [/quote

Vreemd verhaal: juist een aanslag motorrijtuigenbelasting gekregen en betaald die op mijn vof staat. De aanslag vermeld bij mij gewoon het kenteken, soort motorrijtuig, massa ledig gewicht en soort brandstof. En een maand de tijd om te betalen.

ben eigenlijk heel nieuwsgierig waarom er bij jou niets van dit op stond en op wat voor manier je contact gezocht hebt met de belastingdienst. Toch niet de belastingtelefoon gebeld waar de eerste de beste werkstudent een antwoord uit de SAB voorleest? :P

• 0

Als je zeker wist dat de aanslag onjuist is, kun je nooit volhouden dat je in 2011 dacht dat het kosten waren. Dat niet elke uitgave in het resultaat verwerkt wordt is toch een elementair stukje boekhouden.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar