• 0

Werknemer wil maand later beginnen na tekenen contract

Goedemorgen,

 

Per 1 september zou mijn 1e werknemer in dienst komen. Nu krijg ik bericht van haar dat er een hoop aan de hand is met dierbaren van haar (scheiding, ziekte, dat soort dingen) en daarom vraagt ze of ze 1 oktober kan beginnen ipv 1 september.

 

Nu hebben we net het contract getekend die van 1 sept tot 1 jan loopt, het gaat om een 0-uren-contract. Nu weet ik niet zo goed wat handig is. De 1e maand geen uren berekenen, betekent een maand minder proeftijd (die is 2 mnd ivm CAO Kinderopvang) en nog sneller moeten beslissen over wel of geen verlenging. (Het is mijn 1e werknemer, van beide kanten is het kijken of het bevalt en of er voldoende werk is en ook de financiën spelen mee). Nu zat ik denken om de contractperiode aan te passen naar 1 okt - 1 feb bijvoorbeeld, maar gaat dat dan gelden als een 2e tijdelijk contract? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling,

 

Wie kan me vertellen wat hierin wettelijk mogelijk is, zonder meteen 2 tijdelijke contracten te hebben?

 

Groetjes,

Okido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt gewoon de arbeidsovereenkomst aanpassen en in laten gaan op 1 oktober 2013 en laten eindigen op 31 januari 2014.

 

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Per 1 september zou mijn 1e werknemer in dienst komen. Nu krijg ik bericht van haar dat er een hoop aan de hand is met dierbaren van haar (scheiding, ziekte, dat soort dingen) en daarom vraagt ze of ze 1 oktober kan beginnen ipv 1 september.

 

Persoonlijk zou ik wel even doorvragen.. Als dat nu al begint... ik vind de reden een beetje vaag "een hoop aan de hand met dierbaren van haar" gevolgd door een aantal zaken waarvan iedereen wel zo'n gevalletje heeft in zijn familie of omgeving. En ik hou niet van vaag ;D als haar man (of vriend) van de ladder is gelazerd bij het schilderen van het huis en nu 6 weken van zijn oksels tot zijn kruis in een gipsen harnas zit en verzorgd moet worden, dan zeg ik meteen "begin maar lekker 1 oktober als ie weer uit het gips is"

 

Maar als zij niet benoemd wie er ziek is en waarom ze echt niet kan werken dan begint er toch een klein alarmpje te knipperen. Een scheiding is niet in een maand opgelost en een (ernstige) ziekte waardoor je als naaste niet kan werken is niet in 1 maand genezen..

 

Goed ik stel het misschien wat zwart-wit hierboven, maar vaak als iemand vaag doet kan er ook totaal iets anders spelen, dus een beetje doorvragen en aangeven dat het wel wat vreemde vraag is als je net getekend hebt kan wat mij betreft geen kwaad.

 

Om een beetje referentiekader op te bouwen als nieuw bakken werkgever waar je wel en niet "in mee moet gaan" kun je ook eens kijken naar deze informatie over welke soorten (zorg)verlof er bestaan. Niet omdat je haar nu gelijk in (zorg)verlof moet geven maar wel om te zien wat gebruikelijk is en wanneer iemand daar een beroep op kan doen (wat is redelijk) en wanneer iemand eigenlijk gewoon moet / kan werken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.