• 0

Factureren aan buitenland wel of geen ICL

Ik factureer regelmatig aan Belgische klanten met een Belgisch BTW nummer.

 

Sommige van deze klanten vragen of ik BTW wil verleggen andere niet.

 

Wanneer ik het BTW nummer van een Belgische klant opgeef op de factuur. Ben ik dan verplicht een ICL te doen met BTW verlegging? Of kan de klant dan nog steeds ervoor kiezen de BTW via de NL belastingdienst terug te vragen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastige vraag. Om te beginnen: jij hebt geen keuze. Zodra jij weet dat jouw klant ondernemer voor de omzetbelasting is in een ander EU-land, en dat weet je omdat je het OB-nummer hebt ontvangen, ben je verplicht om de BTW te verleggen en dus een opgaaf ICP te doen. Dit is dus geen keuze, je kunt niet zeggen dat je het niet doet.

 

Maar ja, voor zover de wet. De praktijk is weerbarstig. In het geval dat je wel gewoon Nederlandse BTW in rekening brengt vermoed ik dat er niet moeilijk wordt gedaan bij de Nederlandse fiscus. Maar je kunt nooit een waterdicht garantie geven dat het verzoek ook daadwerkelijk gehonoreerd wordt. En als dat inderdaad niet gebeurt komt dat enkel omdat jij de regels niet goed volgt.

 

Misschien toch maar beter standaard verleggen in voorkomende gevallen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als er sprake is van een geldig btw-nummer van een buitenlandse afnemer binnen de EU, dan moet je de btw verleggen. Artikel 6 van de Wet Omzetbelasting geeft aan dat er geen keuzemogelijkheid is. Zie: ‘btw berekenen bij diensten aan afnemers in andere EU-landen’.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

Bedankt voor de info.

 

1. Bovenstaande link is voor diensten. Geldt hetzelfde voor goederen?

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_export_goederen_naar_eu_landen

 

2. Ik zie nog iets vreemds.

 

Voor diensten geeft de link aan dat er op de factuur moet staan

 

"U stuurt een factuur zonder btw waarop u noteert: 'btw verlegd'."

 

Voor goederen staat er:

 

"Voor de levering verstuurt u een factuur met 0% btw."

 

Ik dacht juist gelezen te hebben dat je geen 0% BTW mag gebruiken, maar altijd moet werken met "BTW verlegd".

 

Wat is juist?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geldt hetzelfde voor goederen?

 

Nee natuurlijk niet! Je hebt zelf toch al (enkele regels later) het antwoord op je eigen vraag gegeven:

 

Voor goederen staat er:

(...)

 

Ik vraag dit omdat het me niet duidelijk is of

 

"0% BTW" hetzelfde is als

"zonder BTW, BTW verlegd".

 

Er zijn klanten geweest die hun boekhouder met contact op hebben laten nemen om te eisen dat er "btw verlegd" op de IC factuur kwam te staan....

 

Dus de conclusie is:

 

1. Voor een IC Levering goederen, maak je dus een factuur op met 0% BTW.

 

2. Voor een IC dienst ben je verplicht BTW te verleggen wanneer de klant met een geldig BTW nummer komt.

 

Blijft nog de vraag over of je verplicht bent een IC levering met 0% belasting te doen wanneer de klant met een geldig BTW nummer komt. 'BTW verlegd' is alleen van toepassing op diensten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag ondernemer1100

 

0% BTW is niet hetzelfde als BTW verlegd. Bij 0% is het tarief voor de BTW dus nihil. Bij BTW verlegd wordt door jou geen BTW berekend, maar moet de afnemer in eigen land opgave doen van die BTW. In de praktijk pakt de uitwerking overigens meestal gelijk uit.

 

Bij IC Leveringen dus 0%

Bij IC diensten BTW verlegd.

 

Beide alleen als je het buitenlandse BTW nummer van de afnemer hebt en ook op jouw factuur zet. Heb je dat nummer dan lijkt mij dat de afnemer kan eisen dat je 0% of BTW verlegd toepast.

 

Overigens geldt dat beslist niet voor alle leveringen en diensten! Bij leveringen kan de plaats van aanvang van het transport een rol spelen en bij diensten het soort diensten dat geleverd wordt.

 

Handige hulpmiddelen in dit verband:

 

BTW bij IC Leveringen

 

BTW bij IC diensten.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.