• 0

Gezocht: Verkooptips voor verkoop kantoor

Mijn kantoor (paar duizend m2) is grotendeels verhuurd.

Het zijn geen ideale vastgoedtijden

maar omdat het kantoor mij belemmert om andere activiteiten elders te gaan ontwikkelen

wil ik het toch gaan verkopen.

De vraag waar ik mee worstel:

In Welke vijver kan ik het beste Hoe gaan vissen voor verkoop ?

- pensioenfondsen verwacht ik momenteel niet

- wellicht particuliere beleggers die een beter rendement dan hun spaarrekening zoeken

maar geen aandeelrisico wensen?

Hebben Verkooptips/suggesties ?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Locatie? Hoe gaat het met zakelijk vastgoed in je omgeving (funda business al geraadpleegd?). Veel leegstand? Hoe lang lopen de verhuurcontracten nog? Heb je de fiscale implicaties al beoordeeld (afrekenen stille reserve)?

Is gewoon zelf elders huren geen optie?

Ik zie in je verhaal een nogal magere argumentatie om tot verkoop over te gaan, zeker in deze tijden...

Gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

maar omdat het kantoor mij belemmert om andere activiteiten elders te gaan ontwikkelen

Zit het kantoor je in de weg vanwege de locatie/faciliteiten, of zit het je in de weg omdat een groot deel van je bedrijfsvermogen er in verstopt zit? Of zie ik wellicht een optie over het hoofd?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

@Joost

Zakelijk Vastgoed in regio: Niet florissant; natuurlijk ook leegstandproblematiek maar onder gemiddelde.

Om huurders tegemoet te komen korte huurperioden dus 1 of 3 jaar is nu gebruikelijker dan 5 of 10 jaar.

Mijn kantoor heeft nu 20% leegstand.

Fiscale implicaties: Goed aandachtpunt om nog na te gaan.

@Marcel

De locatie is opgedeeld in diverse units.

Dat betekend dat facilitaire services door mij verzorgd worden

en dat ik de ene keer iemand voor alarmcontrole en de volgende week

iemand voor liftonderhoud of roldeurreparatie heb.

Daarbij doe ik zelf de facturering -en wat momenteel meer tijd kost- het debiteurenbeheer.

Zelf ben ik met een werk-bv ook hier gevestigd maar

enerzijds is deze activiteit gering geworden

en anderzijds zit ik met die activiteit niet aan die locatie vast.

Als ik nu met mensen praat die zeggen: laten we samen iets in Eindhoven doen

of ik kan je een jaar in SA gebruiken, dan is dat verleidelijk/interessant

maar door mijn vastgoed wordt ik belemmerd voor dergelijke nieuwe kansen.

Ik moet dus van dat blok aan mijn been af om met nieuwe dingen bezig te kunnen zijn.

Financieel: pand is bijna 10 jaar oud, ziet er prima uit, ik heb 1/3-deel afgelost

maar het wordt vandaag de dag op 75% van de stichtingskosten gewaardeerd.

En dan resteert de vraag:

In Welke vijver kan ik het beste Hoe gaan vissen voor Verkoop ?

• 0

Vastgoedbeheer al eens overwogen? Ik ken wel iemand die dat doet en kan jullie wel in contact brengen. (Indien er vanuit beide partijen de behoefte aanwezig is om eens te praten). Overigens heeft deze persoon zelf ook vastgoed en kan hij meer betekenen maar dat is aan jullie.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

• 0

Vastgoedbeheer al eens overwogen?

Ja maar toen ik daar enkele jaren geleden naar keek vond ik het prijzig voor een karig pakket services waar veel passiviteit in zat. Om aan te geven wat ik met laatste bedoel: Prijsstijgingen leveranciers (liftonderhoud, brandblussers, alarmmeldkamer, energielev. of whatever) werden simpelweg beheerd en doorgestuurd ipv uitonderhandeld.

Maar wellicht goed om daar toch voor open te staan.

Stuur wel een PM.

• 0

Ai, kantorenmarkt is nou niet om happy van te worden, momenteel 7miljoen m2 bvo structurele leegstand en dan is er nog 6miljoen m2 verborgen leegstand (wat betreft de kantorenmarkt). Ik verwacht niet dat (particuliere) vastgoedbeleggers ook maar een euro in een bestaand kantoorpand steken (uitgaande van een redelijke prijs) tenzij je echt op een geweldige locatie zit of de locatie perspectieven biedt voor andere mogelijke functies.

Het is inderdaad dat huurders bepalen, maar huurcontracten van 1 tot 3 jaar zijn geen zekere investeringen meer op dit moment. Zijn er geen eindgebruikers die wellicht het kantoor (gezamenlijk) willen kopen? Wat voor soort gebruikers zitten er nu in, dat zegt ook iets voor een belegger....

Ik zou pogen, de 20% leegstand verkleinen. Bestaande huurcontracten openbreken, door met een huurkorting te verleiden de huurperiode met een extra jaar (1 of 2) alvast te vergroten. (Daarmee kun je het interessanter maken voor de belegger).

Begrijp ik goed dat je een soort verzamelgebouw hebt?

Vastgoedbeheerders, je hebt er een aantal die ook een eigen onderhoudsdienst hebben.

Mod edit: Openlijke (suggestie) tot acquisitie verwijderd, hier is da signature voor en contact kan per PM gelegd worden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar