• 0

Waar kan ik een financiëring aanvragen met een bouwkavel als onderpand?

Goedemiddag,

 

Ik ben zelfstandig ondernemer met al bijna 10 jaar een eigen bedrijf. De eerste jaren gingen prima en in 2008 hebben

wij ons geld geïnvesteerd in de groei van ons bedrijf. Helaas ging het vanaf 2009 minder en van dat jaar tot nu hebben we het heel erg moeilijk gehad en hebben we flink moeten saneren en onze investeringen helaas in rook op zien gaan.

 

Ik probeer nu onze schulden op orde te brengen en probeer deze af te lossen zo goed en zo kwaad als dat lukt.

 

Momenteel ben ik nog in bezit van een bouwkavel. Deze ligt strategisch in een dorpscentrum met naastgelegen panden en kavels die ook voor nieuwbouw in aanmerking komen. Verwachting is dat wij deze binnen nu en 3 jaar kunnen verkopen.

Waar kan ik terrecht voor een financiering met de kavel als onderpand? Onze bank wil ons niet helpen, de cijfers zijn te slecht etc. Ook andere banken geven niet thuis. Zijn er nog andere opties voor mij om een lening los te krijgen met de grond als onderpand?

 

Ik heb een waardebepaling door een taxateur laten maken en kan alles verder aantonen.

 

hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kavel is momenteel in de verkoop. Er zijn ontwikkelingsplannen door een architektenbureau uitgewerkt die ook betrekking hebben tot de omliggende kavels. De aangrenzende kavel met pand komt binnenkort ook te koop en dan zou mijn perceel ook

in een versnelling kunnen komen. Ik weet alleen niet hoelang dat nog duurt. Kan binnen een jaar zijn afgerond maar kan ook nog 2 jaar duren.

Dus tot de verkoop ervan wil ik er toch een financiering op aanvragen omdat ik dringend geld nodig heb nu.

Link naar reactie
  • 0

tja, financieren betekent het vermogen voor jou om rente en aflossing te kunnen voldoen. Dat moet je op kunnen brengen uit je inkomsten uit onderneming. Als die niet bijster gewedig zijn dan zal financieren, ook al is het onderpand veel waard, lastig blijken.

 

Er zijn geen financierders die erop zitten te wachten dat zij binnen een half jaar of een jaar de kavel gedwongen moeten verkopen omdat de rentebetalingen uitblijven. Dan nemen zij immers het onverkoopbaarheidsrisico van de kavel op zich en dat is niet de primaire bezigheid van een financierder.

 

Ik kan zo geen manier bedenken dan gewoon zelf verkopen. Desnoods de prijs fors laten zakken.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer nu onze schulden op orde te brengen en probeer deze af te lossen zo goed en zo kwaad als dat lukt.

(...)

Waar kan ik terrecht voor een financiering met de kavel als onderpand? Onze bank wil ons niet helpen, de cijfers zijn te slecht etc. Ook andere banken geven niet thuis.

 

Je wilt dus een lening afsluiten om je schulden af te lossen? Dat is het ene gat vullen met het andere. Dat helpt je per saldo niet vooruit. De kans dat je de lening niet kunt aflossen is ook veel te groot. Op grond van deze beperkte informatie lijkt de beslissing van de banken dan ook niet zo vreemd.

 

Natuurlijk kan de bank uiteindelijk het onderpand verkopen, maar dat levert de bank een hoop gedoe op. Plus de onzekerheid of het kavel wel op een redelijke termijn te verkopen is. En dat laatste kan nog jaren duren, geef jezelf al aan. Het kavel kan op papier wel waarde hebben, maar als die niet op korte termijn te verzilveren is heeft de bank er niet zoveel aan.

 

Zoals Joost aangeeft is zelf zo snel mogelijk verkopen misschien wel de beste optie. Niet tegen de taxatiewaarde, want dat gaat te lang duren. In ruil voor een snelle verkoop zal je genoegen moeten nemen met een (veel) lagere verkoopprijs. Op papier is dat zonde, maar in de praktijk is het nu snel kunnen beschikken over geld je vast ook wat waard. Zeker als je daarmee een faillissement zou kunnen voorkomen.

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.