• 0

Bedrijf beeïndigen: wat te doen met huurcontract?

Beste forumgebruikers,

 

Ik heb het forum doorzocht en kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

Ben eigenaar van een eenmanszaak, op het moment ook geen personeel meer in dienst. (Het betreft een winkel)

 

Nu loopt het allemaal al wat minder een tijdje, vandaar dat het contract van mijn personeelslid niet is verlengd. Ben ruim 4 jaar aan het ondernemen en ik zie het nu erg somber in. Eigenlijk wil ik naar een kleiner (en goedkoper) pand verhuizen, maar ik kom niet onder mijn stilzwijgend verlengd huurcontract uit. Een nieuwe huurder aanbrengen zal vandaag de dag namelijk niet mee gaan vallen. En ik wil niet nog 5 jaar door op deze locatie.

 

Ik zoek advies wat te doen.

 

Ik kan met mijn boedel alles betalen bij geval van failissement, zodat ik er privé niet meer aan over houdt dan waarschijnlijk een kruisje achter mijn naam. Maar ik heb onvoldoende kapitaal om dan opnieuw te beginnen op een nieuwe locatie.

 

Als ik gewoon zou stoppen met mijn bedrijf houd ik volgens mij de huurverplichting voor het pand (corrigeer mij als dit niet zo is) omdat het een eenmanszaak betreft.

 

 

Ik hoop dat ik hier wat tips op kan doen van mensen die hier verstand en/of ervaring mee hebben.

 

Mvg,

 

Brabander2

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Het huurcontract is aangegaan in April 2009 met een duur van 5 jaar.

 

Opzegtermijn heb ik mij in vergist, was ervan overtuigd dat het een half jaar was. Maar dit was dus 1 jaar.

 

Nu is het contract stilzwijgend verlengd met 5 jaar. (Tot April 2019)

 

groet,

brabander2

Link naar reactie
  • 0

Het huurcontract is aangegaan in April 2009 met een duur van 5 jaar. Opzegtermijn heb ik mij in vergist, was ervan overtuigd dat het een half jaar was. Maar dit was dus 1 jaar. Nu is het contract stilzwijgend verlengd met 5 jaar. (Tot April 2019)

 

2009 + 5 = 2014

 

Kan het een jaar voor afloop stilzwijgend verlengd worden met 5 jaar omdat je die opzegtermijn gemist hebt?

 

Verrek, inderdaad... ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helaas ben je als IB ondernemer in privé aansprakelijk voor alle overeenkomsten die je handelende als ondernemer in de eenmanszaak hebt gedaan.

 

Dus: goed nalezen wat de overeenkomst daarin voorschrijft.

 

Een tip is om met de verhuurder te gaan praten. Wellicht wil hij jou tijdelijk (of definitief) andere condities bieden die een voorzetting op de huidige locatie mogelijk maakt. De verhuurder heeft ook geen belang bij een faillissement. Hij moet dan maar zien dat hij weer een nieuwe huurder vindt die de huurlasten wel kan opbrengen.

 

In ieder geval een vervelende situatie.

 

Groet en succes

 

Peter Schuitmaker

Link naar reactie
  • 0

Beste Branbander2

 

Indien de opzeggingstermijn niet in je huurovereenkomst staat vermeld, bedraagt de opzegtermijn volgens artikel 7:293 lid 2 BW ten minste 1 jaar. De opzegging dient dus vóór de aanvang van het begin van het laatste huurjaar van de eerste huurperiode te worden gedaan per aangetekende brief of per deurwaarderexploot.

 

Gedurende de gehele huurperiode dient aan dit vereiste te worden voldaan, voor de eerste huurperiode dient dit op grond van artikel 7:293 lid 1 BW te worden gedaan en voor een opzegging tegen het einde van de tweede huurperiode op grond van artikel 7:300 lid 2 BW.

 

Doordat ik uit uw beschrijving van de casus niet kan opmaken dat de verhuurder ernstige wanprestatie pleegt, zoals het niet verhelpen van ernstige gebreken, rust er voor u alleen de mogelijkheid om de huurovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen.

 

Gezien de huidige economische situatie is de kans groot dat de verhuurder een minder hoge huurprijs kan vragen dan hij nu doet.

 

De gemiddelde kosten welke de verhuurder zal hebben bij het voortijdig beëindigen van de huurovereenkomst bedragen;

 

- drie maanden huurderving, voor de periode van het zoeken van een nieuwe huurder;

- renovatiekosten;

- plus een (waarschijnlijk) lagere huur over een periode dat de huurovereenkomst nog zou doorlopen.

 

Een optie is om aan de verhuurder voor te stellen dat jij het verschil in huur wilt betalen welke hij mist indien hij het gehuurde voor minder kan verhuren dan hij nu doet aan jouw.

 

Een andere optie is om, bovenstaande kosten bij elkaar te berekenen en het totaal bedrag door de helft te delen en dit bedrag aan de verhuurder aanbieden als opzegpremie.

 

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mr. M. Meijer

 

http://oudaen-advocatuur.nl/beeindiging-huurcontract/ voor meer info over het opzeggen van het huurcontract.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.