• 0

Kosten financiële adviesorganisaties

Zoals sommige van jullie weten ben ik op zoek naar een partij om mij bij te staan bij een aantal, voor mijn bedrijf, grote financiële uitgave. Dit zou kunnen worden gedaan door een accountant of een financiële adviesorganisatie.

 

In mijn zoektocht op het internet kom ik heel veel partijen tegen, de ene met nog mooiere succesverhalen dan de andere. Helaas lopen ook de kosten heel erg uiteen.

Zo heb ik een partij die mij werd aanbevolen die een bedrijfsscan doet voor 500 euro en daarna voor andere handelingen, zoals leningen aanvragen, onderhandelingen met leveranciers, meer jaren planning, investeringsplanning etc, 125 euro per uur vraagt.

Ander partijen doen de scan gratis en vragen daarna een vast bedrag per handeling. Maar ook bedrijven die de scan voor nog geen 200 euro doen en daarna 75 euro per uur vragen.

 

Nu dus de ham vraag, welke tarieven zijn in deze branche een beetje reëel. Ik hoef niet de beste uit de markt, want vaak zijn die tarieven daar ook behoorlijk naar. Maar wil zeker ook niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, want dan krijg je vaak een kat in zak.

 

Nog een extra vraag, kan ik ook wat met zo'n bedrijfsscan, of zijn dit allemaal gegevens die ik allang weet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog een extra vraag, kan ik ook wat met zo'n bedrijfsscan, of zijn dit allemaal gegevens die ik allang weet?

Als ik eens google op 'financiele bedrijfsscan' kom ik termen tegen als werkkapitaal, cash-flow, liquiditeit, rentabiliteit, et cetera. Nu ken ik de cijfers van jou en je onderneming niet, maar ik heb de indruk dat je redelijk kort op je boekhouding zit, dat je heel goed weet (of denkt te weten) waar je het geld verdient en waar het aan op gaat. Ik vermoed daarom dat zo'n financiele bedrijfsscan voor jou relatief weinig toegevoegde waarde heeft. Of je weet het al, of het is voor jou niet relevant, of je doet er toch niks mee.

 

Maar ik kan het mis hebben, ik heb nog nooit een bedrijfsscan van dichtbij gezien.

 

Veel belangrijker lijkt me de vraag "naar wat voor adviseur ben je op zoek?" Ik vermoed dat dat iemand zal zijn die

- jouw taal spreekt

- opties aanreikt maar je altijd zelf laat beslissen

- helder is in zjin prijzen en facturen

- geen zaken in rekening brengt waar je niet om gevraagd hebt

 

 

Wil je iemand die NAMENS JOU met banken en leveranciers gaat praten? Voor sommige ondernemers is dat heel prettig, maar ik heb nou net de indruk dat jij meer op hebt met 'zelf doen'. Maar misschien vergis ik me.

 

 

Qua tarieven: ik zou willen dat ik daar iets zinnigs over kon zeggen. Ik heb de indruk dat die 75,- nogal aan de lage kant is, maar ik zou hem/haar zeker niet zomaar afschrijven.

 

Uit jouw vele forumposts krijg ik de indruk dat jouw bedrijf niet zo verschrikkelijk ingewikkeld is. Het gaat vermoedelijk wel een slagje ingewikkelder worden, maar dan nog, het is niet alsof je KPN overneemt. Een adviseur die de vorige overname van KPN begeleid heeft, is dan ook niet aan jou besteed. Het lijkt me dat je vooral op zoek moet naar iemand die aansluit op de expertise die jij nodig hebt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Een adviseur moet inderdaad niet op mijn plek gaan zitten.

 

Maar ik zou vooral willen weten waar mogelijkheden zitten om onderaan de streep meer over te houden, te kunnen brainstormen of bepaalde mega investering ooit rendabel kunnen worden en iemand die mee zou willen denken in een meer jaren plan/ondernemersplan.

Dit plan is niet zozeer om geld te lenen, maar meer om een duidelijker doel te hebben om naar toe te werken.

 

Qua boekhouding weet ik precies wat erin en uit gaat. Ook ben ik op de hoogte van de meeste regels en denk goet na wanneer een investering belasting technisch handig is.

Dus met die dingen heb ik niet veel hulp nodig.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar ik zou vooral willen weten waar mogelijkheden zitten om onderaan de streep meer over te houden, te kunnen brainstormen of bepaalde mega investering ooit rendabel kunnen worden en iemand die mee zou willen denken in een meer jaren plan/ondernemersplan.

Dit plan is niet zozeer om geld te lenen, maar meer om een duidelijker doel te hebben om naar toe te werken.

 

Mijn advies is om de vier volgende aspecten goed in de gaten te houden:

 

1. Jouw klanten portefeuille: welke profielen zijn er te onderscheiden en welke waarde vertegenwoordigt elk(e) klant(profiel). Welke trends zie je in bijvoorbeeld de groei, de verschuivingen en/of het verloop in de klantenportefeuille?

2. Omzet: hoeveel omzet weet je uit die klanten te genereren, zijn daar trends in waar te nemen?

3. Marge: (hoe) handhaaf en bewaak je jouw marge?

4. Billing: Hoe zorg je ervoor dat je (op tijd) betaald wordt?

 

Bovenstaande vier aandachtspunten en alles wat ermee te maken heeft, zijn als het ware de tafelpoten waarop jou bedrijf rust. Misschien leuk om daar tijdens The Next Event over te brainstormen?

 

Succes en groet,

 

Hans

 

(P.S. / off topic: ik kijk even naar wat je me gemaild hebt en kom daar z.s.m. op terug)

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik weet nog niet of ik kom. Het is nog erg druk, vooral met de cijfers die op Prinsjesdag worden gepresenteerd.

 

Ik heb niet echt een klanten portefeuille, heel veel klanten hebben onze diensten maar 1 keer nodig.

 

Marge is wel makkelijk, gewoon kijken wat de rest van de markt doet, als je erboven gaat zitten nemen ze iemand anders. Bijna alle klanten komen via internet. mond op mond is helaas heel erg beperkt, vooral omdat we ons richten op de grotere podia.

Hopelijk krijgen we dan meer vaste (1 keer per jaar) klanten.

 

Op tijd betaald worden gaat wel aardig, nieuwe klanten betalen vooraf en andere binnen 14 dagen en anders bellen en mailen tot ze betalen. Gaat op zich aardig, maar wel 4 bedrijven falliet dus een hoop geld misgelopen.

Link naar reactie
  • 0
Ik weet nog niet of ik kom. Het is nog erg druk,

 

Tja, dat is een probleem voor veel ondernemers :-\ Ook ik moet eigenlijk die zaterdag aan de bak, Gelukkig kan ik een vervanger regelen. :) Hoewel het mij omzet kost kies ik er wel voor om het zo op te lossen, anders kom je nergens meer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.