• 0

Horeca met een passieve detailhandel, wat mag?

Hallo allemal,

 

Ik heb wat hulp nodig m.b.t de wetgeving. Ik zou graag een caffé willen combineren met een passive verkoop van spullen(dus geen verkoop medewerkers). Het gaat hier om artiekelen die passive op de muur hangen of op de kast staan als decoratie máár met een prijs kaartje er op. Het gat dus om detailhandel in dezelfde horeca ruimte dus geen aparte ruimte, maar er wordt geen alchol geschonken.

 

Zou dat een mogelijkheid zijn?

 

Dit is een citaat van de KHN website, maar het is mij niet duidelijk of ze hier spreken over geen alchol én een aparte ruimte of geen alchol of een andere ruimte:

 

Wat mag aan detailhandel in horeca-inrichtingen?

Er is veel mogelijk zolang het maar niet in ruimten geschiedt waar alcoholhoudende drank aanwezig is. In de horecalokaliteit zelf, waar u alcohol schenkt, mag u geen detailhandelsactiviteiten verrichten, (uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld verkoop van sigaretten, condooms, damesverband, etc via automaten).

 

Zolang er geen verkoop aan vastzit of commerciële handelaren/aanbieders bij u rondlopen, mag u in uw horecalokaliteit toestaan:

 

• Shows

• Uitstallingen

• Exposities

• Discreet te verwijzen naar de relevante verkoopadressen lijkt mogelijk

• Compleet bereide afhaalmaaltijden aanbieden

 

Veilingen zijn niet toegestaan.

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Igor,

 

Als er geen alcohol wordt geschonken (wat mij raar klinkt...geen alcohol in een café.....) dan gelden de regels die in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente staan. In de APV van de gemeente Den Haag bijvoorbeeld staat aangegeven:

 

Artikel 2:31 Handel in horeca-inrichting

Het is zowel de ondernemer als de leidinggevende van een horeca-inrichting verboden toe te laten dat een handelaar of een voor hem handelend persoon in die inrichting enig voorwerp verwerft, verkoopt of op enig andere wijze overdraagt.

 

Er mag dus geen handel gedreven worden in een horeca-inrichting, of er nu wel of geen alcohol wordt geschonken.

 

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rakesh,

 

Dank voor uw reactie. Weet u misschien ook of een horeca( koffiebar) producten kan opslaan(als decor gebruiken) met een website-adres en een prijs vermelding (de ware transactie vindt plaats op het internet) , dus eigenlijk alleen een expositie van de producten. De producten worden later verzonden van uit de koffiebar en anders van uit een "woonhuis"( online bedrijf aan huis wordt door de wet geoorloofd dacht ik...)

 

Zou het misschien ook kunnen om de transactie online te laten plaats vinden, en het horeca bedrijf als een ophaal locatie gebruiken of moet het een officie ophaal locatie zijn van een dienstverlenende bedrijf zoals TNT of DHL?

 

En als dit dan mogelijk is, dan zou een klant ter plekke via wifi internet bankieren het product kunnen kopen bij een ander bedrijf om het dan vervolgens "op te halen" bij de horeca bedrijf?

 

Ik heb nog een andere vraag, een combinatie tussen horeca en dienstverlening, waarbij "niet voedsel product" zoals een kaars bijvoorbeeld die ter plekke geconsumeerd wordt(aangestoken aan de tafel) en vervolgens niet mee naar huis wordt genomen. Dus eigenlijk betalen om gebruik te mogen maken van een product die maar 1 keer gebruikt kan worden.

 

Ik snap dat dit een beetje ver gezocht is maar ik vind het wel heel interessant, en het zijn vragen die ik moeilijk kan vinden op het internet..

 

Met vriendelijke groet,

Igor

 

Edit: waarschijnelijk valt het ophalen van goederen onder de gedeelte ""of op enig andere wijze overdraagt. " dat valt dus af denk ik... maar hoe zit het als het via post verzonden wordt, onder een andere bedrijfs naam?

Link naar reactie
  • 0

 

Rare regelzucht. Waarschijnlijk bedoeld om te voorkomen dat abonnementen verkocht worden aan ladderzatte klanten. Terwijl je zo creatief kan zijn met de verkoop van verwante producten in themarestaurants. Dat gebeurt volgens mij volop.

 

Bel eens met Kunstfort, waar exposities ook plaatsvinden in het verwante restaurant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens, wij heb een heel leuk concept, maar we kunne geen stap zetten omdat je dan de wet moet "omzeilen" om gewoon iets creatiefs op de markt te brengen. Tegenwoordig moet je “creatief” om kunnen gaan met wetten" wil je iets totaal innovaties op de markt brengen. Zulke wetten zorgen ervoor dat horeca alleen maar innoveert door middel van “scratching the surface”, echte innovatie krijgt de kans niet..

 

Ik zal even bellen, dank u!

Link naar reactie
  • 0

Beste Igor,

 

Ik denk dat dat afhankelijk is hoe de gemeente haar APV interpreteert. Het feit dat je de producten niet in de horeca-inrichting daadwerkelijk verkoopt maar via een website kan gezien worden als het maken van reclame voor het kopen van de producten, dat weer als handel gezien kan worden en dus niet is toegestaan. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met de gemeente.

 

Waarschijnlijk is het dan ook niet toegestaan om de horeca-inrichting te gebruiken als ophaalpunt van de producten.Ook hiervoor moet je de gemeente benaderen.

 

Je vraag over de kaars snap ik eerlijk gezegd niet. Het uiteindelijke uitgangspunt van alle regelgeving is: in een horeca-inrichting mogen alleen activiteiten plaatsvinden die gericht zijn op de horeca of raakvlakken hebben met de horeca.

 

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste Igor

 

En als je nu een beetje creatief bent

en je hangt dingen op met bv een tekstkaartje erbij zoals:

"Gezien op www.jeeigenwebshop.nl voor E 149,00"

En mocht je dan geinteresseerde mensen zien kijken, dan kun je altijd mondeling toelichten "U kunt het ook hier kopen hoor en meteen meenemen!"

 

PS

En formeel mag je zelfs in je auto -die op de openbare weg staat- geen verkoopbordje hebben maar ja de praktijk is soms anders...

Link naar reactie
  • 0

Igor,

 

Vertel eens hoe de vork precies in de steel zit, je vraagstelling schiet een beetje alle kanten op.. ik krijg de indruk dat je niet zelf een horecagelegenheid hebt maar dat je een concept hebt bedacht dat je wilt aanbieden aan horecagelegenheden en dat je nu aan het onderzoeken bent tegen welke (wettelijke) obstakels je oploopt bij het aanbieden van dit nieuwe concept aan horeca gelegenheden.

 

en wie zijn "Wij" eigenlijk in dit verhaal, hebben jullie al gezamenlijk een onderneming of zijn er alleen plannen om er één te gaan starten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tegenwoordig moet je “creatief” om kunnen gaan met wetten" wil je iets totaal innovaties op de markt brengen.

 

Ga nou niet op de zeurtoer. Als je echt een plan hebt, stap dan even naar de gemeente en bespreek het met de afdeling die erover gaat. Zelfs de geciteerde regels laten ruimte voor lokale interpretatie. Soms dienen regels als stok achter de deur, niet om in alle gevallen toe te passen. Gewoon pragmatisch blijven.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Rakesh, Dank u voor de informatie, ik zal contact opnemen met de gemeente. De kaars voorbeeld was een beetje onduidelijk geformuleerd, excuses hiervoor. Wat mijn daad werkelijk vraag is: is het toegestaan om ondersteunde elementen te verkopen die de totale bezoekers ervaring van de koffie-bar verhogen. Het zou een optie zijn om ze gratis aan te bieden maar het zijn producten die maar één keer gebruikt kunnen worden in de koffie-bar en dit zou hoge kosten meebrengen als er veel gebruik van gemaakt wordt. Ik zat ook te denken aan een donatie potje met een voorgestelde bedrag...

 

 

@Littlebit, Ja daar heb ik al aan gedacht, maar het zou wel zo prettig zijn om alles officieel te kunnen doen. Zonder angstig naar de deur te kijken met de gedachte dat er iemand van de gemeente binnen loopt.

 

@Roel, Ik krijg gewoon spontaan ideeën om de “detailhandel in horeca” probleem op te lossen vandaar de uit een lopende vraag stelling. Ik zal mijn best doen om zo concrete en on-topic te blijven.

 

Het gaat hier om een concept die een vriend en ik willen uitvoeren. Het project zelf is pas net van start en wij zijn bezig met een feasibility study. Er is nog geen horeca gelegenheid onder onze beschikking, en nee het is niet de bedoeling om het concept te verkopen. Dit was wel een van de opties als het niet lukt om zelf te starten. E.g. niet voldoende start-up kapitaal.

 

@TwaBla, dank u voor de input. Ik ben gewoon verbaast over de wetgeving rond horeca. NL een van de landen, waar innovatie met twee handen ondersteund wordt toch zulke belemmeringen heeft voor horeca. Ik denk dat de hele horeca concept zou wijzigen als combinaties horeca/detailhandel onder een dak mogelijk zou zijn, dit zou veel mogelijkheid creëren zoals de mogelijkheid om je horeca te onderscheiden van de concurrentie en niche producten die alleen op het internet beschikbaar zijn, eindelijk in de retail komen. Er zouden veel leuke concepten opduiken waar wij nooit aan gedacht hebben.

 

“Bring together things that have as yet never been brought together and did not seen predisposed to be so “- Robert Bresson,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag eerst even aan de betreffende gemeente(n), dan krijg je een praktisch antwoord.

 

Antwoord voor bedrijven geeft hier verder keurig een antwoord. Toch?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Igor,

 

mogelijk kun je een reactie van jouw gemeente delen ter informatie van alle meelezers? Bij voorbaat dank.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.