• 0

V.O.F met BV en natuurlijk persoon - financiële vragen

Beste experts,

 

Ik ben van plan een nieuw bedrijf te starten en qua financiële aanpak en consequenties ben ik er nog niet helemaal uit. Mogelijk dat jullie op basis van onderstaande informatie, mij hierbij wat kunnen helpen.

 

Situatie:

 

- Ik heb momenteel een BV en wil met deze BV als vennoot in de nieuw te starten onderneming participeren (V.O.F).

- Mijn 'toekomstige' partner in deze onderneming heeft alleen een eenmanszaak, dus zal als natuurlijk persoon in de V.O.F participeren.

 

- Het grootste deel van de werkzaamheden van de V.O.F zullen door hem worden uitgevoerd.

- Mijn inbreng is een X bedrag + een kleiner deel van de werkzaamheden.

- Daarnaast zal ik enkele maanden hem een X bedrag per maand betalen, om de V.O.F inhoudelijk van de grond te krijgen.

 

 

Nu hebben we het momenteel op deze manier voor ogen, maar ik ben er niet zeker van dat dit het meest verstandig is. Hiermee bedoel ik 'fiscaal verstandig'. Over de taak/winst verdeling zijn we het eens:

 

- Ik maak vanuit mijn BV een X bedrag over naar de (zakelijke rekening van de) V.O.F.

- Mijn 'toekomstige' partner stort de eerste paar maanden (opstartfase) maandelijks een X bedrag naar zijn prive rekening. (prive opname) vanuit de zakelijke rekening.

- Op basis van onze afgesproken winstverdeling, maken wij maandelijks een X bedrag naar onze prive rekeningen over (prive opname). Mijn BV laat ik hier dus buiten.

- Daar komt bij: mijn 'toekomstige' partner doet buiten de winstverdeling om nog specifieke werkzaamheden (adviesgesprekken) voor de VOF waar hij los voor betaalt wordt, per gesprek. Dus naast een percentage van de winst, krijgt hij een X bedrag per gesprek. Hoe betalen we dit uit? Zijn dit kosten of is dat niet mogelijk aangezien hij ook eigenaar is.

 

Is bovenstaande fiscaal verstandig en (belangrijk!) toegestaan?

Kunnen we nog iets met het feit dat hij naast vennoot in deze VOF ook een eenmanszaak heeft?

 

Wat is (zowel voor de VOF, voor mij, als voor hem) het verstandigst om dit aan te pakken.

 

Alvast zeer veel dank voor de reacties! Mogelijk dat we ook nog een boekhouder hiervoor aannemen, dus u kunt me hiervoor ook benaderen met een goed aanbod.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een beetje een warrig verhaal, eerlijk gezegd (maar dat had je al gemerkt aan de hand van het uitblijven van reacties). Je vraag je allerlei verschillende dingen af:

- Geld in de VOF storten door een vennoot – dat moet je uiteraard registreren als geld gestort door de bewuste vennoot.

- Geld opgenomen door een vennoot – idem.

- Winstverdeling – dat moet je heel goed afspreken en vastleggen. Als er aanleiding is om een vennoot een groter deel van de winst te laten genieten, bijvoorbeeld door aanvullende werkzaamheden, dan kan je dat natuurlijk gewoon zo afspreken.

Vervolgens moet de VOF ook een administratie voeren zodat duidelijk is wat de winst nou is en hoe deze verdeeld wordt.

 

Of het verstandig is om een VOF op te richten?

Tja, persoonlijk zou ik het nooit doen (stel dat je een goede BV hebt die vennoot is en de andere vennoot doet iets heel stoms, zodat jouw BV – als hoofdelijk aansprakelijke vennoot – voor de schade op kan draaien…), maar dat is natuurlijk heel persoonlijk en ook van de omstandigheden afhankelijk.

Dan liever een BV (wat mij betreft dan).

 

 

Link naar reactie
  • 0
- Op basis van onze afgesproken winstverdeling, maken wij maandelijks een X bedrag naar onze prive rekeningen over (prive opname). Mijn BV laat ik hier dus buiten.

 

Dat gaat niet lukken. Jij bent geen vennoot in deze VOF, dat is de BV. De VOF winst gaat dus naar de BV, en nergens anders heen. Daar betaalt de BV jouw DGA salaris (gebruikelijk loon regeling van toepassing) en overige kosten van , het eventuele batig saldo kan, na afrekenen VPB, worden uitgedividend.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Een aantal zaken zijn mij niet helemaal duidelijk. Brengt jouw vennoot zijn eenmanszaak in? En dan: onder welke condities? Of begint hij zonder enige inbreng met jou een VOF? Fiscaal heeft dat voor jouw vennoot wel consequenties.

 

Een aantal uitspraken kan ik niet goed begrijpen: uitkering aan privé is geen storting. En het lijkt er op dat jij ook uit de VOF (in privé) opnames doet. Onduidelijk is de tegenprestatie daarvoor. Dat zou een lening kunnen zijn of een (voor de Inkomstenbelasting) belaste vergoeding.

 

Verder denk ik dat jullie afspraken duidelijk moeten zijn. Blijkbaar is er ook een buitenvootschappelijke activiteit in de eenmanszaak van de vennoot. Ik zou de omvang, doelstelling etc. duidelijk vastleggen. En vooral ook wat hij in de VOF gaat inbrengen. En wat doen jullie als dat achterblijft!?

 

Een alternatief is dat jullie samen (elk vanuit privé) een VOF beginnen. Misschien is er dan wel startersaftrek voor jou dekbaar. De financiering zou kunnen komen uit de BV, deels als financier maar wellicht ook als commandiet.

 

Kortom. Het lijkt mij dat jullie de juiste structuur en de samenwerking wat duidelijker moet formaliseren. Dit om problemen op termijn te voorkomen.

 

Groet en succes

 

Peter Schuitmaker

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.