• 0

Afas aanmaken debiteuren wordt geblokkeerd wegens nummerrange???

Ik wilde vandaag een nieuwe debiteure aanmaken, maar tijdens het invullen kwam een melding dat het nummer niet binnen de range valt. Ik dacht daarom dat de fout in het beheergedeelte zijn,bij autonummering/tellers. Ik vond daar de nummering voor verkooprelaties (vanaf 10000), organisaties (vanaf 1000000/wie heeft dat verzonnen???) en ikooprelaties (vanaf 20000).

Het nummer dat ik wilde gebruiken was 20001. Dat valt toch binnen de range zou je denken. EN toch wordt het geblokkeerd. Ik kan in de Help files niets vinden behalve dat nummers van bijv. debiteuren en organisatie en inkooprelaties hetzelfde kunnen zijn als dat is ingesteld (dus als een debiteur ook crediteur is als ik het goed heb begrepen).

Wat zie ik nu over het hoofd?

Ik wil klantgegevens importeren vanuit mijn website mijn CSV, in een bestaande administratie. De debiteuren in de website beginnen met nummer 20001, de laatste in de bestaande admi is 19999...

En toch blijf de importfunktie maar blokkeren vanwege het feit dat de nummers niet in de range 10000-20000 vallen, terwijl dus in het beheer de range op 10000-99999 staat.

Wie heeft een oplossing?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hmm, ik heb niet zo vaak met Afas gewerkt, maar het probleem is wel herkenbaar. zodra je autonummering inschakelt gaat ie mekkeren als je buiten bepaalde reeksen valt. wel logisch want anders maakt zo'n pakket op enig moment gewoon een crediteur aan met het zelfde nummer als een bestaande debiteur of andersom Jij zegt dat je de toegestane reeks al hebt aangepast. maar als je al een crediteur hebt met het nummer 20001 dan word die import daarop geblokkeerd om te voorkomen dat je in rapporten vreemde verkoopinformatie op je crediteuren overzichten krijgt denk ik. (Even simpel uitgelegd)

In sommige pakketten is dit op te lossen door autonummering uit te zetten en de nummers uit de import over te nemen.

Dat is wel iets om even te testen op een kopie admin. want als in de import een nummer zit dat al bestaat in afas kun je alsnog vreemde informatie krijgen op die al bestaande relatie..

en met het voorbeeld waarin je aangeeft dat crediteuren in de 20000 reeks zitten en je importnrs voor klanten ook loop je een risico dat er debiteuren transacties op crediteuren overzichten verschijnen, of dat ook werkelijk gebeurd ligt aan hoe het rapport is opgebouwd (is het nummer leidend in de opbouw of kijkt men naar transactie soort

Effectief zul je denk ik moeten kiezen welk systeem leidend word in het bepalen van het relatienummer Afas of je webshop. Voor beide systemen geld dat je wel een bepaalde logica in het genereren van nummers moet hebben én dat je nadenkt hoe je dubbele nummers gaat voorkomen.

Veelal zijn dubbele nummers te voorkomen door de geimporteerde nummers 6 cijferig te maken en de door Afas gegenereerde nummers (Voor crediteuren en organisaties 4 of 5 cijferig) de kans op overlap word dan erg klein.

andere oplossing kan zijn om afas gewoon zelf een nummer te laten genereren via die autonummering functie en het nummer van het webshop systeem te importeren op een ander vrij veld. zo krijgen ze in elk geval geen overlap of blokkades bij import.

• 0

Hallo driehuis,

Je zegt het al zelf, inkooprelaties beginnen met 20000 en jij geeft een verkooprelatie 20001, dat kan dus niet. Je kan via algemeen/inrichting/nummerinstelling/autonummering zelf zaken wijzigen (tenminste als je de rechten hebt) zodat je nummers kunt genereren die je nodig hebt. Dan zal je de bestaande misschien nog moeten omnummeren. Let ook even op of er geen voorloopnummer of letter in de eigenschappen van het betreffende autonummer staat. In de foutmelding staat ook netjes de range aangegeven, kun je goed zien wat je fout doet.

En morgen is er de helpdesk weer!

Succes.

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar