• 0

Ontwerpen, produceren en verkopen aan fashion retailers

Goededag,

 

Ik ben een onderneming gestart in het ontwerpen en laten produceren van t-shirts. De t-shirts zijn uniek en nieuw op de markt. Mijn 1e collectie t-shirts word op dit moment geproduceerd, en als ik ze in Nederland in mijn opslagplaats heb ga ik ze aanbieden bij retailers. Ik ben zelf nog met een modeopleiding bezig en ik heb deze bijna heb afgerond. Ik totaal geen kennis of ervaring met de retail en heb hier dan ook nog een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie de antwoorden voor mij hebben.

 

Mocht een retailer geïnteresseerd zijn in mijn t-shirts en deze willen afnemen is het dan normaal om een offerte op te stellen en deze te laten tekenen door de retailer?

 

Een andere vraag is wanneer ik mijn algemene voorwaarden bekend maak als ik ze wil laten gelden? Ik heb gehoord en gelezen dat ik de algemene voorwaarden vooraf bekend moet maken anders gelden deze niet. Maar hoe en wanneer maak ik deze bekend bij de retailer?

 

Moet ik na levering altijd een factuur sturen, of moet ik een aanbetaling vragen bij de bestelling en dan na levering de rest laten betalen?

 

Zoals u merkt ben ik nog helemaal niet bekend met het zaken doen met de retail branche, ik hoop hierdoor wat meer duidelijkheid te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedendag. Ik hoop dat je echt heel goed je huiswerk hebt gemaakt, want je bent misschien wel de 5000ste T-shirt aanbieder bij dezelfde winkels. Inkoopprijzen en lage kosten moeten minimaal zijn en door de grote keuze moeten jouw ontwerpen er dan ook echt bovenuit steken. Zijn je modellen beschermd?

Link naar reactie
  • 0

Als u reageert dan zou ik graag zien dat u mij voorziet van bruikbare informatie betreft de inhoud van mijn bericht. Dit zijn van die berichten waar ik niets aan heb, en voorzien mij niet van toegevoegde waarde.

 

Echter kan ik het niet laten om even op uw reactie in te gaan. Ik ben misschien wel de 10.000ste t-shirt aanbieder, en naar mijn idee wel iemand die iets anders doet dan andere (zie mijn bericht '' ik kom met iets nieuws op de markt '') Ik ben aan mijn laatste jaar van mijn HBO opleiding bezig dus heb voldoende kennis op het gebied van mode. Ik heb een volledig uitgewerkt bedrijfsplan, en heb dus alles goed voorbereid. Het enige stukje kennis wat ik momenteel mis is die van het zaken doen met de retail branche.

 

Bovendien is het niet mijn idee om er miljonair of rijk mee te worden. Natuurlijk wil ik er wel wat geld mee te verdienen, maar ik doe het meer vanuit een hobby en ik zie wel waar het naar toe gaat.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeffrey,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Net als PJ ben ik zelf geen mode-ondernemer. Met enig geduld ontvang je ongetwijfeld reacties uit deze branche die je verder opweg helpen. HL heeft enkele leden die zelf t-shirts bedrukken en die een fysieke en/of online winkel exploiteren.

 

Voor wat betreft je (juridische) vragen, denk ik dat je deze zelf kunt beantwoorden door gebruikmaking van onze zoekfunctie rechtsbovenaan de pagina. Had je deze al gevonden?

 

Heeft jouw studie geen juridische en commerciële vakken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar volgens mij is het niet aan u om mijn vraag te beoordelen, en om te zeggen dat niemand daar fatsoenlijk antwoord op kan geven. Het is vrij arrogant om voor andere mensen te beoordelen dat zei mij niet kunnen voorzien van een inhoudelijk antwoord die mij verder brengt.

 

Volgens mij leg ik mijn tekortkomingen volledig uit en ik stel de vraag hier met de intentie er verder mee op weg te komen. Heeft u een inhoudelijk antwoord op mijn vragen dan hoor ik dat graag. Ook sta ik open voor opbouwende kritiek, maar met deze reacties kan ik niets. Ook was ik in de veronderstelling dat het niveau van dit forum hoger ligt dan de reacties die u op mijn bericht geeft. Ik zou u toch een tip willen mee geven. Denk eerst twee keer na voordat u een onderneming ter discussie stelt, en indien u een reactie plaatst zorg dan dat u deze voorzien van relevante informatie waar degene die dit topic opent wat aan heeft.

Link naar reactie
  • 0

Goededag,

 

Ik ben een onderneming gestart in het ontwerpen en laten produceren van t-shirts. De t-shirts zijn uniek en nieuw op de markt. Mijn 1e collectie t-shirts word op dit moment geproduceerd, en als ik ze in Nederland in mijn opslagplaats heb ga ik ze aanbieden bij retailers. Ik ben zelf nog met een modeopleiding bezig en ik heb deze bijna heb afgerond. Ik totaal geen kennis of ervaring met de retail en heb hier dan ook nog een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie de antwoorden voor mij hebben.

 

Mocht een retailer geïnteresseerd zijn in mijn t-shirts en deze willen afnemen is het dan normaal om een offerte op te stellen en deze te laten tekenen door de retailer?

 

Nee, dat is niet gebruikelijk voor zover ik weet. Je kunt er wel een geldigheids-periode in opnemen.

 

Een andere vraag is wanneer ik mijn algemene voorwaarden bekend maak als ik ze wil laten gelden? Ik heb gehoord en gelezen dat ik de algemene voorwaarden vooraf bekend moet maken anders gelden deze niet. Maar hoe en wanneer maak ik deze bekend bij de retailer?

 

Altijd vooraf doorsturen en vooral ook in je offerte mededelen dat je ze hebt toegevoegd.

Moet ik na levering altijd een factuur sturen, of moet ik een aanbetaling vragen bij de bestelling en dan na levering de rest laten betalen?

 

Dat kan afhangen van de grootte van de opdracht. Als het meteen om een aanzienlijk bedrag gaat is het zeker aan te bevelen een vooruitbetaling te vragen.

Zoals u merkt ben ik nog helemaal niet bekend met het zaken doen met de retail branche, ik hoop hierdoor wat meer duidelijkheid te krijgen.

 

Het maakt niet uit in welke branche je zaken doet of onderneemt, maar bovenstaande vragen doen me eraan denken dat je helemaal nog geen enkele ervaring hebt in ondernemerschap. Heb je wel enig idee welke vraagstukken en onderwerpen er nog meer op je af komen bij het importeren en vermarkten van T-shirts?

Link naar reactie
  • 0

PJ, ik zie drie vragen. >;(

 

Beste Jeffrey,

 

 

Mocht een retailer geïnteresseerd zijn in mijn t-shirts en deze willen afnemen is het dan normaal om een offerte op te stellen en deze te laten tekenen door de retailer?

Is wel verstandig, het is een stukje bewijslast om de factuur te laten betalen, ga lekker voor safe, prijs per stuk staat erin, leveringscondities ed. Mondelinge overeenkomsten vervormen zo snel en zijn zo lastig te bewijzen.

 

Een andere vraag is wanneer ik mijn algemene voorwaarden bekend maak als ik ze wil laten gelden? Ik heb gehoord en gelezen dat ik de algemene voorwaarden vooraf bekend moet maken anders gelden deze niet. Maar hoe en wanneer maak ik deze bekend bij de retailer?

Stuur de Algemene voorwaarden mee met de offerte en laat ook de Algemene voorwaarden ondertekenen.

 

Moet ik na levering altijd een factuur sturen, of moet ik een aanbetaling vragen bij de bestelling en dan na levering de rest laten betalen?

De keuze is aan u en hoe u de persoon vertrouwt die tegenover u zit, x% aanbetaling is altijd verstandig. Dat zijn onderdelen van het verkoopgesprek.

;)

 

Ik ben in het geheel niet deskundig op het verkopen van kleding, ik verkoop iets anders maar de verkoopregels zijn vrijwel hetzelfde.

 

En welkom bij HL.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht een retailer geïnteresseerd zijn in mijn t-shirts en deze willen afnemen is het dan normaal om een offerte op te stellen en deze te laten tekenen door de retailer?

 

Ja dat is zeker normaal, niet alleen bij retail maar in vrijwel elke branche. Die offerte dient als contractstuk waar je alle relevante details met betrekking tot levering en betaling opneemt. Wat, hoeveel, wanneer, hoe en wanneer betaald wordt enzovoort. Ook moet je al in de offerte verwijzen naar je algemene voorwaarden en die meesturen

 

Moet ik na levering altijd een factuur sturen, of moet ik een aanbetaling vragen bij de bestelling en dan na levering de rest laten betalen?

Dat je een factuur moet sturen is natuurlijk logisch, of je dat achteraf doet of van tevoren een aanbetaling bedingt is een kwestie die je zelf kunt bepalen of waar je over kunt onderhandelen. Deze dingen leg je dus ook vast in je offerte. Wat gebruikelijk is in de retail weet ik niet.

 

Zo'n offerte hoeft net perse ondertekend te worden. Als je bijvoorbeeld een mailtje terugkrijgt dat je offerte akkoord is (of een bestelling krijgt met verwijzing naar je offerte) is dat ook afdoende.

Link naar reactie
  • 0

Hallo jeffrey,

 

De scepsis van forumleden kan ik wel begrijpen. Concreet werkt het zo simpel dat wanneer je een T shirt hebt ontworpen en gemaakt je deze probeert te verkopen aan een retailer. Hij vraagt "wat kost dat ?" Jij zegt X hij zegt Y en het resultaat ligt ergens in het midden als het goed gaat. Zo werkt de handel bij de kleine retailer.

Dan maak je een factuur, aanbetaling vermeld je daarop en de rest bij levering of met een betaaltermijn. De leveringsvoorwaarden zet je achterop de factuur en de betaaltermijn in grote letters op de voorkant. Zo werkt het wanneer je een beregoed artikel hebt. Meestal heeft men geen belangstelling en kom je uit bij iemand die het in consignatie wel wil proberen te verkopen op de braderie.

De grote winkels hebben eigen inkoopvoorwaarden. Offertes zijn dan gewoner.

 

In mijn nabijheid diverse mensen het zien proberen en allemaal is het niets geworden omdat de inkoop veel te hoog was door gebrekkige kennis van de markt.

 

Geen prettige boodschap; maar wanneer je dit soort vragen stelt als je halfweg bent is je voorbereiding gewoon niet goed.

Link naar reactie
  • 0

Goededag,

 

Ik ben een onderneming gestart in het ontwerpen en laten produceren van t-shirts. De t-shirts zijn uniek en nieuw op de markt. Mijn 1e collectie t-shirts word op dit moment geproduceerd, en als ik ze in Nederland in mijn opslagplaats heb ga ik ze aanbieden bij retailers. Ik ben zelf nog met een modeopleiding bezig en ik heb deze bijna heb afgerond. Ik totaal geen kennis of ervaring met de retail en heb hier dan ook nog een aantal vragen over. Ik hoop dat jullie de antwoorden voor mij hebben.

 

Mocht een retailer geïnteresseerd zijn in mijn t-shirts en deze willen afnemen is het dan normaal om een offerte op te stellen en deze te laten tekenen door de retailer?

 

Nee, dat is niet gebruikelijk voor zover ik weet. Je kunt er wel een geldigheids-periode in opnemen.

 

Een andere vraag is wanneer ik mijn algemene voorwaarden bekend maak als ik ze wil laten gelden? Ik heb gehoord en gelezen dat ik de algemene voorwaarden vooraf bekend moet maken anders gelden deze niet. Maar hoe en wanneer maak ik deze bekend bij de retailer?

 

Altijd vooraf doorsturen en vooral ook in je offerte mededelen dat je ze hebt toegevoegd.

Moet ik na levering altijd een factuur sturen, of moet ik een aanbetaling vragen bij de bestelling en dan na levering de rest laten betalen?

 

Dat kan afhangen van de grootte van de opdracht. Als het meteen om een aanzienlijk bedrag gaat is het zeker aan te bevelen een vooruitbetaling te vragen.

Zoals u merkt ben ik nog helemaal niet bekend met het zaken doen met de retail branche, ik hoop hierdoor wat meer duidelijkheid te krijgen.

 

Het maakt niet uit in welke branche je zaken doet of onderneemt, maar bovenstaande vragen doen me eraan denken dat je helemaal nog geen enkele ervaring hebt in ondernemerschap. Heb je wel enig idee welke vraagstukken en onderwerpen er nog meer op je af komen bij het importeren en vermarkten van T-shirts?

 

Dat klopt, ik heb nog niet veel ervaring in het ondernemerschap. Ik ben dan ook nog vrij jong en ik hoop voldoende (mede door dit forum) meer kennis op te doen in het ondernemerschap. Verder heb ik allerlei onderdelen wat betreft internationaal ondernemen goed bestudeerd, en al langs zien komen. Ik heb zoals ik eerder aangeef in mijn bericht mijn eerste order geplaatst bij een Chinese fabrikant. Verder zie ik het ondernemen als een grote uitdaging, en ik ben van mening dat zelfs de meest doorgewinterde ondernemer nog wel eens voor een verassing komt te staan. Die kans is natuurlijk minder groot dan bij iemand zoals ik die nog totaal geen ervaring heeft, desondanks denk ik dat ik goed ben voorbereid.

 

Vriendelijk bedankt voor de antwoorden die u mij gegeven hebt.

Link naar reactie
  • 0

Laten we nou es beginnen met de opmerking dat het moedig is om een partij t-shirts in China te bestellen.

 

Hebben we het over een container vol? Wat was je oorspronkelijke plan: bestellen en verkopen? Heb je het ontwerp al eens voorgelegd aan een winkelier en zijn inkoopprijs besproken, zodat je je sommetjes kon maken? Doorgerekend wat het kost om die online te verkopen, met verzendkosten en retouren, etc?

 

Ik vind het wel een leuke case. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zucht...... er zijn er gewoon altijd die al een kneus geven voor een kritische vraag. Dat zegt dus meer over de kneuzer dan over mij. Even kijken of hij ook nog anoniem is.....

 

Een mooi stukje voor de "Geitiquette"

quote;

 

"Knap, de grondigheid waarmee je dit topic in het negatieve trekt met je insinuerende en denigrerende reacties"

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.