• 0

Fout gemaakt in aangifte omzetbelasting

Heb sinds dit jaar een eigen bedrijfje.

Ik kom er zojuist tijdens het invullen van mijn 3e kwartaal omzetbelasting achter dat ik in het 1e en 2 kwartaal de volgende fout heb gemaakt:

 

Ik heb in plaats van bij 5b voorbelasting, de btw die ik aan leveranciers betaald heb, opgegeven bij 2a, leveringen/diensten waarbij de omzetbelasting naar u is verlegd. (destijds verkeerd begrepen)

Ik zie nu dat daardoor dit bedrag bij het totaal wordt opgetelt ipv afgetrokken.

 

In de regeling staat dat bij dit soort fouten (onder de 1.000 euro) dat aangegeven kan worden in mijn volgende opgave. Nu heb ik de 3e net verstuurd. Kan ik dit ook op een andere manier nog wijzigen of moet ik wachten tot de 4e opgaaf eind december? En op welke manier kan ik dit dan aangeven?

 

Ik val nog net onder de kleine ondernemingsregeling dus het zou kunnen dat ik van deze fout afhankelijk ben of ik hier nog onder val ja of nee.

Webshop in accessoires en modemusthaves - http://www.webstash.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt een eenmaal ingediende aangifte niet meer wijzigen. dan zul je dus tot de 4e kwartaal aangifte moeten wachten, voor de kleine ondernemingsregeling maakt dat ook niet uit alles wat je gedurende het jaar invult is toch niet meer als een schatting.

 

Bij de aangifte voor het 4e kwartaal vul je pas alle details in om het definitieve bedrag aan KOR te kunnen bepalen.

Als je het verwerkt in de 4e kwartaal aangifte dan moet je bij 2a een negatief bedrag invullen om de verkeerde bedragen te corrigeren

 

overigens is het niet verboden om voor wijzigingen onder de 1000 euro toch de suppletie te gebruiken en is het tegenwoordig ook mogelijk om deze electronisch in te dienen ipv de papieren versie waar Iwan naar verwijst.

 

___________

nog een opmerking in de kantlijn? Je bent trouwens wel er snel met het invullen van je aangifte, het 3e kwartaal is nog niet eens voorbij, de deadline voor het 3e kwartaal is eind oktober..

het zou zomaar kunnen dat je nog een factuur van een leverancier over het 3e kwartaal ontvangt. of weet je zeker dat alles al ontvangen is?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een eenmaal ingediende aangifte niet meer wijzigen. dan zul je dus tot de 4e kwartaal aangifte moeten wachten, voor de kleine ondernemingsregeling maakt dat ook niet uit alles wat je gedurende het jaar invult is toch niet meer als een schatting.

 

Bij de aangifte voor het 4e kwartaal vul je pas alle details in om het definitieve bedrag aan KOR te kunnen bepalen.

Als je het verwerkt in de 4e kwartaal aangifte dan moet je bij 2a een negatief bedrag invullen om de verkeerde bedragen te corrigeren

 

overigens is het niet verboden om voor wijzigingen onder de 1000 euro toch de suppletie te gebruiken en is het tegenwoordig ook mogelijk om deze electronisch in te dienen ipv de papieren versie waar Iwan naar verwijst.

 

___________

nog een opmerking in de kantlijn? Je bent trouwens wel er snel met het invullen van je aangifte, het 3e kwartaal is nog niet eens voorbij, de deadline voor het 3e kwartaal is eind oktober..

het zou zomaar kunnen dat je nog een factuur van een leverancier over het 3e kwartaal ontvangt. of weet je zeker dat alles al ontvangen is?

 

Bedankt voor deze reactie!

-----

Het klopt dat het snel is, morgen was wat dat betreft slimmer geweest.

Ik weet inderdaad zeker dat ik geen facturen meer ontvang vandaag.

Webshop in accessoires en modemusthaves - http://www.webstash.nl

Link naar reactie
  • 0

Helpt deze link naar de belastingdienst je Suppletie omzetbelasting

 

 

 

Dit had ik zelf ook gevonden, maar geldt alleen als het om een bedrag hoger dan 1000 euro gaat.

Toch bedankt.

 

Goed daar komen mijn kneuzen weer; als je het wel had gevonden, waarom lees je het niet.

Graag gedaan en succes, vergeet vooral niet voor iets te bedanken

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Voor het berekenen van de btw-aangifte moet je de cumulatieve cijfers verminderen met de cijfers van de aangiften over de voorgaande perioden.

 

Een btw-aangifte vul je in aan de hand van de saldo’s op de verschillende grootboekrekeningen. De saldo’s op deze rekeningen zijn een optelsom van alle bedragen die het hele jaar door op die rekeningen geboekt zijn (cumulatieve cijfers). Als je bijvoorbeeld aangifte over het 4e kwartaal wilt gaan doen, kun je dus niet zo maar de saldo’s van de grootboekrekeningen invullen. Je vult dan namelijk de saldo’s van het hele jaar in en niet van alleen het 4e kwartaal. Je zou hierdoor over de omzet van het hele jaar btw betalen, terwijl je dit ook al in de voorgaande drie kwartalen hebt gedaan. Om dit probleem op te lossen, moet je de voorgaande perioden aftrekken van het totaal. Hierdoor houd je alleen de laatste periode over.

 

Deze wijze van berekenen voorkomt ook dat je correcties in voorgaande perioden vergeet aan te geven. Als je namelijk, nadat je al aangifte over het 3e kwartaal hebt gedaan, nog correcties gaat doorvoeren in het 3e kwartaal of de kwartalen ervoor, dan zijn deze correcties niet te zien in de cijfers van het 4e kwartaal. Naar aanleiding van de correcties zou je een suppletie-aangifte kunnen versturen of je corrigeert het bedrag in de eerstvolgende reguliere aangifte. De laatste optie kan wanneer het gaat om € 1000 of minder.

 

Stel, je hebt in één jaar de volgende omzet behaalt:

1e kwartaal: € 100

2e kwartaal: € 500

3e kwartaal: € 20

4e kwartaal: € 80

 

Op de grootboekrekening omzet staat dus aan het einde van het jaar € 700. Per kwartaal heb je de omzet al aangegeven en de btw betaald. Als je nu aan het einde van het jaar de btw-aangifte over het 4e kwartaal wilt invullen, kun je dus niet zomaar die € 700 invullen, want dan betaal je btw over de omzet van het hele jaar. Je moet natuurlijk alleen btw betalen over de omzet van het 4e kwartaal, in dit geval over € 80. Om de omzet van het 4e kwartaal te bepalen, moet je de voorgaande perioden aftrekken van het totaal. De voorgaande perioden heb je al € 620 aangegeven. Het totaal is € 700. Als je € 620 van € 700 aftrekt, houd je € 80 over om aan te geven in de aangifte over het 4e kwartaal. Het zelfde principe geldt voor de berekening van de btw-aangifte over het 2e en 3e kwartaal.

Met vriendelijke groet,

www.SuccesvolBoekhouden.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.