• 0

bijtelling hybride

Hallo,

Als ondernemer in een eenmanszaak heb ik momenteel een auto die ik puur zakelijk gebruik. Hiervoor houd ik een rittenadministratie bij.

Volgende maand word mijn hybride geleverd met 0% bijtelling ter vervanging van mijn huidige auto.

Aangezien deze auto 0% bijtelling heeft wil ik die ook prive gaan gebruiken.

Kan ik de rest van 2013 in mijn nieuwe autop prive gaan rijden zonder dat ik over de auto met terug werkende kracht bijtelling moet betalen?

Of word voor de bijtelling puur gekeken naar kenteken? Dus <500km met mij huidige auto en bijv. 3000km met mijn hybride.

Hoor graag jullie reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Chris,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kan ik de rest van 2013 in mijn nieuwe autop prive gaan rijden zonder dat ik over de auto met terug werkende kracht bijtelling moet betalen?

 

Nee, als je per jaar meer dan 500 Km rijdt zul je met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013 bijtelling moeten betalen over je huidige auto. Je kunt die keuze wel of geen bijtelling dus niet tussentijds aanpassen

 

Of word voor de bijtelling puur gekeken naar kenteken? Dus <500km met mij huidige auto en bijv. 3000km met mijn hybride.

 

Nee, er wordt alleen gekeken of jij dit jaar meer dan 500 privé kilometer rijdt. Zo ja dan ook het hele jaar bijtelling: in praktijk dus 0% vanaf datum inzet nieuwe auto en tot die tijd pro rata 25% catwaarde van de oude auto

 

Kortom: het beste is om je hybride tot 31-12-2013 nog niet privé te gebruiken

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je welkom en je antwoord.

 

Duidelijk antwoord.

 

Nu kan je zakelijk meer dan 1 auto rijden. Indien ik mijn huidige auto aanhoud tot 01-01 2014 en hierover de verklaring geen gebruik prive intact laat en geen prive km maak.

En daarnaast vanaf heden de hybride met 0% bijtelling ook prive ga gebruiken.

Klopt het dat ik dan geen bijtelling heb over 2013? De situatie voor mijn huidige auto verandert immers niet dus geen bijtelling. Op de hybride zit 0% bijtelling. BIj elkaar dus geen bijtelling :)

Link naar reactie
  • 0

Glad terrein, de bijtelling bedraagt wettelijk minstens 25% van de cataloguswaarde en wordt met 25% verminderd omdat je auto < 50 gram co2 uitstoot.

 

De inspecteur heeft bij een vermoeden van bovenmatig privégebruik de optie om iets te doen met het woord "minstens" in de vorige zin. Je kiest immers voor zakelijke etikettering dus een zakelijk gebruik moet sowieso aan de orde zijn. De vraag blijft dan of bij een controle de inspecteur het privégebruik meer waard acht dan de wettelijke 25% die er voor staat....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer voor de vlotte reactie.

Wellicht best om dit op voorhand bij de BL neer te leggen om ellende achteraf te voorkomen.

 

Nu heeft de hybride 60 maanden 0% bijtelling. Kan ik ervan uitgaan dat deze ingaan op moment van tenaamstelling? Indien ik deze auto pas vanaf 01-01-2014 ook prive ga gebruiken heb ik nog altijd recht op de 60maanden 0% bijtelling?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.