• 0

aandelen overnemen door holding of werkmaatschappij?

Ik sta op het punt 100% van de aandelen over te nemen van een bedrijf voor een X-bedrag

Maar wie kan het beste de financiering op zich nemen, de werkmaatschappij of de bovenliggende Holding

(deze holding wordt de nieuwe eigenaar v.d. aandelen) of is de keus er helemaal niet ?

 

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Onderwerp : aandelen overnemen door holding of werkmij

Vraag: Financiering door holding of werkmij

Uitgangspunt: holding wordt de nieuwe eigenaar van de aandelen.

 

 

Onderwerp, vraag en uitgangspunt zijn met elkaar in tegenstrijd. Bottom line is dat de nieuw beoogde eigenaar (holding) de aandelen overneent en financiert

 

Mijn welgemeende advies: stop a.u.b. met doe het zelven, en schakel z.s.m. een fiscalist in zodat grote fiscale en juridische dramas voorkomen kunnen worden

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Vezel

 

In beginsel is die keuze er wel, met dien verstande dat de werkmaatschappij niet meer mag betalen voor de verkoop van haar eigen aandelen dan wat ze uit heeft staan aan eigen vermogen.

 

Dat gezegd hebbende, komt het op mij zeer vreemd over dat je 100% van de aandelen wenst over te nemen in een BV en je vervolgens afvraagt of de over te nemen BV dit zelf mag financieren. Zou de over te nemen BV daar al toe in staat zijn (denk even een seconde na hoe jij hier als bankier op zou reageren) dan moet je je ook afvragen wat de verkoper dan voor ogen heeft!?

 

Zou de BV in staat zijn om de verkoop van haar eigen aandelen te financieren dan moet er per definitie sprake zijn van een gezonde en winstgevende (en/of kapitaalkrachtige) onderneming. Als dat het geval is, hoe weet jij dan zeker dat je geen kat in de zak koopt? Het komt niet vaak voor dat de te verkopen BV zo goed draait dat deze haar eigen verkoop geheel kan financieren. Waarom wil de huidige eigenaar er dan vanaf? Welke gevaren schuilen er onder het afgestofte biljartlaken?

 

Kortom: wat is de gevraagde prijs en wat heeft de betreffende BV aan eigen vermogen op de balans staan?

 

En: wat weet jij van de cijfers van de BV en wat weet jij van de risico's die niet blijken uit die cijfers?

Weet je wat een full due diligence is? Dat lijkt mij namelijk het absoluut minimum vereiste!!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.