• 0

Kleisterlee: 'gepolder' bedreigt innovatieplannen.

Vanavond las ik op NU.nl het volgende artikel:

 

Uitgegeven: 24 november 2004 12:02

 

AMSTERDAM - Nederland moet opletten dat zijn plannen om de innovatie aan te jagen niet verworden tot een papieren tijger. Daarvoor waarschuwde Philips-topman Gerard Kleisterlee woensdag. Hij vindt dat de aanpak van het Innovatieplatform naar "gepolder" neigt. "En ik weet niet of dat de beste manier is om innovatie te stimuleren."

 

Kleisterlee zei op een bijeenkomst in Amsterdam dat de innovatieplannen er op papier prachtig uitzien, maar ver van de praktijk afstaan. Als iedereen zijn zegje heeft mogen doen, zijn de problemen nog niet overwonnen, aldus de Philips-topman.

 

Kleisterlee reageerde op de voorstellen voor een breed gedragen innovatieakkoord, die SER-voorzitter Herman Wijffels vorige week deed. Zowel Wijffels als Kleisterlee is lid van het Innovatieplatform, dat door premier Balkenende is ingesteld om van Nederland een dynamische kenniseconomie te maken.

_______________________________________

 

Mijn brief aan de heer Kleisterlee:

 

Geachte heer Kleisterlee,

 

Ik waardeer uw woorden.

Maar wat ik helaas mis is gewoon een logisch gevolg.

Waarom stapt u niet gewoon op?

Geef uw 'mede-bestuurders' gewoon een hand en hou gewoon de eer aan u zelf.

U zit in een commissie vol overjarige beroeps-neuzelaars, commissariaten-jagers en pluche-tijgers uit de politiek.

Kortom alles wat Nederland-Innovatieland nou juist níet nodig heeft is zo ongveer in 'uw' commissie samengekomen.

 

Laat Nederland daarom morgen zien dat innovatie niet start met het verlammende polder-conformisme.

De vermeende pioniers waar 'uw' Technopartner-club mee loopt te koketteren, waren bijna allemaal stuk voor stuk pure non-conformisten en visionaire einzelgängers.

Innovatie en non-conformisme onderhouden (dus) nauwe betrekkingen met elkaar.

 

Dus maak een gebaar: stap gewoon uit dat praatgrage 'hoogheemraadschap' en laat de rest van de 'polderbonzen' het keuvelmeer maar gaan droogleggen.

 

Ik wacht uw reactie beleefd af.

 

Hoogachtend,

 

 

Dirk Raat.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het inderdaad goed als hij een gebaar maakt op die manier.

 

Aan de andere kant lijkt het me beter als hij er juist nu persoonlijk voor zorgt dat er wat aan het "gepolder" gedaan wordt en dat "te veel woorden, te weinig daden"-leden binnen het platform worden vervangen door mensen die laten zien hoe het anders kan.

 

 

P.S. Pracht-nederlands, Dirk!

 

 

Houden van is ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Tremenor,

 

Indien de heer Kleisterlee (de top-ondernemer) er onverhoopt voor mocht kiezen om na het betreffende artikel -met harde kritiek- toch in Technopartner te blijven zitten, dan maakt hij zich m.i. gewoon belachelijk.

Zijn harde woorden lenen zich nu eenmaal niet voor een dubbele uitleg.

Technopartner wil juist pioniers zien...? Oké...da's natuurlijk prima.

Maar als het bestuur -volgens Kleisterlee- dan feitelijk bestaat uit een clubje ongeneeslijke vergader-verslaafden.... ::)

Technopartner is volgens hem dus zo ongeveer een semi-ambtelijke praatgroep.

Indien Kleisterlee nu gewoon consequent is, dan zal hij morgen opstappen.

(Een èchte pionier zoals Technopartner ze graag wil zien...zou dat ook doen?)

 

's-Neerlands economisch tij is hedentendage niet van dien aard, dat vage letterbrij afkomstig van ener 's-Gravenhaagsche vergader-sociëteit den Vaderlandsche innovatie-dis zou mogen sieren*.

(Ik spreek Balkenende/Wijffels c.s. even op hun eigen niveau aan :D )

 

Bedankt voor je compliment ;-)

 

Dirk.

 

 

 

(*Deze zin is afkomstig van het Groot Dictee der Nederlandsche Taal; jaargang 1924.)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Indien de heer Kleisterlee (de top-ondernemer) er onverhoopt voor mocht kiezen om na het betreffende artikel -met harde kritiek- toch in Technopartner te blijven zitten, dan maakt hij zich m.i. gewoon belachelijk.

 

Kleisterlee top ondernemer ??

Enige tijd geleden was er op Ned1 een reportage over hem.

Als er iets is waar deze man niets mee heeft ,dan is het innovatie.

Deze man is bewaker van Philips,de enige innovaties die Philips momenteel kan bedenken zijn:

We maken ook een beertender

We geven de Senseo een alu look

We verplaatsen de productie naar China

We gaan samenwerken met producenten die iets nieuws maken (LG)

 

De aanwezigheid van oom Gerard is dan ook puur politiek en alleen al daarom stapt deze man niet op.

Het is dus meer het innovatiechatforum dan een platform om vernieuwing te lanceren.

 

Ondertussen zit thuis te bedenken welke producten booming business zijn in een economie die volledig naar de klote gaat.

In ieder geval is cosmetica goeie handel in een slechte economie.

 

Misschien kunnen die lampenboeren een krulset maken die je vult met spul van L'Oreal ;)

Link naar reactie
  • 0

Hmm Dirk, je zet me aan het denken. Dat innovatieplatform is sowieso een papieren tijger (of papieren ijsbreker). Het is echt een drama. De economen van het CPB hebben, met deel 1 van Heertje in de hand, aangetoond dat de innovatieplannen van het platform (en het kabinet) niet kloppen (wisten wij natuurlijk al).

 

Jouw suggestie om één of meerdere leden van het platform een open brief te sturen met de suggestie om "de eer aan zichzelf" te houden, vind ik origineel. Hat zou mooi zijn als we zo iets deden "namens" de nieuwe innovatieve ondernemers in Nederland. Ik ben in ieder geval voor.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Jouw suggestie om één of meerdere leden van het platform een open brief te sturen met de suggestie om "de eer aan zichzelf" te houden, vind ik origineel. Hat zou mooi zijn als we zo iets deden "namens" de nieuwe innovatieve ondernemers in Nederland. Ik ben in ieder geval voor.

 

tijd voor een regeringsplatform !

Zullen wij eens een paar voorstellen indienen om deze economie vlot te trekken ;D

Link naar reactie
  • 0

Technopartner is volgens hem dus zo ongeveer een semi-ambtelijke praatgroep.

 

TechnoPartner en het Innovatieplatform zijn niet één en dezelfde organisatie.

 

Persoonlijk zou ik willen stellen dat TechnoPartner en het Innovatieplatform zelf elkaars tegenpolen zijn! TechnoPartner staat als een blok achter de nieuwe innovatieve bedrijven. Het is daar weinig praten en veel (samen)werken en het Innovatieplatforn is eindeloos ouwehoeren en de belangen van de gevestigde orde beschermen. Vooral de nieuwkomers en dwarsdenkers weren.

 

Laten we a.u.b. deze partijen niet met elkaar verwarren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

TechnoPartner en het Innovatieplatform zijn niet één en dezelfde organisatie.

 

Ha, ik zat me ook al te verbazen. Als ik het goed begrijp heeft Kleisterlee nou een brief die hem aanmaant te bedanken voor Technopartner terwijl hij in het Innovatieplatform zit. Dat lijkt me nou typisch een geval van de honden blaffen, maar de karavaan vergadert verder. Misschien een idee om eerst even te lezen voordat er brieven geschreven worden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hmmm...tsja...toegegeven, :-[ het is inderdaad zo dat Technopartner en het Innovatieplatform twee verschillende entiteiten zijn.

Heb ik dan niet goed gelezen? Ja en nee.

http://www.observant.unimaas.nl/default.asp?page=/jrg24/obs7/art44.htm

(De link komt in het scherm niet goed over; dus ff kopieëren en plakken?)

Wie het artikel leest -zie de link hierboven- komt denk ik al snel in dezelfde state-of-mind als waar ik me bevond tijdens het schrijven van mijn open brief aan Kleisterlee.

 

Om een lang verhaal een beetje kort te houden: het Innovatieplatform en Technopartner zijn inderdaad géén eeneïge tweeling, maar m.i. wel elkaars naaste verwanten zijn die ieder afzonderlijk opgroeien in dezelfde omgeving.

Kortom: m.i. twee clubjes, twee entiteiten die ieder in meer of mindere mate over de zelfde problematiek gaan.

Technopartner is daarbij dan nog het meest pragmatische 'broertje' van de twee. Het Innovatieplatform is in deze het gemankeerde 'zusje', dat de output van beleidslijnen vanuit de semi-ambtelijke theekransjes dient te dynamiseren binnen een meer congruente sociaal-economische kern-doelstelling. (Lees dergelijke ambtelijke kromzinnen eens op http://www.innovatieplatform.nl )

 

Ik heb de website van het Innovatieplatform dus eens aan een in-depth analyse onderworpen. Ik kreeg daarbij een associatie met een stelling die voormalig US-presidentskandidaat Ross Perot eens uitte.

'In de omgeving waar ik vandaan kom, maakte je een slang dood als je er eentje zag, bij IBM daarentegen zou men eerst een commissie hebben gevormd om te bepalen wat voor slang het is en wat er mee zou moeten gebeuren.'

Ik denk dat Kleisterlee zo ongeveer een vergelijkbaar gevoel moet hebben gehad? Is het niet een collectieve Haagse ziekte geworden om voor elk an-sich simpel op te lossen probleem, een 'zware' commissie te vormen die vervolgens met een onbruikbare (vlees noch vis) polder-oplossing komt aanzetten? Bij maatschappelijke problemen lossen 'we' dus niks meer op, maar benoemen we een commissie? Ik denk dat we daar thans mee te maken hebben?

 

Nils: het zou niet zo'n gek idee zijn om de ondernemers binnen het Innovatieplatform een open brief te sturen en hen te vragen uit dat platform te stappen. Dat zou een prima signaal aan de politiek geven?

We moeten in Nederland dus meer 'slangendoders' zien te krijgen dan vergadertijgers die een abstract papieren idee-fixe najagen.

Misschien moet ondernemend Nederland de Nederlandse politiek maar eens gaan hervormen i.p.v. dat de politiek ondernemend Nederland tracht bij te sturen...? Een eerste signaal aan 'den Haag' zou deze kunnen zijn: alle vergaderclubjes per direct ontbinden en gewoon eens beslissingen gaan nemen op basis van logisch/pragmatisch denken.

 

Misschien kunnen we het Innovatieplatform eens aanmelden voor het programma 100% ondernemer :D?

(Wat zou -lagere school- Hennie van der Most er bijv. over zeggen?)

 

(OK genoeg voor mij voor vandaag...de komende dagen ben ik afwezig.)

 

Prettige discussie verder ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.