Hallo iedereen,

ik heb een vraag over een probleem die ik al een tijdje heb:

een jaar terug heb ik mijn aandelen van de bv overgedragen aan mijn huwelijkspartner. Dit heb ik gedaan omdat ik op mijn werk die ik ernaast had dit als eis kreeg. In ieder geval ging mijn vrouw ook mijn werkzaamheden binnen de bv overnemen doordat ik tijdgebrek kreeg.

In datzelfde jaar kreeg ik een voorlopige aanslag van de belastingdienst waarbij stond dat ik voordeel uit aanmerkelijk belang had van 85.000 euro -/- 18.000 euro = 67.000 euro resultaat: bijna 18.000 euro te betalen aan de belastingdienst. Dit heeft mijn boekhouder uiteindelijk teruggedraaid.

Nu krijg ik ruim 1 jaar later een brief van de belastingdienst dat de inspecteur mijn aangifte wil wijzigen en dat ik wederom bijna 18.000 euro moet betalen omdat ik voordeel heb bij verkoop van mijn aandelen.

Bij de inkomstenbelastingaangifte heb ik geen bedragen ingevuld bij verkoop en aankoop alleen dat er een aanmerkelijk belang is. Want in de aandelenoverdracht staat dat vanwege de gemeenschap van goederen geen sprake is van vermogensoverdracht. Wel staat er een koopprijs in van 85.000 euro die betaald is door koper aan verkoper. Dit is het bedrag totaal die op de balans stond onder de reserves.

Heb ik juist gehandeld? Of moet ik aan de belastingdienst bijna 18.000 euro betalen omdat er in de aandelenoverdracht een koopprijs staat?

Alvast bedankt voor jullie tijd.

groet,

Dennis

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43202-aandelenoverdracht-partner/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

hoi Joost,

bedankt voor je reactie.

Volgens de notaris moesten we een bedrag plaatsen, hij heeft toen de totalen van de reserves genomen van de balans.

In zijn tekst staat ook naast het koopbedrag de tekst dat omdat er gemeenschap van goederen is dat er geen vermogensovergang is.

heeft de belastingdienst nu gelijk omdat er een koopbedrag staat?

groet,

Dennis

• 0

Hmm.. klinkt alsof het fout gegaan is doordat je bent uitgegaan van een koop/verkoop.

een jaar terug heb ik mijn aandelen van de bv overgedragen aan mijn huwelijkspartner. Dit heb ik gedaan omdat ik op mijn werk die ik ernaast had dit als eis kreeg.

...

Wel staat er een koopprijs in van 85.000 euro die betaald is door koper aan verkoper.

Hoe kan je iets kopen/verkopen binnen de gemeenschap van goederen? Voordat je het koopt is het al deels van jou en nadat je het hebt verkocht is het nog steeds deels van jou. Voor zover ik weet kun je je partner niets verkopen. Sterker, je kunt hem/haar zelfs niets geven! Die gift was bij aankoop al van jullie beiden en nadat het gegeven was nog steeds...

De enige uitzondering hierop geldt voor zaken die buiten de gemeenschap vallen. Dit kan bijvoorbeeld bij de toewijzing van een erfenis. Of de BV ook buiten de gemeenschap kan vallen weet ik niet. Misschien moet je dan wel eerst je huwelijk omzetten naar eentje op huwelijkse voorwaarden. Wellicht krijg je dan juist te maken met het afrekenen met de fiscus...

Misschien ligt de oplossing in het terugdraaien van die koop? Je werkgever kan om dezelfde reden natuurlijk ook niet eisen dat de BV wordt overgedragen. Je kunt hooguit op schrift stellen dat dat je partner de werkzaamheden heeft overgenomen.

• 0

Ik weet het, het klinkt ingewikkelder dan dat het is. Ik heb het de inspecteur ook zo uitgelegd. Hij vroeg mij uiteindelijk om alles op papier te zetten en naar hem toe te sturen als een bezwaarschrift op zijn voornemen tot wijziging.

Ik heb ook de notaris gebeld, maar volgens hem is het onzin wat de belastingdienst vraagt. Volgens hem is het voldoende dat er een regel inzit dat er geen vermogensovergang plaatsvindt en het bedrag is gewoon overgenomen uit de balans. Omdat er gemeenschap van goederen is dan vul je bij de aangifte + 85000 en uiteindelijk - 85000 resultaat = 0.

Ik probeer via het internet zoveel mogelijk gegevens te vinden die ik in mijn bezwaarschrift kan vinden dat ik de inspecteur kan overhalen dat zijn gedachtegang niet klopt...

Tsja, mijn werkgever eiste het omdat secundaire werkzaamheden niet meer werd geaccepteerd.

• 0

Als ik je goed begrijp is er dus niks betaald (zou ook weinig zin hebben bij een gemeenschap van goederen).

Het grote verschil: vóór de overdracht was je vrouw gerechtigd tot de helft van jouw aandelen, ná de overdracht ben jij gerechtigd tot de helft van de aandelen van je vrouw, mocht het tot een scheiding komen (waar we niet van uitgaan).

Ik zou het vreemd vinden als dit als een vervreemding van aandelen gezien wordt, maar het lijkt er wel op dat de notaris het wél zo heeft opgeschreven.

En dan vind ik het niet vreemd dat de belastinginspecteur van een vervreemding uit gaat. Heb je al contact met een inspecteur gehad om hem de situatie uit te leggen? {edit: Ja dus]

Ik heb de indruk dat je situatie vrijwel gelijk is aan wat beschreven is onder punt 4.7 van Besluit BLKB 2012/101M en dat er daarom geen afrekening plaats zou hoeven vinden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Het valt me altijd weer op dat een notaris meestal wel redelijk op de hoogte is van de gevolgen voor de erfbelasting, maar de inkomstenbelasting is meestal een ZWART GAT. Gelukkig is deze meneer in gemeenschap van goederen gehuwd, maar als de aandelen buiten de gemeenschap zouden vallen, was hij wel degelijk inkomstenbelasting verschuldigd!

Sta je er weleens bij stil dat wanneer je vrouw of jijzelf morgen komt te overlijden, er afgerekend moet worden over het aanmerkelijk belang voorzover er sprake is van beleggingsvermogen in je BV? Dit geldt dus voor panden die niet in eigen gebruik zijn en vorderingen op derden, bijvoorbeeld.

Toch iets om over na te denken.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar