• 0

Inkomstenbelasting NL en USA, mag je kiezen?

Ik heb een eenmanszaak, waarin ik ondermeer 3D modellen produceer en verkoop. De verkoop van die modellen vindt voornamelijk online plaats via een Amerikaans bedrijf. Tot nu toe heb ik niet met de Amerikaanse belastingdienst van doen gehad, maar deed ik aangifte van deze inkomsten bij de Nederlandse belastingdienst.

 

Onlangs ontving ik van het Amerikaanse bedrijf dat als tussenpersoon optreedt een verzoek om een W-8BEn formulier in te vullen. En nu vraag ik mij af of ik vrij ben om te kiezen of ik inkomstenbelasting betaal in USA of in NL over dit inkomen.

 

Het lijkt veel gunstiger om te kiezen voor het Amerikaanse belastingsysteem, daar zou ik slechts 15% inkomstenbelasting hoeven te betalen als ik afga op de rates for 2013. Of is dat niet mogelijk en ben ik verplicht om het onder de brengen in het Nederlande belastingsysteem?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Amerikaanse belastingdienst kreeg een poosje geleden veel belangstelling voor Bit Coin, omdat ze aanwijzingen hadden dat virtueel geld werd gebruikt voor belastingontduiking en witwassen. Als gevolg daarvan is er een nieuw maatregel gekomen, handelaars in virtuele munten werden verplicht zich te registreren bij de FinCen als ' money service business'.

 

Het Amerikaanse bedrijf waar ik mee van doen heb beheert een platform waarbinnen ook met virtueel geld betaald wordt, dus ook zij hebben zich bij FinCen moeten registreren. Formeel zijn ze nu een financieel instituut en moeten aan alle voorwaarden voldoen die aan financiële instituten gesteld worden.

 

Niet lang daarna is er een regeling in werking getreden, waarbij iedereen die een bepaalde limiet overschrijdt verplicht is om die W8-BEN in te sturen (of andere formulieren voor mensen die zelf Amerikaan zijn). Als ik er geen gehoor aangeef kan ik geen geld meer opnemen van mijn account.

Link naar reactie
  • 0

OK, helder.

 

W8-ben is een formulier waarmee jij als buitenlander jouw gegevens verstrekt aan de IRS. Beoordeeld wordt vervolgens of jouw inkomsten onderworpen dienen te worden aan een bronbelasting in de USA. Dat is goed mogelijk.

 

Als dat het geval is, dan geldt de ingehouden belasting door de USA als bronheffing waarvoor je in NL weer aftrek ter voorkoming van dubbele heffing krijgt. Het kan immers niet de bedoeling zijn dat je in de USA en in NL belasting betaalt over hetzelfde inkomen.

 

Het geeft je dus geen optie om te kiezen waar het belast wordt, maar dient dus enkel het doel om vast te stellen of jouw inkomsten uit de USA daar eerst belast moeten worden.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er ondertussen wat verder ingedoken, voornamelijk aan de hand van ervaringen van andere Nederlandse ondernemers.

Wat mij in elk geval duidelijk geworden is, is dat je te maken krijgt met het W-8BEN formulier, als jouw verkopen plaats vinden onder de mantel van een Amerikaans bedrijf. Het gaat dus bijvoorbeeld om ontwikkelaars van apps die verkopen via AppStore of GooglePlay, mensen die goederen aanbieden op Ebay of Etsy. Je moet het W-8BEN formulier ook niet naar de IRS opsturen, maar naar het bedrijf op wiens 'marktplaats' jij je begeeft. Heb je verkooppunten bij meerdere Amerikaanse bedrijven, dan moet je bij ieder bedrijf een W-8BEN inleveren.

 

Als voorbeeld in het Nederlands, vind je hier hoe Google Wallet de procedure behandeld: https://support.google.com/payments/answer/3092823?hl=nl

 

Op het W-8BEN formulier wordt gevraagd naar een Amerikaans belastingnummer. Voor bedrijven is dat een EIN. Aanvankelijk had ik het idee dat het verplicht was om dat in te vullen. Online zag ik zowel voorbeelden van ondernemers die wel en die geen EIN hadden aangevraagd.

 

Na navraag bij het Amerikaanse bedrijf waar ik mee te maken heb blijkt het invullen van een EIN nummer niet nodig te zijn.

Als het niet nodig is, waarom zou je het dan toch aanvragen? Heeft het voordelen om een EIN te hebben, in de situatie van een eenmanszaak? En zo ja, welke?

 

Link naar reactie
  • 0

ik sluit me aan bij Christine: als het niet nodig is dan niet doen.

 

En terug naar je vraag: w8ben doet dus niets voor je fiscale verplichtingen in NL. Die blijven zo.

Zou de IRS oordelen dat je USA opdrachtgever enige belasting moet inhouden en afdragen op jouw winst aldaar dan verleent NL weer korting ter voorkoming van dubbele belasting hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het helemaal niet zo makkelijk om een EIN nummer te krijgen als je geen vestiging in de VS hebt en daar niet woont. Het lijkt me onzin dat je dat zou moeten hebben. Als je het nodig hebt, dan kun je dat alleen telefonisch aanvragen, bij de IRS op een speciaal nummer.

 

Uit ervaringen van anderen blijkt dat het tamelijk makkelijk is om een EIN nummer te krijgen, voor de meeste rechtsvormen is het zelfs verplicht, ook zonder vestiging in de VS. Maar de eenmanszaak vormt hier een uitzondering op, voor een eenmanszaak is het niet verplicht, maar wel toegestaan om een EIN aan te vragen.

 

Je kunt het zowel schriftelijk, per fax als telefonisch aanvragen. Voordeel van telefonisch is dat je het toegewezen nummer meteen te horen krijgt, bij beide andere methodes duurt het 6 tot 8 weken voordat je het nummer krijgt toegestuurd.

Link naar reactie
  • 0

...

 

Onlangs ontving ik van het Amerikaanse bedrijf dat als tussenpersoon optreedt een verzoek om een W-8BEn formulier in te vullen. En nu vraag ik mij af of ik vrij ben om te kiezen of ik inkomstenbelasting betaal in USA of in NL over dit inkomen.

...

Jaren terug ook zo'n formulier moeten invullen vanwege een klant die gevestigd is in de VS. Ze (IRS) wilden weten hoe actief ik was in de VS, zoals personeel etc in dat land. Gewoon ingevuld en gemaild naar die klant (die het in bezit moest hebben, had ik begrepen). Dat was alles.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.