• 0

Bedrijfspand privé kopen of als VOF?

We zijn een VOF en voornemens om een (groter) bedrijfspand te kopen. Nu heeft een adviseur gezegd dat we het pand het beste privé kunnen aankopen en financieren, omdat bij een eventuele verkoop van het pand in de toekomst dit wordt belast in box 3 en niet in box 1 (met wel het risico dat als er sprake is van waardedaling het verlies niet aftrekbaar is).

 

Het betreft een VOF met 4 vennoten (2 partnerkoppels). Het pand wordt privé aangekocht door de 4 vennoten samen en verhuurd aan de VOF tegen een marktconform bedrag.

 

Is deze denkrichting goed, of zien we iets over het hoofd?

 

Overigens hebben we ook naar een vastgoed-BV met al dan niet persoonlijke holdings gekeken, maar die blijken voor onze situatie fiscaal erg oninteressant. We hebben daarom, na weging van voor- en nadelen, een voorkeur om de VOF zo te laten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer de vennoten niet via een BV deelnemen aan de VOF, vraag ik me af of je wel vanuit privé naar de VOF kan verhuren. De VOF is immers geen zelfstandige rechtspersoon.

Het klinkt een beetje als een eenmanszaak die niet van de ondernemer als privé persoon kan huren.

Link naar reactie
  • 1

Overigens hebben we ook naar een vastgoed-BV met al dan niet persoonlijke holdings gekeken, maar die blijken voor onze situatie fiscaal erg oninteressant. We hebben daarom, na weging van voor- en nadelen, een voorkeur om de VOF zo te laten.

 

Integendeel zelfs, een vastgoed BV is juist aan te raden.

 

In de huidige markt heb je kans om dit soort panden zeer voordelig aan te schaffen. Aangezien het geen box 3 pand is maar een box 1 pand (het staat je onderneming ter beschikking) wordt een waardestijging direct belast tegen een hoog tarief. Maar ook als het aan derden verhuurd wordt, gaat er een fiscale afrekening plaatsvinden.

Dient er geinvesteerd te worden in het pand, dan ben je een groot deel van de investeringsaftrek ook kwijt.

 

Waarom dan geen BV?

- Winst belast tegen 20%

- Geen fiscale afrekening bij verhuur aan derden

- Verbouwingen kan tegen een hoger investeringsaftrek genoten worden.

- Huur belast tegen 20% en aftrekbaar tegen de IB tarief, wat waarschijnlijk hoger is dan 20% anders zou je niet (kunnen) investeren.

 

Maar dat is mijn visie en ik ben groot voorstander juist van onroerend goed in BV's. DGA tarief voor het simpel versturen van een huurnota lijkt me niet iets waar je bang voor hoeft te zijn.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dag Marco

 

Een bedrijfspand zal fiscaal gezien worden als verplicht ondernemingsvermogen. Dus verhuren vanuit privé zit er niet in.

 

Een vastgoed BV, dus naast de VOF, kan een oplossing zijn. Jullie richten dan een lege BV op, daarin komt de financiering en het pand. Daarne verhuurt de BV het pand aan de VOF.

 

Wees er wel op bedacht dat de BV oprichten extra geld kost als ook het jaarwerk voor de BV.

 

De BV betaalt weliswaar 20% VPB over haar winst maar voordat het geld weer privé van jullie is, komt daar effectief nog 20% bij.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat voordeel benoemt herafin, als je de VOF staakt of het pand wordt verhuurd aan een derde, dan betaal je inkomstenbelasting over het verschil tussen de boekwaarde (dus volgens de balans van de VOF) en de marktwaarde. In een BV is dat niet aan de orde omdat het pand van de BV blijft ongeacht aan wie het verhuurd wordt. Wel met de kanttekening dat dat alleen opgaat voor zover er geen aandeelhouders uittreden.

 

Doet me wel denken aan het volgende, omdat het pand verhuurd wordt aan de VOF kun je in de BV op het pand nauwelijks afschrijven, slechts tot 100% van de WOZ-waarde (mocht die lager zijn dan de aanschafwaarde).

Kort door de bocht redenatie, maar klopt grosso modo wel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.