• 0

Toegestaan om factuur uit boekhouding te verwijderen?

Hallo,

 

Ik kon niet zo snel iets vinden over onderstaande situatie, zodoende ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven.

 

Situatie:

- Een factuur opgesteld met alleen reiskosten

- Klant deed moeilijk en liet niets meer van zich horen (zodoende ik zonder btw-nummer zat)

- Factuur opgestuurd, zonder btw-nummer met de vraag mij deze alsnog toe te sturen, zodat ik het factuur kon aanpassen (zonder reactie)

 

Omdat het om een dusdanig klein bedrag ging (maar ik wel gewoon netjes m'n administratie op de juiste manier wilde bijhouden), heb ik daarna besloten om het factuur te laten vervallen. In mijn administratie heb ik vervolgens een creditfactuur verwerkt, zodat het op het eerste factuur vermelde bedrag d.m.v. het creditfactuur in mindering kon worden gebracht.

 

Er is dus nooit betaald, en op dit moment ligt de administratie erbij alsof er nooit iets is gebeurd.

 

Heb ik bovenstaand op de juiste manier doorgevoerd? Of mag ik, gezien de informatie niet compleet en incorrect was, het betreffende factuur + de creditfactuur uit mijn administratie verwijderen? In dat geval ontbreken er dus twee factuurnummers. Het lijkt me niet dat dat zomaar mag?

 

Dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De factuur en creditfactuur vallen netjes tegen elkaar weg dus zijn financieel neutraal. Je hebt er dus geen last van. Gewoon allebei laten staan en niet verwijderen maar bewaren volgens de bewaarplicht. Anders missen er inderdaad factuurnummers.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Dank voor je reactie!

 

Maakt het ontbreken van het btw-nummer van de klant op beide facturen dan nog iets uit voor bijvoorbeeld de toepassing van de zelfstandigen- en startersaftrek? (onder het mom dat het ontbreken van het btw-nummer een factuur doorgaans, naar wat ik begrepen heb, ongeldig maakt)

Link naar reactie
  • 0

Als jouw btw-nummer maar vermeld is. Heb je de zelfstudie al opgepakt? Dit antwoord over factuur eisen had je simpel op de site van de belastingdienst kunnen vinden.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je mag inderdaad geen facturen uit je administratie verwijderen. Als er btw is berekend, moet je die ook afdragen. Het maakt daarbij niet uit of de klant heeft betaald en dat er een creditfactuur in de administratie is opgenomen.

Bij een standaardfactuur is het vermelden van het btw-nummer van de afnemer overigens niet vereist. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen. Je hoeft de factuur alleen te corrigeren als zo’n uitzonderingssituatie van toepassing is.

 

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.