• 0

Schuld bij de Belastingdienst...kwijtschelding, beslag of erger?

In het kort: Onderneming (eenmanszaak) in 2012 gestopt en alle schuldeisers behalve de bank (met een zakelijk krediet) betaald.

Exit strategie was om via de verkoop van mijn woning de hypotheek en ook het zakelijk krediet (met hypothecaire zekerheidsstelling) in te lossen.

De geschatte overwaarde was 160.000 Euro gebaseerd op een verkoopprijs van 385.000 Euro. (OZB waarde in 2008 was 485.000 Euro)

Hyoptheek 285.000 Euro en zakelijk krediet 43.000 Euro.

Omdat de woonlasten wel doorliepen en er voor mij geen mogelijkheid was om de maandelijkse rentelast van de hypotheek te betalen een gewaagde sprong gemaakt om onderhandse of zelfs executoriale verkoop van de woning door de bank te voorkomen.

Over een periode van dik anderhalf jaar heb ik totaal 36.000 Euro Omzetbelasting teruggevraagd die nooit betaald is, steeds met het idee dat gestadig oplopende bedrag bij verkoop van de woning via een suppletie gelijk weer terug te betalen.

 

Na dik een jaar zonder koper voor het huis werd er een boekencontrole aangekondigd waarbij ik direkt open kaart heb gespeeld.

Alles netjes opgebiecht en de situatie en mijn motivatie uitgelegd.

Er werd vastgesteld dat ik teveel had teruggevraagd en nog wat Omzetbelasting had moeten betalen over voorgaande jaren.

Daarna een naheffingsaanslag gekregen met 50% boete er bovenop (omdat ik gelijk open was geweest werd het 50% in plaats van 100%) die ik moet betalen.

Totaal moet ik nu dus 59.000 Euro betalen aan de ontvanger.

Echter is er nu opnieuw een probleem: De opbrengst van de verkoop (340.000 Euro) is net genoeg om de hypotheek en de zakelijke lening (met hypothecaire zekerheid) en achterstallige rente te betalen en ook de makelaar krijgt nipt zijn geld.

Maar voor de Belastingdienst is er daarna dus geen Euro meer over, omdat de overwaarde na de verkoop 45.000 Euro lager zal uitvallen dan ik had gehoopt.

 

Ik heb geen inkomen meer en kan vanwege chronische reuma niet aan het werk komen, mijn man heeft een WAO uitkering waarvan we net rond kunnen komen.

Ik overweeg nu om kwijtschelding aan te vragen maar wil graag weten of ze voor het hele bedrag (of het deel wat ze niet kwijt willen schelden) beslag zullen leggen op het inkomen van mijn man en op onze bezittingen.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Mijn man heeft ook nog een huis wat verhuurd wordt en waarmee dus de hypotheek daarvan grotendeels wordt betaald, maar de hypotheekschuld daarop is zo'n 22.000 Euro groter dan de huidige waarde.

Eigen vermogen is niet meer aanwezig, in 2010 heeft mijn man nog 30.000 Euro in mijn onderneming gestopt maar dat heeft niet mogen baten.

De levensvatbaarheid was eruit en ik zat er zelf ook helemaal doorheen.

 

Alle spaarpotjes zijn inmiddels leeg en we moeten nu naar een huurhuis, omdat het meer oplevert om zelf te huren en het huis van mijn man te blijven verhuren, dan om daar te gaan wonen.

Wat kunnen we nu het beste doen?

Eerst kwijtschelding aanvragen of direkt naar de schuldhulpverlening gaan en een minnelijk traject opstarten met de Belastingdienst of een combinatie van beide?

Alle tips zijn van harte welkom want ik weet het even niet meer.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost heeft het goed gezien, het huis van mijn man staat inderdaad onder water dus daar valt niets te halen bij gedwongen verkoop.

Mijn huis is nu zo goed als verkocht (de koper gaat vandaag definitief uitsluitsel geven) maar daar zit geen waarde genoeg in om de openstaande naheffingsaanslagen (inclusief de opgelegde boetes) te voldoen.

De Belastingdienst gaat inderdaad voor alle andere schuldeisers, maar niet (meer) voor de hypotheekhouders.

Ik wist dat niet en dacht dat ik voor het bedrag wat ik tekort kwam met de bank(en) om de tafel moest, hopende dat zij genoegen zouden nemen met de hoofdsom en een (gedeeltelijke) afschrijving op hun hypothecaire vorderingen en een afbetalingsregeling voor het restant.

 

Nu blijkt dat dit niet zo is, zit er denk ik dus niets anders op dan via een schuldhulpverlener een minnelijk voorstel te doen naar de Belastingdienst, maar het probleem is dus dat ik niets concreets te bieden heb waarmee ik ook maar een stukje zou kunnen betalen.

Mijn man heeft inkomen en een huis dat onder water staat en er zijn natuurlijk onze bezittingen zoals meubels en een auto, die ik nodig heb omdat ik elke maand naar het ziekenhuis moet (96 km verderop) vanwege mijn reuma medicatie en omdat ik anders nergens heen kan omdat ik niet gewoon kan fietsen zoals gezonde mensen.

Verder heb ik na gesprekken op het lokale belastingkantoor, waar ze zeiden dat het buiten hun competentie viel, twee weken geleden al een onderhoud aangevraagd met de betreffende invorderaar om te kijken hoe we dit op kunnen lossen, maar jullie raden het al, daarop heb ik nog geen antwoord gekregen terwijl de aanmaningen sinds vrijdag al wel binnen zijn.

 

Ik zou willen dat ik bij de beide banken wel de hoofdsom en niet de achterstallige rente zou hoeven te betalen, dat zou dan ongeveer 15.000 Euro schelen om aan de Belastingdienst te betalen.

De eerste hypotheekhouder heeft al aangegeven dat ze dat niet zullen doen, ondanks dat we zelf ons huis nu hebben verkocht voor een hogere prijs dan wat het zou hebben opgeleverd dan wanneer zij het onderhands hadden verkocht.

Dat ze bij onderhandse verkoop wel een duidelijk verlies hadden geleden boeit ze niet.....nu is dat niet het geval en dus willen ze alles waar ze recht op hebben.

Sterker nog, ze hebben inmiddels al een deurwaarder met een exploot gestuurd om de achterstallige rente binnen twee dagen (vandaag dus) te betalen, ook al is bekend dat we met de verkoop feitelijk rond zijn, anders volgt er loonbeslag (op mijn niet bestaande inkomen!) met alle daarbij horende kosten.

Volgens mij is dit puur pesterij van hun kant en doen ze maar wat om een reactie te krijgen.

Gelukkig is de verkoop vandaag een feit en kan ik proberen om ze dit idiote idee en de bijbehorende kosten uit hun hoofd te praten.

 

De RABO is wel bereid om te praten maar dat levert niet meer dan 4000 Euro op als zij akkoord zouden gaan.

Wat ik inmiddels wel weet is dat er een groot verschil is tussen de manier hoe sommige schuldeisers met hun zekerheden omgaan als je in de problemen komt, iets wat uit het bovenstaande duidelijk moge blijken.

 

Bedankt voor de reacties zover.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik geloof in de kracht van forums als dit vanwege hun informatieve waarde plaats ik een update omtrent de uiteindelijke afloop.

 

Nadat mijn huis uiteindelijk toch voor meer geld is verkocht dan gedacht, bleef er een bedrag van net geen 9000 Euro over wat ik middels een akte van verpanding aan de Belastingdienst heb betaald als deelbetaling op de openstaande aanslagen OB (en de boetes) ten bedrage van 59000 Euro.

Daarnaast heb ik veel gehad aan de medewerker op het Ontvangkantoor die mij de kans heeft geboden om tot een minnelijke schikking te komen waarbij ik 25% van het openstaande bedrag ineens betaal en daarna nog drie jaar alles waar ik eventueel recht op zou hebben in de vorm van teruggaven en dergelijke zal worden verrekend met de nog openstaande bedragen.

 

Kwijtschelding van OB is dus niet aan de orde (de aanslagen en de boetes blijven gewoon staan) maar na betaling van die 25% heb je een zogenaamde 'beschikking tot geen verdere bemoeilijking' wat zoveel wil zeggen als dat de Belastingdienst je met rust laat op het hierboven genoemde na.

Ook heb ik een bezwaarschrift ingediend tegen de opgelegde boetes en dat is gehonoreerd waardoor deze van 50% naar 25% zijn terug gebracht.

 

Kort en goed, ik heb nu de laatste 4000 Euro betaald en ben daarmee feitelijk van het probleem verlost waardoor ik weer verder kan met mijn leven.

 

PS *En nog even over de schuldhulpverlening: Daar heb ik geen bal aan gehad, omdat we na verkoop van het huis zouden verhuizen naar een andere gemeente en ze ons niet konden helpen, omdat we dan niet meer in hun gebied zouden wonen.

Dus als je ook in de situatie zit dat je het niet ziet zitten met de schuldhulpverlening, of zij niet met jou, besef dan dat je altijd zélf nog kunt onderhandelen met de Belastingdienst zolang je dat meteen na ontvangst van de aanslagen doet, eerlijk bent en openheid geeft over je mogelijkheden tot betaling.

Nooit denken dat het vanzelf weggaat, want dan komen de beslagen zo snel dat je alles al kwijt bent voor je erover hebt na kunnen denken.

Blijven praten dus!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.