• 0

oprichting BV vanuit voormalig dienstverband werkmaatschappij

Beste allen,

 

Allereerst complimenten voor de kwaliteit van de site. Ik heb vele posts gelezen, maar toch nog een aantal vragen wat betreft de oprichting van BV in de volgende context.

 

Situatieschets: Het Bedrijf is als volgt ingericht. Holding A heeft 2 onderliggende werkmaatschappijen (WM 1 en WM 2). Eigenaar van holding stuurt management fee factuur vanuit eigen BV.

Ik ben zelf sinds 2006 in loondienst bij WM2. Dit jaar door eigenaar van holding A aandelen aangeboden gekregen van de holding en vervolgens 2,5% van de aandelen aangekocht, met aanbieding tot stijging in aandelen naar 30% van de holding in de komende jaren. Aangezien de geleverde input van ons beiden op een gelijkwaardig niveau ligt en we gezamenlijk alle werkzaamheden verrichten, is er behoefte ontstaan voor een herziening van verhoudingen.Ik overweeg om net als eigenaar, een eigen BV op te richten en vanuit deze BV mijn werkzaamheden via een management fee te gaan factureren.

 

1) Klopt het inderdaad dat ik een eigen BV mag oprichten en vanuit deze BV werkzaamheden voor WM2 mag verrichten? Hoe ziet de fiscus deze constructie aangezien de werkzaamheden in WM2 blijven plaatsvinden?

 

2) Zijn er bijzondere items in deze situatie (BV oprichten vanuit voormalig dienstverband) waarmee ik rekening dien te houden in de management overeenkomst? (algemene voorwaarden wbt management overeenkomst zijn mij bekend)

 

3) Eigenaar van holding verzoekt mij om auto van de zaak (die eigendom is van WM2) over te nemen bij oprichting van mijn eigen BV. Welke opzet wat betreft auto van de zaak is voor mijn BV wenselijk? Kan ik deze auto eventueel ook leasen van WM2 vanuit mijn eigen BV of is het beter deze over te nemen?

 

4) Klopt het dat ik de huidige aandelen van 2,5% van de holding in prive kan houden?

 

Bij voorbaat dank voor het advies.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Cees

 

Op nummer:

 

1. ja dat mag. Jouw BV factureert managementfee aan WM 2 voor jouw werk in WM 2. Uit die fee krijg jij je salaris en andere zaken vanuit jouw BV.

 

2. nee niet per se. Je stapt over van werknemer naar mede-aandeelhouder via jouw BV. Wel een dik vraagteken, zie laatste alinea van mijn reactie.

 

3. aha, de adder onder de groene zoden. Eigenaar wil dus van bepaalde kosten in WM 2 af. Heeft hij ook aangegeven hoe dat verdisconteerd wordt in jouw managementfee? Nu de auto al eigendom is van WM 2 en jij ook voor die BV werkt lijkt het mij vreemd dat jouw BV ineens die kosten moet gaan dragen, tenzij jouw BV die kosten mag doorbelasten aan WM 2.

Los daarvan: wat wordt jouw managementfee? Is dat al duidelijk en kan jouw BV daarmee uit de voeten? Heb je ook rekening gehouden met de kosten voor jouw BV (bank, pensioen, boekhouder)?

 

4. ja dat mag, alleen vallen die aandelen dan niet meer in box 3 maar in box 2 samen met de aandelen die jouw BV heeft in de holding.

 

Even een dik vraagteken: je hebt nu 2,5% privé maar je schrijft niet hoeveel je in procenten kunt (en wellicht zult) verwerven in de nieuwe situatie, noch wat het je kost en onder welke condities.

 

1. Wat is jouw positie na deze transactie?

2. Hoeveel ga je betalen en hoe?

3. Welke invloed heb jij en welke risico's loop je?

4. Wat kun jij inbrengen tegen ongewenste handelingen door de grootaandeelhouder?

 

Je schrijft:

is er behoefte ontstaan voor een herziening van verhoudingen

 

Hoe liggen die verhoudingen dan wel?

 

Ik kan namelijk nog wel 10 aanvullende vragen bedenken die jij had moeten stellen in jouw situatie indien je van de hoed en de rand had geweten.

 

Aandeelhouder worden is mooi en wellicht goed voor de zaak en hopelijk ook voor jou, maar dit doe je waarschijnlijk maar eens in je leven, dus doe het dan aub goed!

 

Blijf vragen, net zo lang tot je alles weet. Het is geen auto die je bij de TüV laat keuren en het is geen huis met een aankoopkeuring van de VEH. Het is jouw bron van inkomen. De la met geld onder je bestaan! Een keuring met gebreken doorstaan kun je aanvaarden als je iets tastbaars koopt maar gebreken in het bedrijf dat uit haar verdiensten jouw huis, brood en boter moet betalen, is een geheel andere dimensie, zeker als jij niet alleen aan het roer staat!

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

2) Zijn er bijzondere items in deze situatie (BV oprichten vanuit voormalig dienstverband) waarmee ik rekening dien te houden in de management overeenkomst? (algemene voorwaarden wbt management overeenkomst zijn mij bekend)

 

Wat zijn de afspraken over de loondoorbetaling? Hier is overduidelijk sprake van "frontverandering" m.a.w. voorzetting loondienstverband in een andere vorm. De werkmaatschappij houdt daardoor ook de loondoorbetalingsverplichting voor de eerste 2 jaar. Wel handig om even te checken of dat ook de zienswijze van de DGA is, en van de Arbodienst bijvoorbeeld....

 

Idem voor de deelname aan eventuele collectieve werknemersregelingen (pensioen en WGA gat, eventueel WGA Excedent). Zolang je nog geen aandelenbelang van 10% of meer hebt blijf je gewoon deelnemen, maar je staat niet meer op de verzamelloonstaat van de werkmij (althans, je staat er wel op voor de afdracht werknemersverzekeringen, maar niet voor de loonheffingen)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost, Norbert,

 

Hartelijk dank voor jullie berichten. In aanvulling op jullie feedback, onderstaande toelichting.Het Bedrijf is dus als volgt ingericht: Holding A heeft 2 onderliggende werkmaatschappijen (WM 1 en WM 2). Eigenaar van holding stuurt management fee factuur vanuit eigen BV.

De wens voor wat betreft herziening van verhoudingen komt voort uit het feit dat eigenaar en ik sinds jaren op gelijkwaardig niveau samenwerken (bedrijf bestaat uit totaal 4 medewerkers, waarvan eigenaar en ik samen voor de omzet zorgen). Gelijkwaardige inzet (waarbij ik hoofdzakelijk aan de Sales kant van het bedrijf zit), betekent mijnsinziens dan ook na zoveel jaren gelijkwaardige beloning en heb dus de wens om ook net als eignaar vanuit eigen BV boven holding te gaan staan met een gelijkwaardige beloning. (Zit nu op ongeveer 50% van de beloning van eigenaar en heb 2,5% aandelen). Bedrijf verkeert in goede staat, met een stijgende omzet sinds jaren en ik ben volledig op de hoogte van omzet, winst, kosten, eigen vermogen etc. Ondanks het minderheidsbelang ben ik tevens ook sinds jaren betrokken bij alle besluitvormingen en werk bijzonder prettig samen. Eigenaar biedt mij 30% van de aandelen van holding aan. Prijs per aandeel is besproken en duidelijk. (De effort van ons beiden in tijd uitgedrukt is 100% eigenaar en 75% voor mij, vandaar dat ik akkoord ga met de 30% aandelen). Een aspect dat ik hierbij goed in overweging heb genomen is de input van mij om het bedrijf te maken tot wat het nu is en in de toekomst zal zijn. Met andere woorden, hoe moet je objectief iets waarderen dat mede tot stand is gekomen door de essentiële inzet van een ander – wat is de waarde zonder die ander? Hierover ben ik nog in gesprek met eigenaar.

 

Naar aanleiding van jullie vragen, 3 aanvullende vragen:

1) Wbt auto begrijp ik uw antwoord. Echter, eigenaar heeft zijn auto ook in eigen BV zitten. De vraag voor mij is dan ook, wat is wijsheid wbt mijn auto van de zaak in dit geval?

2) Wbt uw antwoord op voorzetting loondienstverband in een andere vorm, wat betekent dit nu precies concreet wbt Loondoorbetalingsverplichting voor 2 jaar?

- Kan ik dan wel de BV oprichten, en wat adviseert u mij wbt deze verplichting? Ik wil graag binnen eigen BV alle zaken zelf gaan regelen: pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. Eigenaar gaat met deze wens akkoord. Wat is wijsheid in deze?

 

Nogmaals bij voorbaat bedankt voor jullie hulp.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2) Wbt uw antwoord op voorzetting loondienstverband in een andere vorm, wat betekent dit nu precies concreet wbt Loondoorbetalingsverplichting voor 2 jaar?

 

Dat die loondoorbetalingsplicht dan gewoon bij de werkmaatschappij blijft liggen. Dat is om meerdere redenen onpraktisch voor het eventueel verzekeren van dat risico: voor de werkmij is dat vaak erg lastig omdat de meeste (verzuim)verzekeraars minderheids DGA's alleen kunnen of willen meeverzekeren als die op de loonlijst van de werkmij staan.

 

Een praktische oplossing daarvoor is dat jij als DGA zelf dit risico verzekert (via een AOV met WGA clausule)

 

Kan ik dan wel de BV oprichten, en wat adviseert u mij wbt deze verplichting? Ik wil graag binnen eigen BV alle zaken zelf gaan regelen: pensioen, arbeidsongeschiktheid etc. Eigenaar gaat met deze wens akkoord. Wat is wijsheid in deze?

 

Pensioen als DGA is / wordt pas aan de orde bij een belang van 10% of meer in de werkmij. Tot die tijd val je onder de PensioenWet en kun je dit niet zelf regelen in je holding.

 

Arbeidsongeschiktheid - inclusief de eerste 2 jaar - valt te verzekeren mits je niet kiest voor een loondienst DGA (eigenlijk een WGA excedent dekking, met een minimale wachttijd van 1 of 2 jaar ) maar voor een volledige AOV waarbij verzekeraar weet dat je verplicht sociaal verzekerd bent.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Excuus dat het mij nog niet helemaal helder is, klopt de volgende aanpak:

1) Ik richt eigen BV op en neem een AOV met WGA clausule

2) Ik wacht met pensioen zelf inrichten in mijn BV tot ik meer dan 10% aandelen in holding heb en laat mijn pensioenpolis nu nog doorlopen via WM

3) En wat dien ik dan nog te regelen wbt loondoorbetalingsplicht? Hoe ziet dat er uit indien ik bovenstaande in gang zet?

Hartelijk dank alvast.

Link naar reactie
  • 0
En wat dien ik dan nog te regelen wbt loondoorbetalingsplicht?

 

Nee, jij niet. Het blijft uiteindelijk een verplichting en risico voor de werkmij. Maar als jij dat risico zelf verzekert via een AOV, is het restrisico voor de werkmij acceptabel.

 

Meest gebruikelijk is dat in de management overeenkomst een bepaling staat dat bij ziekte of arbeidsongeschiktheid de management fee een X termijn wordt doorbetaald (bijv 3 of 6 maanden). Jij kunt daar dan in jouw AOV rekening houden qua wachttijd en zo zijn de kosten en risico's eerlijk verdeeld tussen werkmij, meerderheidsaandeelhouder en de minderheids-DGA.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.