• 0

zzp-er met VAR verklaring die ik 2 vaste ochtenden in de week wil laten werken

Goedendag,

 

Ik wil vanaf volgend jaar iedere dinsdag en donderdagochtend een zpp-er inhuren die 2 x 2 uur voor mij werkt.

Wat ik mij afvraag is of een var verklaring voldoende is of gaat de Belastingdienst zeggen dat er toch een dienstverband is omdat het iedere week op hetzelfde tijdstip gewerkt wordt. Of is dit niet relevant?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Harry

 

Iets genuanceerder: alleen als die zzp-ers een VAR-WUO hebben ben jij vrij van aanspraken op een verkapt dienstverband.

Maar zij kunnen ook een VAR-ROW hebben. Dan moet jij beslissen of er sprake is van een dienstbetrekking.

 

Dat het werk wekelijks terugkeert op dezelfde dagen is niet relevant.

 

Wat wel relevant is, is of de verhouding tussen hen en jou voldoet aan alle van de volgende drie criteria:

1. de zzp-er is verplicht zelf de arbeid te verrichten

2. jij moet hen ervoor betalen

3. er is sprake van een gezagsverhouding

 

Deze drie vragen zijn wellicht allemaal met ja te beantwoorden in welk geval de vraag rijst of zij gezien worden als ondernemer. Als dat zo is dan horen zij een VAR-WUO te hebben. Hebben ze die niet dan kun je hen vragen of ze een nieuwe aanvraag VAR willen indienen of anders toch opletten dat het geenverkapte dienstbetrekking is.

 

In hoeverre is er volgens jou sprake van een gezagsverhouding?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Weet je zeker dat je niet iets verkeerd om het opgeschreven? Het is toch juist de bedoeling dat er GEEN gezagsverhouding is om in aanmerking te komen voor een VAR-WUO die niet achteraf afgenomen kan worden?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Het gaat om een zpp-er die voor ons (schoonmaakbedrijf) bij een bestaande klant gaat schoonmaken. Nu doe ik dat nog zelf maar door de toegenomen drukte wil ik een aantal projecten gaan uitbesteden.

 

Volgens mij is er dan wel sprake van een gezagsverhouding want de zzp-er gaat werken volgens onze werkschema's en krijgt van ons opdracht als er iets periodieks moet gebeuren. Of zien jullie dat anders?

 

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de zzp'er opdrachten krijgt van jou wil nog niets zeggen over een gezagsverhouding. In feite werkt een zzp'er altijd op basis van een opdracht van de opdrachtgever. Het gaat er meer om of hij vrij is om de werkzaamheden die gedaan moeten worden naar eigen inzicht te verrichten (denk hierbij bijvoorbeeld aan zelf bepalen van de volgorde van de verschillende werkzaamheden, de te gebruiken producten, mag hij zich laten vervangen door iemand anders als hij zelf niet kan).

 

Verder: heeft de betreffende zzp'er nog andere opdrachtgevers, worden de werkzaamheden die de zzp'er voor jullie gaat doen ook nog door anderen gedaan die bij jullie in loondienst zijn, beschikt de zzp'er over een VAR-wuo?

 

Kortom: er zijn veel aspecten die meespelen in de beoordeling of er sprake is van een dienstverband of niet.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

.Het gaat er meer om of hij vrij is om de werkzaamheden die gedaan moeten worden naar eigen inzicht te verrichten (denk hierbij bijvoorbeeld aan zelf bepalen van de volgorde van de verschillende werkzaamheden, de te gebruiken producten, mag hij zich laten vervangen door iemand anders als hij zelf niet kan).

 

Verder: heeft de betreffende zzp'er nog andere opdrachtgevers, worden de werkzaamheden die de zzp'er voor jullie gaat doen ook nog door anderen gedaan die bij jullie in loondienst zijn, beschikt de zzp'er over een VAR-wuo?

 

Kortom: er zijn veel aspecten die meespelen in de beoordeling of er sprake is van een dienstverband of niet.

 

Wat er schoongemaakt moet worden ligt vast in een werkschema, ook de te gebruiken producten staat vast. Volgorde waarin gewerkt wordt mag hij zelf bepalen en als er niet gewerkt kan worden dan verzorgen wij voor een vervanger.

 

zzp-er heeft andere opdrachtgevers en ik ga er vanuit dat wij volgend jaar een var-wuo te zien krijgen.

 

Maar als ik het zo lees zijn er een hoop mitsen en maren. Kan ik dit ook schriftelijk voorleggen bij de Belastingdienst met de gegevens van de zap-er?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.