• 0

Kredietwaardigheid en eisen voor documenten

Ik ben een beginner ZZP er. Ik heb een aanbod gedaan voor een kleine opdracht voor Watersachap - en met betrekking tot de inhoud, hebben we een akkoord bereikt.

Mijn opdrachtgever-to-be wil van mijn aantal documenten zien om mijn ‘Kredietwaardigheid’ te testen (o.i.d. test). Het is gedaan door accountant bedrijf, waar ze vragen: kvk uittreksel, BTW-nummer, Kopie Paspoort, Kopie VAR verklaring, Kopie Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering - met dit alles heb ik geen probleem. Maar ze willen ook kopieën van mijn facturen van andere opdrachten, van andere opdrachtgevers zien.

Is het een juridisch gezien een correcte verzoek? ook als ik alle andere documenten verstrekt? moet ik het verstrekken?, Volgens mijn contactpersoon voor deze opdracht - als ik het niet stuur, geeft de accountant bedrijf geen toestemming voor gunning en gaat dus de opdracht voor mij niet door.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste AKlimkowska: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is het een juridisch gezien een correcte verzoek?

 

Bij een VAR ROW is dit een correct verzoek. Het aantoonbaar hebben van meerdere opdrachtgevers geeft de opdrachtgever meer zekerheid over het niet hoeven afdragen van loonheffingen. De VAR ROW zelf geeft daarover geen definitief uitsluitsel.

 

Bij een VAR WUO is het onnodig en overdreven: de opdrachtgever heeft al de zekerheid dat er geen loonheffingen hoeven te worden afgedragen mits aan de volgende voorwaarden is voldaan:

 

[*]De omschrijving van de werkzaamheden in de var komt inhoudelijk overeen met de werkzaamheden die u voor uw opdrachtgever verricht.

[*]U verricht de werkzaamheden binnen de geldigheidsduur van de var.

[*]Uw opdrachtgever heeft uw identiteit vastgesteld.

[*]Uw opdrachtgever bewaart een kopie van de var en van een geldig identiteitsbewijs bij zijn administratie.

 

moet ik het verstrekken?

Je bent het niet verplicht, maar bij een VAR ROW krijg je anders de opdracht niet.

 

Bij een VAR WUO is het - nogmaals - onzinnig IMHO.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt bij je opdrachtgever wel proberen te bedingen dat de facturen alleen door het accountantskantoor in te zien zijn en de inhoud vertrouwelijk blijft. Dan schaadt het jouw onderhandelingspositie met je opdrachtgever tenminste niet.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.