• 0

diensten verrichten voor buitenlands bedrijf, rechtsvorm?

Goeiedag. Ik ben IT-er en heb een aanbod gekregen om voor een bedrijf in Ierland voor onbepaalde tijd als consultant te werken. De bedoeling is dat ik dat vanuit huis in Nederland doe. Ik ben tot nu toe altijd in loondienst geweest en nou lijkt het me niet dat ik met 1 opdrachtgever ondernemer als zijnde een eenmanszaak kan worden hiervoor. Maar ze willen me ook niet in dienst nemen. Ze willen dat ik ze voor mijn uren een rekening stuur en dat ik dan een "contractor" ben.

 

Wat is nou de beste manier om dit op te zetten, en wat ook belastingtechnisch het meest voordelige is voor mij? Ik heb van alles zitten lezen over resultaatgenieter/freelancer wel of niet maar ik vind het allemaal erg onduidelijk. Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu geen dienstverband (ben een jaar op reis geweest) en eerlijk gezegd heb ik ook niet zo veel interesse in WW premie e.d. af te dragen als ik dat kan vermijden. Wat ik niet begrijp is waarom ik in Nederland niet de ondernemersaftrekken kan gebruiken als ik op deze manier maar 1 opdrachtgever heb, maar verder wel BTW moet betalen neem ik aan (of opgeven via de ICP aangifte). Ik loop eigenlijk juist meer risico vind ik, omdat ik toch zomaar ontslagen kan worden als freelancer.

 

Als ik de site van de BD goed begrijp zou ik dus in de categorie "resultaatgenieter" vallen, oftewel niet in dienst met de bescherming die daarbij hoort maar ook geen ondernemer met de voordelen die erbij horen. Voelt een beetje als het slechtste van twee werelden. Ik heb op dit moment geen dienstverband.

 

Is een bedrijf in Ierland opzetten een idee om financieel voordeel te behalen?

Link naar reactie
  • 0

Zolang je in Nederland woont heeft een bedrijf in Ierland opzetten geen zin.

 

Je situatie is niet echt een probleem van NL wetgeving. Je bent resultaatgenieter omdat je Ierse opdrachtgever geen dienstbetrekking met je aan wilt gaan. That's it.

 

Zou de NL wet het mogelijk maken dat Jan en Alleman uit loondienst kan en als 'ondernemer' gaan werken voor 1 opdrachtgever dan krijgt de schatkist een groot probleem door de fiscale aftrekposten van ondernemers en doordat er niet bijgedragen wordt aan de sociale premiepot.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat er minder geld zou overblijven voor de sociale verzekeringen e.d. snap ik. Maar mijn punt was meer, als ik zelf geen ontslagbescherming enzo heb, en dus toch ook risico neem, waarom kan ik daar niet meer voordeel aan overhouden want ik betaal daar ook die premies niet voor? Maargoed, ik begrijp dat hierover de meningen verschillen.

 

Wat ik met het bedrijf opzetten in Ierland bedoelde was: wat als ik vanuit dat bedrijf de rekening stuur, en dan mijzelf een salaris betaal, en daarover in Nederland IB + premies betaal, maar de rest daar laat, is dat een optie?

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam net ook nog dit topic tegen:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=19847

 

Hierin schrijft Joost dat het wel degelijk mogelijk is om ondernemer te zijn voor de IB met maar 1 opdrachtgever als deze in het buitenland zit. Ik citeer:

 

"Je kunt in NL wel als ZZP-er aan de slag met 1 buitenlandse opdrachtgever"

 

Ben je dat nog steeds van mening Joost? Want dat idee kreeg ik niet van jouw reaktie eerder in dit topic namelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even naar de mogelijkheiden zitten kijken.

 

Als ik freelancer ben en dus resultaatgenieter dan moet ik 5% inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet afdragen.

 

Maar als ik "loon uit het buitenland" aanvink in de IB opgave niet. Dan hoort het buitenlandse bedrijf dat dus te betalen?

 

Hoe veel extra zou het dit bedrijf kosten om mij in dienst te nemen? Misschien kan ik ze wel overtuigen.. is dat veel gedoe?

 

Of kan ik evengoed als ondernemer voor de IB gezien worden met maar 1 opdrachtgever in het buitenland?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kwam net ook nog dit topic tegen:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=19847

 

Hierin schrijft Joost dat het wel degelijk mogelijk is om ondernemer te zijn voor de IB met maar 1 opdrachtgever als deze in het buitenland zit. Ik citeer:

 

"Je kunt in NL wel als ZZP-er aan de slag met 1 buitenlandse opdrachtgever"

 

Ben je dat nog steeds van mening Joost? Want dat idee kreeg ik niet van jouw reaktie eerder in dit topic namelijk.

Klopt, dat is achterhaald. Topic is ook 6 jaar oud.

Met een buitenlandse opdrachtgever kan de fiscus het inkomen ook nog aanmerken als inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking.

 

In mijn ervaring komt dat overigens niet tot nauwelijks voor.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog even naar de mogelijkheiden zitten kijken.

 

Als ik freelancer ben en dus resultaatgenieter dan moet ik 5% inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet afdragen.

 

Maar als ik "loon uit het buitenland" aanvink in de IB opgave niet. Dan hoort het buitenlandse bedrijf dat dus te betalen?

 

Hoe veel extra zou het dit bedrijf kosten om mij in dienst te nemen? Misschien kan ik ze wel overtuigen.. is dat veel gedoe?

 

Of kan ik evengoed als ondernemer voor de IB gezien worden met maar 1 opdrachtgever in het buitenland?

 

De NL fiscus heft niets bij een buitenlandse werkgever, dat overstijgt hun competentie. Ze zien in het buitenland de NL fiscus al aankomen....

 

Als je daar een dienstverband aangaat gelden de plaatselijke regels. Vervolgens doe je in NL aangifte van je buitenlandse inkomen. Dan heft NL en verleent NL aftrek ter voorkoming van dubbele heffing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Okee dus wat is nou fiscaal het voordeligste? Mezelf maar werknemer benoemen voor een buitenlandse werkgever en dan "loon uit het buitenland" aanvinken?

 

Anders moet ik die 5% zorgverzekeringswet dus zelf betalen.. of komt de belastingdienst dat alsnog bij mij heffen ook al doe ik dat?

Link naar reactie
  • 0

Okee dus wat is nou fiscaal het voordeligste? Mezelf maar werknemer benoemen voor een buitenlandse werkgever en dan "loon uit het buitenland" aanvinken?

 

Anders moet ik die 5% zorgverzekeringswet dus zelf betalen.. of komt de belastingdienst dat alsnog bij mij heffen ook al doe ik dat?

 

Dat valt zo niet te zeggen. Bovendien bepalen de omstandigheden of je in dienstbetrekking bent of niet. Dat is geen hokje dat je aanvinken kunt. Je gaat of een dienstverband aan of je werkt als ondernemer met het risico dat de fiscus achteraf stelt dat er een verkapte dienstbetrekking is.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De omstandigheden zijn zo:

 

Ik werk een wisselend aantal uren. Soms 10, soms 80 per maand, en soms nul. Hiervoor stuur ik een rekening. Ik heb een manager aan wie ik rapporteer. De diensten die ik doe hebben plaats op servers in het buitenland. Af en toe moet ik voor ze op reis naar t buitenland. Gemaakte onkosten krijg ik vergoed. Ik heb geen andere opdrachtgevers. Er is geen contract voor een bepaalde of onbepaalde tijd. De overeenkomst kan op ieder moment stoppen.

 

Is dit voldoende informatie om te zeggen of ik werknemer of ondernemer ben?

 

Het is mij nog erg vaag, die grens tussen ondernemer of verkapte dienstbetrekking. Ik zou hier graag duidelijkheid over willen hebben aan de hand van b.v. een stroomdiagram.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meen je dat nou? Is dit echt zo'n weinig voorkomende situatie dat het niet eerder is voorgekomen en tot wat wetgeving of online informatie is gekomen? Ik blijf het 'systeem' in Nederland maar ouderwets vinden, en weinig op de moderne en internationale manieren van werken ingespeeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.