• 0

Wonen in NL, klus voor DE bedrijf

Hallo mensen van Higher Level,

 

Ik zit met de volgende kwestie waar ik jullie inzicht en hulp bij kan gebruiken.

 

De situatie:

- Momenteel werkzaam als full-time stagiair bij een Duits bedrijf

- 1 februari terug naar Nederland voor het afronden van een vak

- 3 maanden later waarschijnlijk terug naar Duitsland

 

Het aanbod:

Mijn huidige werkgever heeft mij een contract aangeboden om voor 3,5 dag per week voor ze te blijven werken, waarvan 1 week per maand op locatie in Duitsland en de andere tijd in Nederland. Ze hebben mij een contract aangeboden waarbij ik kan kiezen tussen loondienst, of een 'Freelancer' contract. Het verschil hiertussen is 30% meer salaris onder het 'Freelancer' contract. Bij de ene situatie betaal ik dus belasting in Duitsland en bij de andere situatie in Nederland (denk ik?)

 

De werkzaamheden die ik zal gaan verrichten zullen 50/50 verdeeld worden tussen een project (met een vooraf vastgesteld einddoel waarvan ik de werkzaamheden naar eigen inzicht kan indelen) en de dagelijkse werkzaamheden op de afdeling.

 

De hulpvraag:

Wat moet ik gaan doen? Het Freelancer contract lijkt op papier aantrekkelijker maar is dit in de praktijk ook zo? Mocht ik daar voor kiezen, moet ik dan beschikken over een KvK en een BTW-nummer? Of mag ik gewoon als particulier facturen uitschrijven en eens per jaar (toch?) deze inkomsten aangeven bij "Resultaat uit overige werkzaamheden" (ROW) op het belastingformulier?

 

Zoals jullie zien: veel onduidelijkheden en veel vragen. Indien er meer informatie vereist is om deze vraag te kunnen beantwoorden, laat het me dan weten en dan zet ik het er bij! Alvast heel erg bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon in dienst gaan. Je hebt gewoon een arbeidsrelatie en voor dat kleine verschil in beloning moet je al die verantwoording en heisa rondom het zelfstandig ondernemerschap niet op je willen nemen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik weet niet wat voor een contract ze je hebben aangeboden maar als het een normaal arbeidscontract is, is de keuze niet zo moeilijk lijkt me. Alleen al de rechtspositie met betrekking tot ontslagrecht en de sociale voorzieningen zoals ziektekostenverzekering, werkeloosheidsuitkering, pensioenopbouw etc. zijn meer waard dan die 30% die je als freelancer meer zou kunnen verdienen.

 

Je moet er natuurlijk wel op letten of een contract voor 3,5 uur per dag je ook toelaat in de overige tijd die je hebt wat anders te doen. Bijverdienste in de zin van een tweede baantje moeten in de meeste gevallen nl wel door de werkgever worden toegestaan en worden aangemeld.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dag Bobberson

 

Het Duitse bedrijf geeft je de keuze: freelancer of loondienst. Jij moet dat beoordelen aan de NL wetgeving. Als je in NL als freelancer gezien wilt worden dan dient in elk geval een van de volgende drie zaken te ontbreken in je verhouding met het Duitse bedrijf:

 

1. verplichting om persoonlijk arbeid te verrichten

2. verplichting voor Duitse bedrijf om jou te betalen

3. gezagsverhouding van Duits bedrijf over jou

 

1 en 2 zul je doorgaans weinig aan kunnen doen. 3 wel maar dan alleen als het Duitse bedrijf meewerkt. Heb je hen al gevraagd of de arbeidsvoorwaarden anders zijn als je als freelancer de opdracht aanneemt? Zijn zij bereid jou de ruimte te geven om je taken naar eigen inzicht te verrichten, op jouw tijden, jouw locatie en met jouw middelen?

 

Als ze daar niet toe bereid zijn dan is en blijft het gewoon een dienstbetrekking, ook al is het een Duitse dienstbetrekking.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.