• 0

Mijn concept in 'bruikleen' geven aan opdrachtgever, hoe pak ik dat goed aan?

Hi all,

 

Als jonge en startende ondernemer wil ik jullie hulp vragen.

 

Afgelopen maanden heb ik nieuwe mutatiemethode uitgewerkt, waarbij verhuurders i.s.m. zijn huurders woningen kan verbouwen. Hierbij is er voor alle partijen winst te behalen. Dit heb ik in de markt gezet als 'Klushuur'.

 

Nu heb ik een opdrachtgever gevonden die mij de projectbegeleiding wil geven van een groot aantal van deze woningen. Daarnaast wil deze opdrachtgever het concept intern kunnen gebruiken in de toekomst zonder mijn tussenkomst.

 

Ik ben voornemens dit concept te leveren, echter wel met de afspraak dat de opdrachtgever dit alleen voor eigen gebruik mag gebruiken.

 

Ik weet alleen niet hoe ik deze afspraak het beste kan regelen. Is het opnemen van onderstaande voorwaarde in de opdracht genoeg? Of moet ik iets anders doen?

 

Opdrachtgever zal alle informatie (bestaande uit zowel mondelinge als schriftelijke informatie en documenten) die haar over het Concept klushuur verstrekt is en zal worden, geheim houden en garandeert dezelfde geheimhoudingsplicht ten aanzien van haar personeel, alsmede ten aanzien van alle personen, bedrijven, agenten en adviseurs, die zich op haar verzoek met de onder Klushuur vallende activiteiten zullen bezig houden.

 

Graag jullie hulp.

 

Alvast dank!

 

Groet Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag Sumic,

 

Ik wil voorop stellen dat ik geen jurist ben en dus zeker niet de pretentie heb om de wijsheid op dit gebied te bezitten.

 

Maar ik kan mij niet goed voorstellen dat de door u genoemde tekst volstaat voor hetgeen u, vermoedelijk. af wil dwingen.

 

Hoe kan de opdrachtgever instaan voor geheimhouding door derden die ingezet worden ?

En welke sanctie kan hier worden afgedwongen ?

 

Als ik het goed begrijp, uit soortgelijke vragen, zal het toch moeilijk zijn om derden tegen te houden om een "vergelijkbaar" concept te hanteren.

 

Succes met je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Hallo VNIS,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben niet specifiek op zoek naar een passend antwoord. Eerder naar een discussie waarbij ik aanknopingspunten vind om naar een oplossing te komen. Ben blij dat je reageert.

 

Het gaat mij niet om het beschermen van het idee Klushuur. Dit ligt wat mij betreft open en eenieder is vrij om dit op zijn of haar manier in te vullen. Waar het mij wel om gaat is de producten die ik heb ontwikkeld om mijn idee van Klushuur op de markt te brengen. Ik ben ervan op de hoogte dat deze onder auteursrecht vallen, aangezien deze methode tot op de komma is uitgewerkt in een handboek.

 

Waar het mij wel om gaat is het feit dat mijn opdrachtgever het concept graag wil gebruiken, ook nadat ik mijn opdracht heb afgerond. Ik sta niet negatief tegenover het in bruikleen geven van mijn concept voor intern gebruik. Wel zoek ik naar een manier om hierover afspraken te maken. Op deze manier wil ik mezelf optimaal beschermen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Stel dat ik een nieuwe hypotheekvorm bedenk: de Nalatenschapslening die een voorschot neemt op een te verwachten erfenis. Ik maak er een boekje bij met de algemene voorwaarden en een folder voor de markt. Ik heb auteursrecht op die boekjes en kan de naam merkrechterlijk vastleggen. Maar het idee en de uitvoering kan door iedereen gekopieerd worden.

 

Volgens mij zag ik het begrip Klushuur voorbij komen in een publicatie van de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting van een jaar of wat geleden. Een mooi woord voor een prachtig idee. Maar zo te zien is het al een bekend fenomeen en dus publiek eigendom.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens mij zag ik het begrip Klushuur voorbij komen in een publicatie van de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting van een jaar of wat geleden. Een mooi woord voor een prachtig idee. Maar zo te zien is het al een bekend fenomeen en dus publiek eigendom

 

 

Het klopt dat meer partijen en instanties het idee klushuur hebben gnoemd. Echter heeft dit nog nergens geleid tot een concrete uitwerking van dit idee. Ik ben ook zeker niet op zoek naar bescherming van de naam Klushuur.

 

 

Ik heb auteursrecht op die boekjes en kan de naam merkrechterlijk vastleggen. Maar het idee en de uitvoering kan door iedereen gekopieerd worden.

 

 

Gezien het feit dat er nog geen andere uitgewerkte methodes (uitvoeringswijze) zijn, kan ik dan uit deze opmerking opmaken dat alle documenten die ik maak voor de uitvoer van mijn bedachte methode kan beschermen onder auteursrecht?

Link naar reactie
  • 0

 

Gezien het feit dat er nog geen andere uitgewerkte methodes (uitvoeringswijze) zijn, kan ik dan uit deze opmerking opmaken dat alle documenten die ik maak voor de uitvoer van mijn bedachte methode kan beschermen onder auteursrecht?

 

 

Op de letterlijke tekst heb je automatisch het auteursrecht, maar dat maakt je geen eigenaar van de beschreven processen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast wil deze opdrachtgever het concept intern kunnen gebruiken in de toekomst zonder mijn tussenkomst.

 

Waarom gaat de opdrachtgever straks zonder jou verder?

Lever je geen goed werk, ben je te duur of gunt hij/zij jou helemaal niets? Wil hij/zij zelf de gehele taart hebben, zonder te delen?

 

Als dat laatste het geval is, dan zou ik een andere opdrachtgever zoeken. Iemand waar je wel een duurzame relatie mee op kan bouwen.

Dit soort “voorwaarden” zullen naar mijn smaak niet werken (voer voor juristen, als het fout gaat).

 

Link naar reactie
  • 0

Lever je geen goed werk, ben je te duur of gunt hij/zij jou helemaal niets? Wil hij/zij zelf de gehele taart hebben, zonder te delen?

 

Het heeft niets met mij te maken als persoon. De opdrachtgever is een woningcorporatie met heel veel woningen die in het concept passen. Gezien de crisis en interne reorganisatie kunnen ze het niet verkopen dat ze ongelimiteerd mijn diensten inhuren. Dit hebben ze me eerlijk meegedeeld en gevraagd of de taart gedeeld kon worden. Zodoende is de vraag gekomen of ze het concept ook zelf toe kunnen passen.

 

Dit soort “voorwaarden” zullen naar mijn smaak niet werken (voer voor juristen, als het fout gaat).

 

Dit gevoel begin ik zelf ook te krijgen hoe meer ik zoek en lees in de reacties. Levert zelfs een hoop werk op om Sherlock Holmes te gaan spelen. Wellicht dat ik ervan afzie en gewoon mijn ding ga doen waar ik goed in ben ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.