• 0

Weerstand om te starten als ondernemer

Beste mede forumgebruikers,

 

Al jaren lang heb ik diverse business concepten bedacht, maar nooit daadwerkelijk uitgevoerd.

Over een kleine drie maanden ben ik klaar met mijn hbo opleiding commerciele economie.

Voor mij voelt het als de juiste tijd om nu stappen te nemen in de richting van ondernemerschap.

 

Vanaf zomer vorig jaar verkoop ik geimporteerde artikelen via marktplaats, en dat gaat best goed, maar wil het een gezicht geven en het professioneler aanpakken. Oftewel het beginnen van een webshop.

Onlangs gesproken met iemand van de ING, waarbij ik dit idee voorlegde en vertelde dat dit puur een orientatie fase voor me is.

Hij vond dat ik er goed over na het gedacht.

 

Naast dit idee heb ik nog een online business concept waarin ik vertrouwen heb, maar ik heb investeerders nodig om dit concept goed in de markt te zetten en uit te professionaliseren. Het basis ontwerp is al gemaakt.

 

Iets houdt me tegen om daadwerkelijk grote stappen te maken en door te zetten.

Ik kan zelf aardig veel om veel kosten te besparen. Echter zit er een blokkade in m,n hoofd dat me onzeker maakt.

Het heeft voornamelijk betrekking op de dingen als: wat zijn de administratieve lasten? Kan ik beide concepten onderbrengen onder een bedrijfsnaam? Hoe ga ik op zoek naar investeerders? Als het online concept niet aansluit, hoe zit het dan met het investeringsbedrag, ben ik dan hoofdelijk aansprakelijk? Daarnaast hebben mijn ouders nogal een sceptische houding.

 

Ik zou het liefst willen denken: "Screw it, just do it". Zijn hier ervaren ondernemers die mij kunnen vertellen hoe ze met een onzekere startperiode zijn omgegaan en wat echt de doorslag gaf om te beginnen. En hoe je er nou op terug kijkt?

De hoofdzakelijke redenen dat ik wil beginnen is om te laten zien dat ik zelfstandig iets moois kan neerzetten op een succesvolle manier en de vrijheid.

 

Alle hulp is welkom1

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marvin,

 

De eerste alinea geeft al enige zelfkennis aan. Veel plannetjes (blijkt ook uit je berichten op HL), maar nooit doorgepakt. Er is maar een manier om er achter te komen: gewoon doen!

 

En dan niet iets met grote plannen en investeerders, want die vindt je niet zo snel zonder ervaring. En verstandig is het ook niet. Voor een paar honderd euro kun je die marktplaatshandel omzetten in een webshop. Als dat niet lukt ben je het geld kwijt, maar dat is niet zoveel. En het is leergeld.

 

Dit kun je gewoon starten naast een studie of een baan, om ervaring op te doen. Je merkt vanzelf wat wel en niet lukt en waar je wel en niet goed in bent. Je kunt oefenen in inkopen, verkopen, reclame maken, administratie enzovoorts. Als het plotseling een enorm succes wordt kun je altijd nog ontslag nemen van die baan.

 

Gun jezelf de tijd. Je hoeft niet meteen fulltime ondernemer te worden in een grote onderneming met allemaal investeerders. Neem de tijd om jezelf beter te leren kennen, ervaring op te doen en een goed doortimmerd ondernemingsplan te maken voor de verdere toekomst.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goed advies om naast een baan in het klein te beginnen. Ik denk verder dat het ook goed is om minimaal enkele jaren in een bedrijf ervaring opgedaan te hebben. Deze bagage over processen, samenwerken met collega's, werken in projecten, targets, reorganisaties, afdelingsvergaderingen, politiek in een bedrijf etc. komt zeker van pas.

Link naar reactie
  • 1

De hoofdzakelijke redenen dat ik wil beginnen is om te laten zien dat ik zelfstandig iets moois kan neerzetten op een succesvolle manier en de vrijheid.

 

Even een botte bijl, maar wel goed bedoeld:

 

Kennelijk is het voor jou heel belangrijk om je te bewijzen. Dat is tof en dat mag ook absoluut een drive zijn, tegelijkertijd blijkt uit je post(s) dat het niet voldoende is. Als dat zo belangrijk was, dan hád je al iets neergezet. En he, wacht eens even, dat heb je ook, je hebt "een handel in geïmporteerde artikelen en dat gaat best goed". Maar kennelijk is het toch niet genoeg.

 

Iets, zo schrijf je zelf, houdt je tegen. Dan denk ik dat het allerbeste wat je kunt doen voor jezelf, je onderneming en je naasten: onderzoek wat dat is en doe er iets mee. Bijvoorbeeld 'leer er mee leven' of 'reken er mee af' of zelfs 'ontken het, categorisch'. In het Engels noemen ze dat 'deal with it' en dat kan alles omvatten.

 

Je hebt met iemand van de ING gepraat en je vraagt om verhalen van meer ervaren ondernemers over hun al dan niet onzekere startersperiode. Dat ademt voor mij (perceptie! mening!) dezelfde halfslachtige houding die ik ook in je post(s) lees: "ik weet eigenlijk niet goed wat ik wil."

En dat is helemaal prima, als we allemaal per se altijd maar moeten weten we willen, daar wordt de wereld niet per se leuker van.

 

Maar als ondernemer zul je wél moeten weten wat je wil. Zelfs als je tien dingen wil, zul je die tien dingen goed moeten kunnen visualiseren en/of verwoorden. En je zult keuzes moeten maken.

Maar van meer informatie zul je het niet beter weten. Je hebt al genoeg informatie.

 

Ik adviseer je twee dingen:

- creëer een stok achter de deur. Zoek een vriend/medestudent/collega die je vertrouwt en sluit de deal "ik help jou, jij helpt mij".

- zoek op dit forum (of gewoon op Google, je komt op hetzelfde uit ;) op "de 5 A4 tjes van Hans". Dat is een tool (er zijn er duizend) om meer te leren over jezelf, je drijfveren en wat jouw onderneming moet gaan doen, wil jij er gelukkig van worden. Ga daar aan werken, en spreek wekelijks af met de persoon uit stap 1 om er over te praten en er samen mee verder te gaan. (fysiek, telefoon, skype, whatever).

 

 

-------------------------------

Daarnaast ben ik de beroerdste niet, je wil iets weten over onzekere startperiodes. Ik had de mazzel (en die mazzel heb ik nog steeds) dat ik een hele lieve vriendin heb met een heel stabiel inkomen, die me altijd gestimuleerd heeft om datgene te doen waar ik blij van werd, en niet moe werd te herhalen dat droog brood haar ook prima smaakte. Geld was namelijk toch best wel een beetje een ding, om het maar eens te zeggen.

Daarnaast had ik een beetje gespaard, zodat ik zeker wist dat ik het eerst jaar een redelijke bijdrage aan de gezinspot kon blijven leveren. Geld was namelijk... etc.

Ik had een baan, en er waren ongeveer 10 factoren die op zichzelf geen reden waren om ontslag te nemen, maar bij elkaar opgeteld wel. Nadat ik er een jaar tegenaan had lopen hikken, heb ik ontslag genomen.

Er waren best een aantal mensen die met mij in zee wilden, dus een zekere basis had ik vrij snel. Daarnaast stond ik toen wel open voor een baan, maar die kwam niet.

Wat me dat eerste jaar (ja sorry, langer besta ik nog niet ;-) soms moeilijk viel was de eindeloze keuzemogelijkheid. Ik heb soms nogal een brede interesse, en dan kun je een hoop doen en nergens wat bereiken. Daar is niet per se iets mis mee, maar voor mij wel, ik wil namelijk iets bereiken. En dat hoeft geen grote maatschappelijke omwenteling te zijn (mag wel), het is ook goed als een project is uitgemond in een doordacht stuk tekst over een bepaald probleem, of gewoon een heel blij en tevreden persoon omdat ik een hoop onzekerheid heb kunnen wegnemen.

 

Om Goethe maar eens te quoten:

Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen;

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,

Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

(mensen wier Duits wat roestig is (zoals ondergetekende), leze de vertaling

 

Ik heb geprobeerd te kiezen en me te beperken. Daardoor kan ik dingen beter doen en dat vind ik tof, want ik vind dat belangrijk. Niet alles hoeft euforisch succesvol te zijn.

 

Sjonge wat een lang antwoord, je hebt me danig geïnspireerd! Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Om Goethe maar eens te quoten:

Wer Grosses will, muss sich zusammenraffen;

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister,

Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

(mensen wier Duits wat roestig is (zoals ondergetekende), leze de vertaling

 

En voor mensen wier Engels ook roestig is:

 

Wie grootse dingen wil, moet zich beperken;

In beperking toont zich pas de meester,

En de wet alleen kan ons vrijheid geven.

 

(of zoiets)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

@Ron, ik heb de investeringen in het periodiek inkopen vanuit het buitenland altijd gezien als een leerzaam proces. Dat vindt ik ook het leuke aan ondernemen, soms compleet voor verassingen komen te staan en daaruit lering trekken. Het is ook mijn intentie om het ondernemen er parttime bij te blijven doen. Hoe zit dat dan met de voorgeschreven richtlijn als het gaat om het minimaal aantal uren per jaar dat gesteld wordt vanuit de KVK en belastingdienst? Bedankt voor je waardevolle input!

 

@Marcel, het is inderdaad een drive om me te bewijzen, maar hoofdzakelijk tegenover mezelf. Ik heb inderdaad iets neergezet. Echter wil ik het ditmaal echt doorpakken en er echt iets van maken.

Begrijp ik het goed dat je een soort van personal SWOT-analyse bedoeld? Diep van binnen weet ik in grote lijnen wat ik wil, maar blijf het lastig vinden dit concreet op papier te zetten en in stukjes te hakken. Wellicht is dit een zwakte van me, ben nogal een creatieve denker. De twee adviezen die je gaf kan ik me wel erg goed in vinden! Met name iemand die je accountable houdt gedurende het proces. Ik kan dat wel beamen het hebben van brede interesses, maar niet wetende waar nou echt de focus op de leggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik het goed dat je een soort van personal SWOT-analyse bedoeld? Diep van binnen weet ik in grote lijnen wat ik wil, maar blijf het lastig vinden dit concreet op papier te zetten en in stukjes te hakken.

En daarom de 5 A4tjes van Hans. Dat is, in jip-en-janneke-taal, best een lastig werkje. Maar dan kun je wellicht keuzes maken. En zonder die keuzes ga je in hetzelfde kringetje blijven ronddraaien.

Ondernemen is supergaaf, maar soms is het ook een worsteling. Probeer ook daar maar gewoon van te genieten.

 

Ik heb je de vijf A4tjes aangeraden omdat ik denk dat het een goede stap kan zijn om te gaan benoemen wat je nu belangrijk vindt in de wereld en wat jij wil bijdragen. Hopelijk helpt dat denkproces je ook om te benoemen wat je in de weg staat om het daadwerkelijk te gaan doen. Ik denk (ik val in herhaling) dat je jezelf het allermeeste helpt als je dat op pakt.

 

 

Over een 'voorgeschreven aantal uren': als je kwalificeert als ondernemer (voldoende substantie in je zaak, denk aan omzet, uren, risico, klanten) heb je recht op de mkb-winstvrijstelling (14% van je winst). Als je OOK meer dan 1225 uur in een kalenderjaar voor je onderneming werkt, dan heb je ook recht op zelfstandigenaftrek.

Een handel in geïmporteerde goederen naast studie of baan klinkt mij in de oren als iets wat niet snel kwalificeert als onderneming, maar dat is van veel factoren afhankelijk.

Er is echter niemand die voorschrijft dat je die uren ´moet´ maken. Je betaalt minder belasting als je het wel doet, that´s all.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

...

Over een kleine drie maanden ben ik klaar met mijn hbo opleiding commerciele economie.

Voor mij voelt het als de juiste tijd om nu stappen te nemen in de richting van ondernemerschap.

...

Ik zou zeggen juist nu beginnen, ik neem aan dat je nog geen hoge maandelijkse salaris gewend ben en bv al met hypotheek zit. Hoe minder kosten je hebt hoe minder erg het is dat je in het begin alles weer moet investeren.

En ik zou nog eens nadenken hoe je met je eigen middelen kan beginnen, ook met lage eigen investeringen kan je vaak een heel eind komen, vind ik persoonlijk betere manier van werken dan meteen afhankelijk zijn van investeerders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.