• 0

Wonen in Antwerpen, ondernemen in NL

Hoi iedereen,

Ik weet dat dit soort vragen vaker gesteld worden, maar ik kom er met de andere forumberichten niet helemaal uit.

Ik heb sinds 4 jaar een eenmanszaak in Nederland, ben hier ook geboren en getogen. Nu wil ik verhuizen naar Antwerpen. Mijn werkzaamheden zetten zich voort bij mijn klanten in Nederland op locatie, of vanuit thuis (ik werk als webdesigner, vandaar dat een specifieke locatie niet echt belangrijk is voor mijn werk).

Is het nu perse nodig om mijn eenmanszaak ook te verhuizen naar Belgie? Of is het logischer om in Nederland een adres te regelen (flexwerkplek, of mijn ouders -> is dit toegestaan)? Ik wil me niet gaan richten op de Belgische markt en zie er dus niet echt het nut van in om me compleet te gaan verhuizen op zakelijk gebied.

Kan iemand me helpen hierbij?

Alvast bedankt,

Anne

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44465-wonen-in-antwerpen-ondernemen-in-nl/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo anna,

Het is mogelijk zelfs zonder NL adres te werken vanuit Nederland, de flexplek verhuurders en helaas de kvk zullen je vaak vertellen dat het niet kan, mede omdat er ook een periode is geweest dat door een foutje in de toen nieuwe handelswet (2008) het niet mogelijk was zonder fysieke vertegenwoordiging je in te schrijven. Inmiddels is dat foutje gerepareerd (2011) en kun je dus een onderneming/eenmanszaak inschrijven in Nederland als de activiteiten als zelfstandig zijn te kwalificeren.

Dit is het betreffende artikel dat is toegevoegd aan de handelswet in 2011.

Artikel 11a

1. Een onderneming zonder vestiging in Nederland kan worden ingeschreven in het handelsregister, indien de activiteiten van de onderneming in Nederland zelfstandig zouden kwalificeren als een onderneming in de zin van artikel 2.

2. In het handelsregister wordt over een onderneming zonder vestiging in Nederland het adres opgenomen waarop degene aan wie de onderneming toebehoort fysiek bereikbaar is.

Aangezien vrijwel al jou klanten Nederlands zijn en blijven en je nu ook staat ingeschreven lijkt het mij logisch dat als je naar Antwerpen verhuist je gewoon ingeschreven kunt blijven en dat je bij de kvk gewoon je nieuwe adres word ingeschreven.

Wat ik je wel aanraad is om rechtstreeks contact op te nemen, en zo nodig een afspraak te maken bij de Kamer van koophandel van Rotterdam, zij zijn het aangewezen kantoor om alle inschrijvingen van niet-ingezetenen te registreren en controleren, dan kun je de exacte nieuwe situatie voorleggen en laten beoordelen.

Zeker omdat je verhuist naar België moet het volgens mij geen al te groot struikelblok zijn, je zit amper een halfuur van de Nederlandse grens, zou je naar Maastricht verhuizen dan zou je geen strobreed in de weg worden gelegd, verhuisberichtje is voldoende maar dan zou geografisch gezien jverder weg wonen van je "oude" klanten als vanuit Antwerpen.. Maar goed ambtelijke molens draaien niet alleen traag maar soms ook een andere kant op als je verwacht..

• 0

Er zijn een aantal factoren die bepalen wat – vanuit fiscaal oogpunt – jouw woonplaats is. Bijvoorbeeld: waar speelt je familieleven zich af, waar staat je woning, waar ben je lid van (sport)clubs, waar sta je ingeschreven (formeel critrium; niet doorslaggevend) etc.etc. ?

Eigenlijk is de vraag: waar speelt jouw leven zich af. Als je hier helemaal weggaat zou ik zo voor de vuist weg zeggen: Belgie.

Voor de Nederlandse IB zou je dan nog een buitenlands belastingplichtige kunnen zijn mits je hier een vaste inrichting hebt of een vaste vertegenwoordiger hebt. Ik zie niet goed hoe dat webdesign leidt toch enige substantie in Nederland.

Geen Nederlandse IB dus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar