• 0

Management fee naar netto salaris

Goedenavond allen,

 

Met een collega samen gaan we in een bedrijf in een aantal jaren overnemen.

We starten met 20% van de aandelen. We zullen naast dividend aan het einde van het jaar een management fee op ons eigen BV gaan ontvangen in plaats van Salaris. Uit het management fee zullen we zo een € 1000,00 per maand aan auto lease, telefoon kosten zo een € 100,00 betalen. Maar we krijgen te horen dat we zo een € 4000,00 aan bruto salaris over houden. Dit zou voor mij onvoldoende zijn om mijn kosten te betalen Hypotheek enzovoort.

Wat ik niet begrijp is waar de rest van het geld zal blijven. We krijgen per maand € 7500,00 aan management fee ontvangen op ons eigen BV. Aan welke kosten moet ik denken?

Als ik simpel reken dan is € 7.500, - min € 1.100, - is € 6.400, -

Heeft iemand een idee waar € 2,400 zullen Verdwijnen?

En hoe kan ik mijn management fee naar netto loon kan reken?

 

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet

Jeroen Bos

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar we krijgen te horen dat...

 

Dag Jeroen,

 

Welkom op het forum.

 

Van wie krijg je dat te horen? Voor een overname raad ik je sterk aan om een onafhankelijk fiscaal adviseur in te huren die jouw belangen behartigt. Voor schijnbaar kleine vragen als deze, maar ook om te kijken welke overnameconstructie het meest gunstig is voor jouw situatie.

 

Het klinkt natuurlijk raar dat je van 7.500 maar 4.000 per maand overhoudt, maar gek is dat niet. Bruto salaris is niet te vergelijken met omzet voor een onderneming.

 

Even rekenen (ook al ben ik geen fiscaal adviseur). Er komt 12*7.500=90.000 binnen in de management BV. Wat er uitgaat is 12 maanden salaris, 8% vakantiegeld, daarover zo'n 30% werkgeverslasten (incl pensioenopbouw), plus 1.100 per maand aan kosten. Samen iets meer dan 80.000. Hou je nog net 10.000 per jaar over voor kosten van de bv zelf, verzekeringen, financieel adviseur, salarisadministratie en andere onkosten - en winst voor de management BV.

 

Management fee naar netto loon kun je niet berekenen, zie bovenstaande. Bruto loon naar netto loon is een stuk makkelijker. 4.000 bruto is doorgaans ongeveer 2.500 netto, maar mogelijk heb je nog wel bijtelling van de leaseauto, hypotheekrenteaftrek enzovoorts. Ook dit moet je even uitrekenen voor je eigen financiële situatie.

 

Het salaris incl. vakantiegeld is met 51.840 weliswaar hoger dan het standaard gebruikelijkloon (44.000 in 2014), maar het is de vraag of dit minimaal 70% is van het gebruikelijke loon voor je nieuwe functie in jouw sector. Wel zit je brutoloon net ietsje (67,5%) onder de 70% van de winst (90.000-12*1.1100) van de management BV. Ook iets voor een adviseur.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor je snelle Reactie.

Ik heb dat te horen gekregen van de persoon waar ik het bedrijf van over ga nemen. Ik vrees voor behoorlijke kosten van een onafhankelijk fiscaal adviseur. Ik weet niet wat ik kan verwachten en welke partijen goed zijn in het advies en ons niet gaan uitkleden.

Heb je misschien een advies voor ons welke onafhankelijk fiscaal adviseur wij het beste kunnen inhuren en wat de kosten hiervan zullen zijn ongeveer?

We hebben namelijk net het bedrag dat we moeten inleggen om 20% van de aandelen. Van de persoon waar we het bedrijf van overnemen hebben we een constructie voorgestel gekregen om over 40% van de aandelen winst uitkering te krijgen terwijl we maar 20% betaald hebben zodat we van de winst uitkering weer 20% kunnen kopen. Zo kunnen we in een 5 jaren plan 80% van de aandelen bemachtigen. De laatste 20% zal eigendom blijven van de oude eigenaar.

Begrijp ik het goed dat in ieder geval 70% als loon uitgekeerd moet worden? Dus mijn bruto salaris zal zijn € 5250,00 en dus geen € 4.000? Dan betaal ik de €1.100 voor auto en telefoon dat is totaal samen € 6350,00. Dan blijft er een bedrag van € 1.150,00 in de BV dit zijn de kosten voor de BV? Wat voor kosten zal ik hier aan kunnen hebben?

Of moet ik 30% over de €7.500 aan belasting betalen en dan blijft er € 5.250 hiervan betaal ik € 1.100 aan auto en telefoon en dan blijft er een bedrag over van € 4.150 hiervan kan ik mijn zelf een salaris van € 4.000 en er blijft dan € 150 voor de kosten van de BV?

Voor mij zou het in beide gevallen een verslechtering van mijn financiële situatie. Ik hoop dat het toch beter is als deze twee scenario’s.

 

Alvast bedankt voor je verduidelijking.

 

Met Vriendelijke Groet

 

Jeroen Bos

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen

 

In elk geval goed om te lezen dat je hulp gaat zoeken. De constructie die voorgesteld wordt door de verkoper zal beslist aan de fiscale spelregels getoetst moeten worden. Overigens valt het in mijn sector best wel mee met adviseurs die hun klanten 'uitkleden'. Dat zouden ze een keer kunnen doen en dan is de klant weg. Zorg in elk geval dat je een oriënterend gesprek krijgt en laat de opdracht pas ingaan als het klikt en als er een offerte ligt waarin de adviseur zich houdt aan bijv. een plafond qua kosten voor jullie.

 

Terug naar de uitkomst van fee naar salaris.

 

Met 7.500 zou er toch best wat ruimte moeten zijn voor een hoger loon dan bruto 4.500.

 

Allereerst gaat er 1.100 aan auto- en telefoonkosten af. Resteert 6.400. Reken voorts eens 150 per maand voor de bank en een boekhouder. 6.250 over. Pensioen is optioneel, maar reken eens 250 per maand. Resteert 6.000.

 

De werkgeverslasten worden betaald door de dochter-vennootschap! Als die lasten niet in mindering komen op de managentfee dan is dus een salaris mogelijk van rond de 5.500 bruto incl vakantiegeld en premie ZVW. (laten we 500 marge inbouwen).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen,

 

Je kunt vrezen voor kosten, maar ook bedenken wat het je kan besparen.

 

Het is bijvoorbeeld maar de vraag of het gunstig is om aandelen van dat bedrijf over te nemen. Het lijkt een eer en een buitenkans, maar je moet er gewoon voor betalen. Blijf het daarom objectief bekijken of het een gunstige investering is. Waardebepaling blijft lastig, maar met wat hulp kun je wel een rekensom maken.

 

Je schrijft dat je al je geld nodig hebt voor die 20%. Maar als het volgend jaar wat minder gaat, wat dan? Een deel van je spaargeld verdampt en geen geld in de onderneming om de management fee te betalen? Ook al loopt het bedrijf al tien jaar winstgevend, ondernemen is een risico. Zo'n 5-jaren plan kan dus heel anders uitpakken.

 

Voor je jezelf met al je spaargeld in het ondernemen stort, zou ik toch wel een heel goed gesprek met een onafhankelijk adviseur voeren. Je hebt bijvoorbeeld ook nog een aandeelhoudersovereenkomst en managementovereenkomst nodig en je wilt voorkomen dat je die alleen in het voordeel van de oude eigenaar worden opgesteld. Privé wordt het financieel ook wat anders, nu je de overstap van loondienst naar dga maakt. Er komt al met al meer bij kijken dan met een forum is op te lossen. Ik stuur je een PM, ik kan je wel iemand aanraden.

 

Terzijde: Dat je loon onder 70% van de winst van de management BV ligt, zoals ik eerder zei, is niet aan de orde als er meerdere mensen omzet genereren in de werk BV, tenzij jouw managementfee rechtstreeks afhankelijk is van jouw omzet voor de werk BV (met dank aan eerdere post van Joost). Vergeet mijn opmerking daarover dus.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De werkgeverslasten worden betaald door de dochter-vennootschap! Als die lasten niet in mindering komen op de managentfee dan (...)

 

Ja, als ;) Precies iets om wel goed af te spreken want het scheelt nogal. De dochter betaalt in de praktijk de werkgeverslasten, niet de management BV; ik ging even uit van het scenario dat die van het aanbod voor de management fee af gaan.

 

Trouwens, Jeroen, die management fee en het salaris kunnen vanuit je positie als manager natuurlijk niet hoog genoeg zijn. Straks, als eigenaar, kijk je daar wellicht heel anders naar en ga je toch meer op de uitgaven letten.... :)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron en Joost,

 

Onwijs bedankt voor jullie reacties. Het is een zeer spannende tijd voor me.

jullie uitleg maakt het een en ander duidelijker.

 

Joost kun je mij misschien een privé bericht sturen met jouw contact gegevens?

 

Dan kunnen we wellicht tot zaken komen als ik alle stukken in mijn bezit heb indien je geïnteresseerd ben om ons advies te geven.

 

fijne avond.

Met vriendelijke Groet

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.