• 0

Stichting of eenmanszaak

Ik wil een huiswerkbegeleiding starten, maar de gemeente doet nogal moeilijk met toestemming geven op bepaalde locaties.

Dat mag dan niet zondermeer verhuurd worden aan commerciële organisaties. Nou zou ik er wellicht een stichting van kunnen maken, zolang ik mijzelf, en ander personeel, maar als medewerker kan betalen.

Bovendien zet je jezelf wel charitatiever neer in de markt. Wat zijn hier de opties en de valkuilen ?

Dat ik medebesuurders nodig heb is al duidelijk.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Wie spreekt er namens de gemeente?

een ambtenaar van, en nou moet ik even oppassen, RO of zo. Ovr bestemminsplannen.

Punt is denk ik ook meer: ze willen een dergelijke organisatie graag in het eigen dorpscentre.

 

Op de eerste vraag: of een stichting niet commercieel genoemd mag worden is een discussie, maar het moge duidelijk zijn dat wanneer het gaat om bestemmingsplannen, een puur winstgerichte onderneming anders bejegend wordt dan een stichting

Link naar reactie
  • 0

 

Punt is denk ik ook meer: ze willen een dergelijke organisatie graag in het eigen dorpscentre.

 

 

Misschien over een andere boeg gooien. Maak duidelijk dat jij dat op kan zetten en overleg met de gemeente over de gewenste organisatievorm. Het zal jou toch verder ook worst zijn hoe dat aangekleed wordt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het zal jou toch verder ook worst zijn hoe dat aangekleed wordt?

 

Nou, dat lijkt mij iets te snel geconcludeerd. Het kan fiscaal veel interessanter zijn om vanuit een eenmanszaak te werken (IB ondernemerschap dus zelfstandigenaftrek en MKB-heffingskorting) dan vanuit een rechtspersoon (loondienst). Bovendien is een stichting van niemand, je bouwt als ondernemer dus ook geen asset op.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Op de eerste vraag: of een stichting niet commercieel genoemd mag worden is een discussie, maar het moge duidelijk zijn dat wanneer het gaat om bestemmingsplannen, een puur winstgerichte onderneming anders bejegend wordt dan een stichting.

 

Ik vermoed dat we hier van doen hebben met een veel voorkomend misverstand: er is geen enkele reden waarom een stichting geen puur winstgerichte onderneming zou kunnen drijven. Jouw voordeel is dat bij de gemeenteambtenaren datzelfde misverstand kan bestaan ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dit laatste is de spijker op de kop. Daarbij is de organisatie zo klein, dat 'winsten' (what's in a name) niet van toepassing zijn. Voorlopig kan het net uit door mezelf een heel klein loon te geven, de rek die er nog inzit kan ik daar wel in kwijt. Investeer ik ietsje meer, geef ik mij geen min.loon, en betaal ik wel uren uit, maak ik nooit winst in die stichting.

 

Kosten zijn er toch nauwelijks, het is dezelfde gang naar de KvK als twee, drie jaar terug voor de oprichting eenmanszaak.

 

Wat nog wel positief kan zijn, is dat ik het graag laag in de markt wil zetten, en met de toevoeging stichting is dat iets extra's.

Over de ópbouw van assets: een goed punt, maar wat mij betreft ook nog wat te prematuur. dat kan m.i. altijd nog aangepast worden als je vijf jaar verder bent.

Link naar reactie
  • 0

Over de ópbouw van assets: een goed punt, maar wat mij betreft ook nog wat te prematuur. dat kan m.i. altijd nog aangepast worden als je vijf jaar verder bent.

 

Dan zul je toch in de zak moeten om de stichting te compenseren voor het verlies van het door haar opgebouwde asset.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

nee, dat valt wel mee.De 'assets', als al aanwezig, ligt bij de goede naam van de (huiswerk)begeleiders, en niet zozeer bij de ondernemingsvorm waarin dit gegoten is. Ook bijv klanten hoef je niet over te nemen van een stichting, want in dit werk heb je juist ieder jaar nieuwe klanten. Al heb je inhudelijk gezien wel gelijk, en zal het best, eventueel , een beetje kunnen spelen, ben ik daar op dit moment niet bang voor.

 

Kom ik meer weer terug op de beginvraag: is dit een optie om zo de vreemde tegenwerking van de gemeente, die niet mee wil werken aan een commerciële organisatie, het hoofd te bieden ? Wat zijn bijv pitfalls tav een bestuur dat je moet hebben ?

Link naar reactie
  • 0

De stichting gaat het huurcontract aan / doet de gemeentelijke dans. Je richt een EMZ of BV op die gebruik maakt van de ruimte van de stichting. Je bouwt daarmee alsnog je asset op.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Nou, dat lijkt mij iets te snel geconcludeerd.

 

 

Mijn punt was: ga nou niet meteen in verzet tegen wat de gemeente wil, maar neem hun visie als beginpunt voor contact, kijk wat jullie gemeen hebben en bouw vanaf een gedeeld idee naar die onderneming toe. Je kan best een stichting als huurder/beheerde van een huiswerkkafe instellen die dan vervolgens eenmanzaakjes of vofs of watdanooks inhuurt.

 

Zet niet meteen dat conflicthoedje op. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

leuk, zij het niet wrange tip.

De gemeente heeft een buurtcentre, en wil alles daarin plannen.

Ik had wat zaaltjes op het oog, maar dat mocht (in eerste instantie) niet.

Zélfs lokalen in een school mogen niet. Waarom ? Dan wordt er mi een draai een gegeven,

want dan ag het niet op commerciele basis. Want...ik moet in dat buurtcentre.

De gemeente heeft twee petten op.

Zelfs de schooldirecteur is het met mij eens, en wil maar wat graag met mij in zee.

 

Volgende week een gesprek met de wethouder. Er zijn wel meer loopholes om er onderuit te komen.

Een ervan is het in een stichting te gieten.

Maar idd kan ik er ook proberen uit te komen met gemeente.

 

Het is echter altijd handig extra troeven achter de hand te hebben

Link naar reactie
  • 0

Welke locaties heb je op het oog en welke bestemming wil de gemeente daar aan geven?

 

Kun je niet op onderwijsinstellingen ruimte huren, zit je direct bij je doelgroep.

Inmiddels een wat beter contact gehad direct met de werthouder, en die deed, met name op deze tip, helemaal niet moeilijk.

iedereen toch bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.