• 0

Personeel en trainingen

Wie kent er een goede website waar ik hier meer over kan vinden.

 

Ik wil graag meer weten over:

- Wie bepaald welke trainingen er aangeboden gaan worden?

- Welk bedrag moet je er minimaal voor uittrekken en is dat bij parttimers dan in ratio?

- Is het verplicht voor de werknemer? En wat voor sancties kun je er aanhangen als ze niet willen?

- Wat kun je doen als iemand niet gaat, terwijl je er wel voor betaald hebt?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat Jasper z'n personeel graag (beter) wil opleiden. Trainingen die hij van groot belang acht voor zijn onderneming.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Gaat het om training binnen of buiten werktijd? Uit ervaring van familie weet ik dat cursussen binnen werktijd en welke verplicht zijn rekening moeten houden met de ATW. Buiten werktijd is meestal de CAO van toepassing maar ik weet niet of dat op gaat voor jouw branche.

 

Volgens mij heeft iemand anders hier meer intelligente dingen over te vertellen :)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad ik wil mijn eigen mensen meer trainingen laten volgen om zo het maximale eruit te kunnen halen.

 

Tegelijkertijd ben ik ook tegen de keerzijde aangelopen.

 

Een medewerker wordt naar een cursus toe gestuurd, die hij zelf wilde volgen en omdat hij had aangegeven zich meer te willen gaan verdiepen in de stof.

Ik vond de cursus een hoop geld, maar wilde het wel betalen. De cursus is 10 dagen (2 x 5 dagen).

De reis naar Utrecht heb ik ook betaald, net als ik de uren zou betalen als hij er heen zou gaan.

De eerste dag had hij zich 3 uur verslapen, heel vervelend maar kan de beste overkomen.

De volgende dag was hij niet gegaan, omdat hij het vergeten was, hij zou normaal moeten werken op die dag, maar is ook niet geweest.

De derde dag moest hij halvewege de dag weg omdat hij naar de tandarts moest voor een jaarlijkse controle (er waren geen klachten)

 

De trainer had de tweede dag al aan mij aangegevem dat als hij nog een keer niet zou komen, hij de cursus niet af mocht mken. Hij mistte toen al een belangrijk gedeelte van de veiligheidsvoorschriften.

Ik heb hem toen op gesprek laten komen en gevraagd wat er aan de hand was. En hij kon niets anders aangeven dan de eerder genoemde redenen.

De derde dag is hij dus weggestuurd.

Zoals verwacht krijg ik nu wel de factuur.

Kan ik dit nu op hem verhalen? Ik had wel al eerder aangegeven dat ik dat zou doen. Maar weet niet of het wettelijk wel mag.

 

Naar aanleiding van deze traininf, zijn er nu meer mensen in het team die trainingen willen gaan volgen en nu wil ik weten hoe ver ik moet, kan en wil gaan hierin.

 

 

@ Sabra, ik moet even opzoeken wat ATW is, maar er is geen CAO in mijn branche, dus moet het wiel zelf even uitvinden.

 

Edit: ArbiedsTijdenWet dus. Ik ben er altijd van uitgegaan dat trainingen doorbetaald zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien voor de volgende keer een opleidingsovereenkomst aangaan met de medewerker.

 

Daarin leg je afspraken omtrent het volgen van opleiding: bijvoorbeeld: binnen of buiten werktijd, terugvorderen van (een deel) van de opleidingskosten als de medewerker niet heeft gehaald of afspraken niet is nagekomen.

 

Maar ook als de medewerker binnen een bepaalde periode op uit dienst gaat, dat de medewerker een deel moet terug betalen. Bijvoorbeeld: binnen een half jaar uitdienst, 50% terugbetalen, binnen een jaar 25% en na 2 jaar, 0% terugbetalen.

 

Succes!

Ice76 - The Ice Cream Dealer

Rockin The World

www.ice76.com

Link naar reactie
  • 0

Klinkt niet als een gemotiveerde medewerker die zich verder wil ontwikkelen. Misschien tijd om eens een goed gesprek met deze medewerker te houden. Zoals aan bod kwam heb je geen opleidingsovereenkomst maar ook zonder dit heb je wel degelijk andere mogelijkheden. Ik neem aan dat je ook functionering en beoordeling gesprekken voert en van medewerkers een bepaalde professionele houding verwacht. Je kan hem erop aanspreken en wellicht gewoon de factuur op tafel neerleggen en laten zien wat de training het bedrijf kost. Een lakse houding hierin zou ik niet accepteren je mag best een proactieve houding van medewerkers wensen. Je bent bereid om er geld in te investeren op zijn minst mag je dan verwachten dat de medewerker zijn/ haar best doet. Je geeft dan ook duidelijk een signaal af. Misschien nog wel belangrijker nu, ook naar de rest van de medewerkers, dan de kosten van de training.

Link naar reactie
  • 0

Het is dan wel even eblangrijk dat ik er achter kan komen wat wel en niet mag en moet.

 

De medewerker moest vandaag op gesprek komen, maar heeft zich ziek gemeld.

Morgen even bellen met het UWV om een een afspraak te maken met een arboarts.

Wil wel graag weten of de werknemer echt ziek is.

Mijn aanbod om langs te komen om het gesprek bij hem thuis te houden, werd afgewezen, hij voelde zich te ziek.

 

Het rare van het hele verhaal is dat hij zelf met de studie is aangekomen en dat hij hem graag wilde doen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.