• 0

Wie is de eigenaar van de goederen?

Ik heb goederen besteld die momenteel onderweg zijn van China naar Antwerpen. De goederen zijn FOB besteld en de Chinese fabrikant heeft mij per e-mail de original bill of lading gezonden, de packinglist en de facturen die er aan ten grondslag liggen. Er zijn 3 exemplaren van de bl afgegeven en dus 1 per e-mail naar mij gezonden. Deze is niet ondertekend maar bij "for and behalf of" staat dezelfde naam vermeldt als bovenaan net onder het bl nummer. Ben ik nu wel of niet eigenaar van de goederen? De Chinees claimt nog geld van mij te krijgen maar dit is niet het geval. Tot die tijd wil hij de original bl niet afgeven, maar volgens mij heb ik deze niet meer nodig omdat ik reeds een exemplaar van hem gemaild heb gekregen met daarop "ORIGINAL"vermeldt.

Graag jullie mening.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44835-wie-is-de-eigenaar-van-de-goederen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Roelie24,

Om bij je slotopmerking te beginnen: Die originele B/L heb je WEL nodig. Een kopie is niet voldoende.

Een soortgelijk probleem is kort geleden al eens op HL besproken. Ik neem niet aan, dat het hier om hetzelfde probleem gaat, maar misschien toch goed dat eens door te lezen Geen Bill of Lading

Ik vermoed eerder, dat het om een misverstand gaat. Je hebt waarschijnlijk gekocht met de betalingsconditie "30% Deposit / Balance against B/L copy". Dat is de meest gebruikelijke vorm. Als dat het geval is, heb je de kopie B/L als bewijs van verlading gehad en tevens het verzoek om de rest te betalen. Als je tussen 29 Januari en ca. 7 Februari hebt betaald, kan het zijn, dat het geld door Chinees Nieuwjaar nog niet bij de leverancier is aangekomen. Dan is er niks aan de hand. Je krijgt die B/L nog of hij wordt nog telegrafisch vrijgegeven (surrendered) zodra de leverancier dat geld op zijn rekening heeft.

Het kan ook zijn, dat je bij de betaling een foutje hebt gemaakt in de naam van de ontvanger en dan betaalt de bank niet uit. Ergerlijk maar de banken in China zijn in dit opzicht erg penibel. Controleer dat dus even en neem actie bij je bank als dat zo is.

Als bovenstaande 2 mogelijke redenen niet van toepassing zijn, is het zinvol hier even te schrijven waarom en hoeveel geld hij nog denkt te moeten krijgen. Alleen dan is te beoordelen hoe dit opgelost kan worden.

Wacht niet te lang met het oplossen hiervan omdat het echt duur gaat worden als de goederen in Antwerpen in de haven aankomen en opgeslagen moeten worden omdat ze niet vrijgegeven zijn door de leverancier.

Groet

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

• 0

Origineel is een stuk officieel papier met stempels ed

Een kopie of scan daarvan is een kopie.

Een biljet van 100 euro vertegenwoordigd zo'n 100 euri, een kopie...

• 0

Hoe ziet de originele bl er dan uit anders dan het exemplaar dat ik per e-mail heb ontvangen en waar "original "op staat? De transporteur zal naar verwachting morgen reageren.

Het antwoord van Tonino treft de spijker op de kop. Duidelijker kan men het niet illustreren.

De transporteur zal je niks anders zeggen dan: De rederij heeft de originele B/L in Antwerpen nodig (géén fotokopie of scan) of de mededeling uit China dat de B/L telegrafisch is vrijgegeven. Geen enkele rederij neemt het risico goederen vrij te geven die eventueel niet betaald zijn. Nog niet al kun je met bankafschriften bewijzen dat je alles voor de volle 100% betaald hebt. Wie juridisch gezien nu eigenaar is, is voor de rederij / transporteur niet belangrijk.

René

China Trade Consult

• 0

Ok, als ik mijn schade neem en het geld dat de Chinees vraagt niet betaal wat gebeurt er dan met de goederen?

Ik denk dat de leverancier ze dan terughaalt (als de waarde van de goederen dat rechtvaardigt) of dat hij de goederen aan een ander verkoopt en een nieuwe B/L op naam van de nieuwe koper laat maken. Het laatste is waarschijnlijker omdat herinvoer in China nogal moeilijk is. Hij kan het hoogstens naar Hongkong halen. Reken er dan wel mee, dat je je geld dat je al betaald hebt definitief kwijt bent. Wij hebben een geval gehad waarbij de (franse) ontvanger failliet gegaan was kort nadat de goederen aan boord waren en voordat de balance betaald was. Het was een makkie de B/L en de rekening om te zetten op naam van de nieuwe eigenaar en de goederen voor de nieuwe klant vrij te krijgen. Lijkt me dat iets dergelijks ook hier wel kan.

Maar vraagt de leverancier dan zoveel extra, dat je er de voorkeur aan geeft het het betaalde geld als verloren te beschouwen?

China Trade Consult

• 0

Het gaat om een hoop geld dat ik heb betaald en een hoop geld dat de Chinees nog wil hebben en een hoop geld als ik de klant verlies die de goederen dan niet krijgt. Een dilemma maar wat doe je met een leverancier die je niet kan vertrouwen? Betaal je, dan moet je maar afwachten of je de originele bl nog krijgt. Misschien alsnog een lc?

• 0

Nog even voor de zekerheid.

Het weigeren van de goederen gaat buiten het al betaalde bedrag verliezen misschien nog wel meer kosten. Er zullen facturen van allerlei kanten op je expediteur afkomen (of op jouw), en deze zullen wel niet mals zijn omdat je naar alle waarschijnlijk met naam genoemd staat op de b/l.

Tip is altijd in gesprek te blijven want het terughalen is ook voor je leverancier niet handig. Ik weet natuurlijk niet hoe specifiek je goederen zijn (ivm doorverkopen aan andere afnemer).

Maar je expediteur moet je hiermee goed kunnen helpen!

Groeten,

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

• 0

Het gaat om "een hoop geld" zoals TS schrijft. Wat voor de een "een hoop" is, is voor de ander "peanuts".

Helaas accepteren nog maar weinig leveranciers een Letter of Credit maar ik moet toch weer het advies geven als het om grote bedragen gaat: Probeer als betalingsconditie Letter of Credit te krijgen. Ook als de leverancier het niet standaard aanbiedt. Is de order groot genoeg en biedt je hem eventueel nog aan zijn extra kosten voor L/C over te nemen, heb je een redelijke kans dat hij het toch accepteerd. Men laat niet graag orders schieten.

Met een L/C sta je gewoon veel beter. Ook als de levertijden overschreden worden. En dat gebeurt vaak. Niet als er een L/C opgesteld wordt met een vaste levertijd en eventuele boetes voor te late levering.

China Trade Consult

• 0

Zoals al is gesteld kan jij niet over de goederen beschikken zolang jij:

Niet de beschikking hebt over de 3 orginelen of minimaal 1 welk is "endorsed" door de shipper/leverancier

Niet de beschikking hebt over een elektroniche vrijstelling/telex release

Aantonen dat je betaald zou niet al te moeilijk moeten zijn? Je kan toch aan jouw bank vragen om een bevestiging hiervan?

Om nu nog een L/C te openen lijkt haast onbegonnen werk. Wanneer komen deze goederen aan?

Advies in deze is echt om met de leverancier tot een overeenkomst te komen. Niks doen resulteert in verlies in je aanbetaling en een boze klant welke jij niet kan beleveren.

Maarten Versluis

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar