• 0

Gevolgen aanvragen EORI nummer door Hong Kong Limited voor goederendepot in EU

Het is mogelijk als buitenlandse entiteit (buiten EU) een EORI nummer aan te vragen om te kunnen importeren binnen de EU.

Zijn er fiscale gevolgen een Hong Kong Limited die in EU een EORI-nummer aanvraagt, teneinde goederen reeds in Europa te importeren om vervolgens sneller haar klanten te kunnen bedienen en hierdoor ook betaalbaar kleinere hoeveelheden te kunnen leveren.

 

De goederen zouden dan opgeslagen kunnen worden in een eigen goederendepot of van derden (Shipwire bijvoorbeeld) en op afroep uitgeleverd kunnen worden aan de distributeurs in Europa.

 

Het betreft een goederendepot en er wordt feitelijk nog niets verkocht, het wordt pas verkocht (vanuit Hong Kong) op het moment dat een distributeur goederen besteld. Heeft dit gevolgen voor de import/inklaren van de goederen?

 

Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn eventuele valkuilen die je tegen kan komen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo MPO,

 

Volgens mij loop je met deze constructie tegen een aantal dingen aan. Dus even een paar vragen om je verhaal duidelijk te stellen.

 

Beschikt de Hong Kong LTD over een EU BTW nummer of fiscaal vertegenwoordiger?

Gaan jullie de goederen onder douane toezicht opslaan of als vrije(ingeklaarde) goederen

 

Mvgr,

Maarten

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De limited kan een EORI-nummer aanvragen, het aanvraagformulier is te vinden www.douane.nl. Aangezien een EORI-nummer in beginsel alleen nodig is voorbedrijven die zelf douaneaangifte en/of vooraanmeldingen doen is het leuk om te hebbe maar nog niet echt nodig. Een Hong Kong Limited kan geen aangifte ten invoer doen, want ze is niet in de EU gevestigd, en zal daarvoor een douane-agent moeten inschakelen.

 

Wat wel nodig is een Nederlands BTW-nummer of een fiscaal vertegenwoordiger, zeker als er vanuit NL naar andere lidstaten geleverd wordt. Een fiscaal vertgenwoordiger is de meest gebruikte optie omdat dan ook de invoer BTW verlegd kan worden. Eventueel zou je ook nog in een douane-entrepot kunnen opslaan en pas een invoeraangifte (laten) doen bij uitslag

Link naar reactie
  • 0

Hallo Logic4L en BJM,

 

dank voor de reacties.

 

Vooralsnog is er geen keuze gemaakt mbt tot de gestelde vragen. De voorkeur geniet de gemakkelijkste en goedkoopste manier (de vraag is in hoeverre deze i.c. hand in hand gaan...)

 

Wellicht dat het opslaan onder douane toezicht een eenvoudige oplossing is, wat zijn de kosten hiervan en hoe gaat dit in zijn werk?

Link naar reactie
  • 0

Ik lees trouwens net op de site van de Belastingsdienst dat het opslaan onder douane toezicht mogelijk is onder de volgende voorwaarden:

 

1.in de EU binnen te brengen, om daarna

2.binnen de EU een bepaalde behandeling te laten ondergaan, en tot slot

3.de behandelde goederen in het vrije verkeer of onder een andere douanebestemming te brengen

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/invoer/douanregelingen_invoer/behandeling_onder_douanetoezicht/

 

De goederen i.c. zullen echter geen bepaalde behandeling ondergaan, dus de vraag is in hoeverre deze optie tot de mogelijkheden behoort.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of import binnen de EU door een HK Ltd., zonder vestiging in Europa, überhaupt wel mogelijk is.

 

Wie is in de EU de inverkeerbrenger? Volgens mij moet, mede vanwege de productaansprakelijkheid, de inverkeerbrenger een vestiging binnen de EU hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een fiscaal vertegenwoordiger de verantwoording voor conformiteit en eventuele gevolgen bij schade etc. op zich neemt.

 

Entrepot is geen optie omdat TS "op afroep" wil leveren. Daaruit begrijp ik gedeeltes van de hele voorraad.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

MPO,

 

Je zit op de verkeerde pagine te kijken...... jij quote nu eea mbt behandeling onder douane toezicht. Dit is zoals je het nu omschrijft bij jullie niet aan de orde.

 

In dat geval is dit de pagina waar je moet zijn.

 

Daarnaast is de goedkoopste oplossing m.i om je in Nederland te vestigen? Wat is de beweegreden van de HK LTD?

Verder als je goederen in een douane entrepot wil opslaan kan je het beste opzoek gaan naar een logistiek dienstverlener welke deze mogelijkheden heeft. Zelf een betreffend entrepot opzetten is bijna niet te doen en ook bijna niet rendabel voor kleinere hoeveelheden

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

@ ChinaTradeConsult

 

Ja fiscaal inklaren is gewoon mogelijk. Wel moeten hier de nodige overeenkomsten voor worden getekend maar dit kan.

 

En waarom zou entrepot geen oplossing zijn? Je kan toch per afroep goederen uit het entrepot inklaren? Vraag is alleen of dit kosten technisch heel interessant is maar het kan zeer zeker.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

@ Logic4L:

 

Ja, OK een entrepot kan. Maar dat loont de moeite pas als je grotere hoeveelheden in 1 keer uit het entrepot haalt. Misschien ga ik te vaak uit van kleine hoeveelheden: 2 stuks van dit, 3 stuks van dat en dan ook nog 6 x A en 5 x B. In zulke gevallen wordt de hele inklaring gewoon te duur. Dat het kan betwijfel ik niet. Ik betwijfel alleen maar of het zinvol is vanwege de kosten.

 

Als TS het op eigen naam (HK Ltd.) uit het entrepot wil halen zal hij een eigen EORI-Nummer moeten hebben OF al zijn klanten moeten dit hebben om het op hun naam in te voeren. Daardoor zou elke klant van de HK Ltd. de productaansprakelijkheid op het moment van de inklaring overnemen. Of ze dit willen, vraag ik me af.

 

Ik heb eerlijk gezegd de indruk, dat deze constructie ("het wordt pas verkocht (vanuit Hong Kong")) gewenst wordt om elke verantwoordelijkheid met betrekking tot EU- en nationale wetgeving te omzeilen. Er is nl niets op tegen een bedrijfje in Nederland aan te melden.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Nog even wat aanvullende informatie omtrent de hoeveelheden, het gaat in eerste instantie om 1000 stuks per vliegtuig en 3000 per schip. Vanuit het depot zullen dan hoeveelheden van plusminus 200 stuks worden geleverd per keer.

 

De goederen worden verkocht voor US$ 22,50 ex importfee (plusminus US$ 4,50)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of import binnen de EU door een HK Ltd., zonder vestiging in Europa, überhaupt wel mogelijk is.

 

Wie is in de EU de inverkeerbrenger? Volgens mij moet, mede vanwege de productaansprakelijkheid, de inverkeerbrenger een vestiging binnen de EU hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een fiscaal vertegenwoordiger de verantwoording voor conformiteit en eventuele gevolgen bij schade etc. op zich neemt.

 

Entrepot is geen optie omdat TS "op afroep" wil leveren. Daaruit begrijp ik gedeeltes van de hele voorraad.

 

Vanuit de douanewetgeving is het zeker mogelijk voor een HK Limited om in te laten klaren in de EU. Dat zal zoals geschreven dan wel moeten gebeuren door een in de EU gevestigde douane-agent. De douane-agent geeft dan aan "in eigen naam en voor eigen rekening", een EORI-nummer is dan nog niet een vereiste omdat de HK Limited buiten de aangifte blijft. Een fiscaal vertegenwoordiger is alleen verantwoordelijk voor de fiscale afhandeling (BTW), dit kan zelfs een andere partij zijn dan de douane-agent. Even heel kort door de bocht blijft de productaansprakelijkheid bij de leverancier/verkoper.

 

Vanuti entrepot leveren kan een optie zijn, ook met kleinere hoeveelheden. Veel entrepothouders maken gebruik van vereenvoudigde aangifteregelingen waarbij de kosten per aangifte lager zjin dan bij een "normale" aangifte. Dat wordt dus gewoon een rekensom of het opwwegt tegen het voordeel, uitgestelde betaling van de invoerrechten (is wat beter voor de cash flow).

 

Link naar reactie
  • 0

De reden dat wij het op deze manier willen doen is als volgt:

 

Dit product is nog niet op de markt verkrijgbaar, Hong Kong is nu druk bezig om internationaal distributeurs te zoeken. Aanvankelijk is als uitgangspunt genomen dat elke distributeur een minimale order kan plaatsen van 1000 stuks, hierop is ook doorgerekend mbt de prijzen. Nu zijn er tal van geïnteresseerden maar bestaat bij veel van hun de wens om aanvankelijk een kleinere hoeveelheid af te nemen om te zien hoe de markt op het product reageert. En een ander voordeel is dat wij met een dergelijke constructie sneller kunnen leveren in EU. Indien alles goed uitpakt zal dit alles van tijdelijke aard zijn.

 

Om hiervoor een hele structuur op te tuigen in EU (bijv.NL) is eigenlijk niet wenselijk, omdat dit tal van extra werkzaamheden met zich meebrengt, voor iets wat eigenlijk enkel dient om de distributeur tegemoet te komen.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft toch geen hele structuur op te tuigen. Je hebt maar een 1-manszaak nodig die importeert en doorverkoopt. Lijkt me allemaal niet zo ingewikkeld. In ieder geval eenvoudiger en waarschijnlijk ook nog goedkoper dan de manier waarop je het nu wilt gaan doen.

 

Als je dingen zoals WEEE en productaansprakelijkheid wil voorkomen kan ik het nog begrijpen. Maar ik denk dat je klanten het meer op prijs zullen stellen, als ze voorlopig gewoon kunnen kopen en verkopen en alle bijkomstigheden voorlopig door jou worden gedaan.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Voor de klant maakt het fiscaal gezien geen verschil of er door een bedrijf uit Hong Kong met algemene of beperkte fiscale vertegenwoordiging in Nederland geleverd wordt of door een Nederlands bedrijf dat als tussenhandelaar optreedt. Klanten in NL (B2B) hebben zelfs wat voordeel vanwege de verplichte BTW-verlegging. Er zijn niet-EU bedrijven genoeg die op deze manier hun distributie opgezet hebben. Maar goed, er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen, wat het beste is kun je het beste zelf bepalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.