Om te beginnen wil ik dit forum en alle gebruikers bedanken voor de info die ik tot nu toe al heb vergaard. Ik ben op dit moment in het proces om een container fietsen te bestellen uit Azie.
Ik zit zelf nog met een aantal vragen waar ik niet direct uit kom.
1. Er zijn meerdere tussenhandelaren die mij allemaal graag willen helpen. Deze zijn niet direct verbonden met de fabriek en rekenen een kleine markup voor hun services. Is het verstandig om een lokaal persoon de handel met de fabriek te laten doen of kan je bij een bestelling van +- 25.000$ beter zelf naar Azie gaan om direct zaken te doen met de betreffende fabriek?
2. Het verschepen van een container. Zal ik dat ook zelf doen of kan je dit beter door een lokaal export bedrijf laten doen omdat dat evt zelfs goedkoper is? (omdat zij betere tarieven kunnen krijgen vanwege hun schaalvoordeel?)
3. Bij het bestellen van samples ben ik altijd bang dat als ik een sample laat komen die fiets tiptop in orde is. En als je vervolgens 160 stuks laat komen dat ze dan niet allemaal in orde zijn (of zelfs helemaal niet komen??). Is het gebruikelijk om de fabriek van herkomst verantwoordelijk te stellen voor eventuele fouten in productie?
3b. Ik weet dat ik in Nederland verantwoordelijk voor garantie als importeur. Als ik hier een fiets verkoop en een klant na 2 weken terugkomt met een gebroken voorvork. Is het gebruikelijk dat ik dit kan verhalen op de fabriek in china?
3c Als ik als importeur direct aan consumenten wil verkopen. Dien ik dan een service point aan te bieden in het land waar ik mensen hun fiets moet repareren?
4. Zijn er mensen met ervaring met het verkopen van fietsen? Of eventueel mensen buiten Amsterdam en omstreken die samen met mij een container willen kopen en een fietsenmerk willen launchen? Om zo kosten en risico's te delen maar toch gelijk nationaal te kunnen uitpakken. Minimaal vereiste investering wel zo'n 12.500 euro
Ik begrijp dat vraag 3a en B vooral gaan om wat voor koopovereenkomst je tekent met de fabriek. Ik vraag me alleen af wat gebruikelijk is en of er ruimte voor onderhandeling is op dit vlak.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bekerman
Bekerman
Beste HL'ers,
Om te beginnen wil ik dit forum en alle gebruikers bedanken voor de info die ik tot nu toe al heb vergaard. Ik ben op dit moment in het proces om een container fietsen te bestellen uit Azie.
Ik zit zelf nog met een aantal vragen waar ik niet direct uit kom.
1. Er zijn meerdere tussenhandelaren die mij allemaal graag willen helpen. Deze zijn niet direct verbonden met de fabriek en rekenen een kleine markup voor hun services. Is het verstandig om een lokaal persoon de handel met de fabriek te laten doen of kan je bij een bestelling van +- 25.000$ beter zelf naar Azie gaan om direct zaken te doen met de betreffende fabriek?
2. Het verschepen van een container. Zal ik dat ook zelf doen of kan je dit beter door een lokaal export bedrijf laten doen omdat dat evt zelfs goedkoper is? (omdat zij betere tarieven kunnen krijgen vanwege hun schaalvoordeel?)
3. Bij het bestellen van samples ben ik altijd bang dat als ik een sample laat komen die fiets tiptop in orde is. En als je vervolgens 160 stuks laat komen dat ze dan niet allemaal in orde zijn (of zelfs helemaal niet komen??). Is het gebruikelijk om de fabriek van herkomst verantwoordelijk te stellen voor eventuele fouten in productie?
3b. Ik weet dat ik in Nederland verantwoordelijk voor garantie als importeur. Als ik hier een fiets verkoop en een klant na 2 weken terugkomt met een gebroken voorvork. Is het gebruikelijk dat ik dit kan verhalen op de fabriek in china?
3c Als ik als importeur direct aan consumenten wil verkopen. Dien ik dan een service point aan te bieden in het land waar ik mensen hun fiets moet repareren?
4. Zijn er mensen met ervaring met het verkopen van fietsen? Of eventueel mensen buiten Amsterdam en omstreken die samen met mij een container willen kopen en een fietsenmerk willen launchen? Om zo kosten en risico's te delen maar toch gelijk nationaal te kunnen uitpakken. Minimaal vereiste investering wel zo'n 12.500 euro
Ik begrijp dat vraag 3a en B vooral gaan om wat voor koopovereenkomst je tekent met de fabriek. Ik vraag me alleen af wat gebruikelijk is en of er ruimte voor onderhandeling is op dit vlak.
Alvast bedankt voor het lezen.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag