• 0

Importeren fietsen uit azie

Beste HL'ers,

 

Om te beginnen wil ik dit forum en alle gebruikers bedanken voor de info die ik tot nu toe al heb vergaard. Ik ben op dit moment in het proces om een container fietsen te bestellen uit Azie.

 

Ik zit zelf nog met een aantal vragen waar ik niet direct uit kom.

 

1. Er zijn meerdere tussenhandelaren die mij allemaal graag willen helpen. Deze zijn niet direct verbonden met de fabriek en rekenen een kleine markup voor hun services. Is het verstandig om een lokaal persoon de handel met de fabriek te laten doen of kan je bij een bestelling van +- 25.000$ beter zelf naar Azie gaan om direct zaken te doen met de betreffende fabriek?

 

2. Het verschepen van een container. Zal ik dat ook zelf doen of kan je dit beter door een lokaal export bedrijf laten doen omdat dat evt zelfs goedkoper is? (omdat zij betere tarieven kunnen krijgen vanwege hun schaalvoordeel?)

 

3. Bij het bestellen van samples ben ik altijd bang dat als ik een sample laat komen die fiets tiptop in orde is. En als je vervolgens 160 stuks laat komen dat ze dan niet allemaal in orde zijn (of zelfs helemaal niet komen??). Is het gebruikelijk om de fabriek van herkomst verantwoordelijk te stellen voor eventuele fouten in productie?

 

3b. Ik weet dat ik in Nederland verantwoordelijk voor garantie als importeur. Als ik hier een fiets verkoop en een klant na 2 weken terugkomt met een gebroken voorvork. Is het gebruikelijk dat ik dit kan verhalen op de fabriek in china?

 

3c Als ik als importeur direct aan consumenten wil verkopen. Dien ik dan een service point aan te bieden in het land waar ik mensen hun fiets moet repareren?

 

4. Zijn er mensen met ervaring met het verkopen van fietsen? Of eventueel mensen buiten Amsterdam en omstreken die samen met mij een container willen kopen en een fietsenmerk willen launchen? Om zo kosten en risico's te delen maar toch gelijk nationaal te kunnen uitpakken. Minimaal vereiste investering wel zo'n 12.500 euro

 

Ik begrijp dat vraag 3a en B vooral gaan om wat voor koopovereenkomst je tekent met de fabriek. Ik vraag me alleen af wat gebruikelijk is en of er ruimte voor onderhandeling is op dit vlak.

 

Alvast bedankt voor het lezen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja uit China zit er inderdaad een antidumpheffing. Daarom gaat mijn voorkeur ook uit naar een van de andere landen. Maar uit China is ook niet ondenkbaar want je kan zelfs met 48% heffing nog wel een prima marge pakken.

 

Correct en toch niet helemaal correct:

 

Het tariefnummer voor fietsen (met kogellager) is 8712003090. Voor fietsen uit China geldt: Basistarief van 14% en daar bovenop noch eens 48,5% Antidumping voor fietsen van alle fabrikanten, met uitzonder van 3 met name genoemde fabrikanten. Welke fabrieken dat zijn en welke condities daarvoor gelden kun je in TARIC nakijken.

 

Stel een fiets kost tot aan de haven inclusief vracht en verzekering USD 100,-. Dan kost die na invoer, zonder Antidumping USD 100 +14% = USD 114,-. Inclusief de Antidumping kost die fiets dan USD 114,- + 48% = USD 168,72

 

Je moet de prijs vóór invoer dus verhogen met 68,72% en dan pas heb je de echte inkoopprijs.

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

1. Er zijn meerdere tussenhandelaren die mij allemaal graag willen helpen. Deze zijn niet direct verbonden met de fabriek en rekenen een kleine markup voor hun services. Is het verstandig om een lokaal persoon de handel met de fabriek te laten doen of kan je bij een bestelling van +- 25.000$ beter zelf naar Azie gaan om direct zaken te doen met de betreffende fabriek?

 

Handelaren kosten zoals je zelf al zegt geld. Die kleine markup moet je met 1,6872 vermenigvuldigen (zie mijn vorige post). In de meeste gevallen zijn tussenhandelaren handig, maar niet altijd persé nodig. Naar Azie gaan en met 1 Leverancier onderhandelen heeft weinig zin. Dan kun je beter naar een beurs gaan, kijken wat er aangeboden wordt en dan onderhandelen en zaken doen.

 

2. Het verschepen van een container. Zal ik dat ook zelf doen of kan je dit beter door een lokaal export bedrijf laten doen omdat dat evt zelfs goedkoper is? (omdat zij betere tarieven kunnen krijgen vanwege hun schaalvoordeel?)

 

Nee. Neem een nederlandse vervoerder aan de hand en regel dat zelf ! Nederlandse vervoerders hebben allemaal een vertegenwoordiging in China en de prijzen zijn echt niet zoveel beter als je het een chinees laat doen. Bovendien heb je toch een nederlandse vervoerder nodig om de douaneafwikkeling en het binnenlands transport te regelen.

 

3. Bij het bestellen van samples ben ik altijd bang dat als ik een sample laat komen die fiets tiptop in orde is. En als je vervolgens 160 stuks laat komen dat ze dan niet allemaal in orde zijn (of zelfs helemaal niet komen??). Is het gebruikelijk om de fabriek van herkomst verantwoordelijk te stellen voor eventuele fouten in productie?

 

Tenminste bij een eerste bestelling adviseer ik je een Quality Control te laten doen vóórdat de fietsen verpakt worden en de container geladen wordt. Ik zou sowieso inzage in een TÜV certificaat verlangen (en controleren of het echt is) of zelf bij TÜV laten testen. Je kunt ze bij productiefouten verantwoordelijk stellen maar of en hoe ze daarop dan reageren is en blijft altijd een vraag. dat hangt er mede vanaf hoe groot de schade is. Is het duur dan zijn ze eerder geneigd niks meer van zich te laten horen.

 

3b. Ik weet dat ik in Nederland verantwoordelijk voor garantie als importeur. Als ik hier een fiets verkoop en een klant na 2 weken terugkomt met een gebroken voorvork. Is het gebruikelijk dat ik dit kan verhalen op de fabriek in china?

 

In de meeste gevallen krijg je een bepaald % reserve onderdelen van de fabriek. Hierover moet je duidelijk onderhandelen.

 

4. Zijn er mensen met ervaring met het verkopen van fietsen? Of eventueel mensen buiten Amsterdam en omstreken die samen met mij een container willen kopen en een fietsenmerk willen launchen? Om zo kosten en risico's te delen maar toch gelijk nationaal te kunnen uitpakken. Minimaal vereiste investering wel zo'n 12.500 euro

 

ik ben momenteel bezig met de aankoop van kinderfietsen voor een klant in Duitsland. We kunnen graag kijken of we wat kunnen combineren. Bel me even of stuur me een persoonlijk bericht met je telefoonnummer.

 

Ik begrijp dat vraag 3a en B vooral gaan om wat voor koopovereenkomst je tekent met de fabriek. Ik vraag me alleen af wat gebruikelijk is en of er ruimte voor onderhandeling is op dit vlak.

 

Ja, er is altijd ruimte voor onderhandeling. Je moet het echter wel met respect en kennis van zaken doen. Reken echter niet op grote kortingen. De concurrentie daar is moordend en de marges zijn klein.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

3b. Ik weet dat ik in Nederland verantwoordelijk voor garantie als importeur. Als ik hier een fiets verkoop en een klant na 2 weken terugkomt met een gebroken voorvork. Is het gebruikelijk dat ik dit kan verhalen op de fabriek in china?

 

Mogelijk nog belangrijker dan de garantie is de productaansprakelijkheid. Als bij iemand voorvork afbreekt en daardoor een flinke smakker maakt ben jij als importeur aansprakelijk voor alle gevolgschade zoals medisch herstel, (netto) loondoorbetaling werkgever bij ziekte etc. In theorie kun je die kosten verhalen op de fabrikant, in de praktijk vrijwel nooit.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor je heldere en uitgebreide antwoord.

 

 

Handelaren kosten zoals je zelf al zegt geld. Die kleine markup moet je met 1,6872 vermenigvuldigen (zie mijn vorige post). In de meeste gevallen zijn tussenhandelaren handig, maar niet altijd persé nodig. Naar Azie gaan en met 1 Leverancier onderhandelen heeft weinig zin. Dan kun je beter naar een beurs gaan, kijken wat er aangeboden wordt en dan onderhandelen en zaken doen.

 

 

Ja goede tip. Als ik zou gaan zou ik wel meerdere leveranciers benaderen maar een beurs lijkt me zeker een goed plan. Heb je voorbeelden van fietsbeurzen die de moeite waard zijn in Azie?

 

ik ben momenteel bezig met de aankoop van kinderfietsen voor een klant in Duitsland. We kunnen graag kijken of we wat kunnen combineren. Bel me even of stuur me een persoonlijk bericht met je telefoonnummer.

 

 

Bedankt. ik zal je benaderen op het moment dat ik iets duidelijker plan heb van wat ik zelf precies wil.

 

Mogelijk nog belangrijker dan de garantie is de productaansprakelijkheid. Als bij iemand voorvork afbreekt en daardoor een flinke smakker maakt ben jij als importeur aansprakelijk voor alle gevolgschade zoals medisch herstel, (netto) loondoorbetaling werkgever bij ziekte etc. In theorie kun je die kosten verhalen op de fabrikant, in de praktijk vrijwel nooit.

 

Dat klinkt inderdaad nog een stuk belangrijker dan de garantie en ik was al bang dat er zoiets bestond. Dit klinkt als een dealbreaker voor het importeren van goedkope complete fietsen uit Azie behalve als je 100% vertrouwen hebt in de fabrikant. Vertrouwen in de producten maar ook in de manier hoe ze omgaan met dit soort zaken als productaansprakelijkheid.

 

Nou vraag ik me 2 dingen af hierover (misschien is het niet in het juiste subfora maar ik probeer het toch maar even)

 

1. Op het moment dat ik deze fietsen aan fietsenwinkels verkoop, komt die productaansprakelijkheid dan ook bij hun te liggen?

2. Is er niet een manier om in de algemene voorwaarden van je BV of in de koopovereenkomst op te stellen dat ik als verkoper/groothandel/importeur niet verantwoordelijk ben voor eventuele schade die is veroorzaakt door een defect in mijn product?

Link naar reactie
  • 1

Nou vraag ik me 2 dingen af hierover (misschien is het niet in het juiste subfora maar ik probeer het toch maar even)

 

1. Op het moment dat ik deze fietsen aan fietsenwinkels verkoop, komt die productaansprakelijkheid dan ook bij hun te liggen?

2. Is er niet een manier om in de algemene voorwaarden van je BV of in de koopovereenkomst op te stellen dat ik als verkoper/groothandel/importeur niet verantwoordelijk ben voor eventuele schade die is veroorzaakt door een defect in mijn product?

 

1. Definitief NEE

2. Definitief NEE

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.