• 0

Geen douane aangifte of btw betalen

Ik wil via china producten gaan importeren. Echter verzend de website oa via air parcel register. De producten die aankomen in nederland worden dus vaak niet gecheck door douane. En hoef ik dus geen btw/inklaringskosten te betalen als postnl aan de deur komt.

 

Dit is wel verplicht als ondernemer! Hoe zorg ik ervoor dat ik de btw alsnog kan betalen en alle andere belastingen?

 

Daarnaast versturen de webshop vaak vanuit china naar duitsland of zweden om vervolgens naar nl te gaan. Hoe zit het dan met btw en andere belasting die nog betaald moet worden?

 

Even een voorbeeld of ik het goed begrijp.

Ik koop in voor 40 euro + 20 aan verzendkosten.

In nl komt hier dus nog inklaringskosten bij en btw. Dus 60+13 euro inklaring=73 x1,21 (btw) =88,33 eu ben ik totaal kwijt? Klopt dit?

Daarnaast komt er dan nog eens 21% bij voor de klant = ongeveer 106 euro wordt het dus totaal, klopt dit?

En vervolgens kan ik dus de btw die als eerste wordt geheft weer terug vragen? En sluis ik de laatste btw heffing door naar de belasting?

 

Alvast super bedankt:)!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Avesnl,

 

Uit je verhaal blijkt al, dat er mogelijk een factuur bij zal zitten die òf een te laag bedrag declareert (beneden het vrijbedrag van Euro 22,-) òf er staat op dat het een geschenk is. Als dat het geval is, is het bedrog en kan het wel eens duur worden als ze je pakken. Als de douane twijfelt, zul je een afschrift van je betaling moeten laten zien. Wijkt dat van de factuurwaarde af, is het raak.

 

Zit er een factuur bij met een waarde boven Euro 22,- zal de douane automatisch invoerrechten en BTW berekenen. Ook hier geldt dat als de douane denkt dat het factuurbedrag te laag is, je met een afschrift moet bewijzen, dat je het zo goedkoop gekocht hebt. Je moet de leverancier dus vragen er een factuur bij te doen over het bedrag dat je ook echt betaald hebt.

 

De BTW die jij betaalt kun je met je volgende aangifte OB verrekenen (krijg je dus terug). Aan je klant bereken je de kostprijs (excl. BTW) + je winstmarge. In jouw voorbeeld dus: 1,21 x (Euro 73,- +je winst)

 

Als je met een winst van Euro 27,- zou verkopen betaalt je klant dus Euro 121,-. Jij draagt die BTW van Euro 21,- dan af aan de belastingen.

 

Groet

 

René

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

De douane controleert de zendingen slechts steekproefsgewijs. Het is de verantwoordelijkheid van de importeur - vervoerder om de aangifte bij de douane te doen. Hierbij is wel van belang dat de juiste gegevens worden verstrekt. Als er lage waardes worden opgeveven doet de post geen aangifte terwijl dit gezien de daadwerkelijke waarde wellicht wel had gemoeten.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

@ Logic4l: Ik heb het hier (in Duitsland) nog nooit meegemaakt, dat DHL, UPS, FEDEX, enz. een zending boven Euro 22,- zomaar uitgeleverd heeft zonder inklaring. Hoe dat in NL gaat weet ik niet.

 

@Avesnl: Logic4l heeft het duidelijk geschreven: "Het is de verantwoordelijkheid van de importeur - vervoerder om de aangifte bij de douane te doen."

 

In eerste instantie ben jij als importeur verplicht aangifte te doen. Je vervoerder kan het voor je doen maar als hij het niet aangeeft moet je het zelf doen. Als er geen aangifte wordt gedaan is het WEL jouw schuld en draai jij op voor de gevolgen.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

@ AvensNL, zoals ik het al schreef is het de verantwoordelijkheid van de importeur. Maar de vervoerder speelt ook een rol hierin. Deze rol wordt echter wel gevoed door gegevens die jullie dan danwel de door jullie gekozen leverancier verstrekt.

 

@ China Trade Consult, met je mee eens dat dit niet gebeurd(had ik ook niet geschreven). Maar ik had het over de situatie waarin goederen welk bijvoorbeeld euro 60 waard zijn maar er op de waarde declaratie euro 0,- staat of bijvoorbeeld 10,- terwijl dit eigenlijk niet realistisch/correct is.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

De producten die aankomen in nederland worden dus vaak niet gecheck door douane. En hoef ik dus geen btw/inklaringskosten te betalen als postnl aan de deur komt.

 

Dit is wel verplicht als ondernemer!

 

De invoeraangiftes worden gedaan door de de post/het koeriersbedrijf, de douane controleert incidenteel pakjes op inhoud en verder de aangiftes in de administratie van de bedrijven. Dat je als particulier niet betaalt en en als bedrijf wel is niet correct, de vrijstelling voor lage waarde zendingen geldt voor allebei (al geeft de website van de douane een andere indruk).

 

Als je van de vervoerder geen rekening krijgt betekent dat niet automatisch dat er geen aangifte gedaan is. De verzender zou ook DDP geleverd kunnen hebben of de facturatieafdeling van de vervoerder werkt niet optimaal. overigens is uit een andere post hier gebleken dat de rekeningen nogal eens laat op de mat liggen.

 

Dat je als importeur verplicht bent om een invoeraangifte te doen is vanuit de douanewetgeving gezien niet correct. Dat je als koper aansprakelijk gehouden kunt worden voor een pakketje dat er bij een koerier (blijkbaar) doorheen glipt en waarvoor je ook geen rekening klopt m.i. ook niet

Link naar reactie
  • 0

Dat je als importeur verplicht bent om een invoeraangifte te doen is vanuit de douanewetgeving gezien niet correct. Dat je als koper aansprakelijk gehouden kunt worden voor een pakketje dat er bij een koerier (blijkbaar) doorheen glipt en waarvoor je ook geen rekening klopt m.i. ook niet

Verplicht, is niet correct? Koper niet aansprakelijk?

 

Welke formaliteiten zou je dan adviseren, als de koper (ontvanger aan de deur) een pakketje ontvangt (buiten Europa) dat ondanks de hoge waarde niet of niet voor deze waarde is aangegeven tijdens het invoeren door de vervoerder?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst een checken wat er precies met de leverancier is afgesproken over de levering, De mogelijkheid bestaat dat de leverancier alle kosten (inclusief douane en dergelijke) tot aan de deur betaald heeft of dat de goederen bijvoorbeeld al vanuit een magazijn in de EU verzonden zijn. Als dat niet zo is is het wel zo netjes om contact op te nemen met de vervoerder en indien nodig door hen de aangifte laten corrigeren. De kans dat het pakketje helemaal niet is aangegeven is lijkt me trouwens niet zo heel groot.

 

V.w.b. de aansprakelijkheid, goederen moeten na binnenkomst in de EU aangegeven worden, maar door wie staat in de wetgeving niet beschreven. Als deze aangifte niet gedaan wordt, worden de goederen door de douane niet vrijgegeven. Het is dus logisch dat een importeur de aangfite doet/laat doen anders blijven zijn spullen bij de douane, die ze na verloop van tijd kan verkopen, vernietigen of terug kan laten sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.