• 0

Hoe verwoord ik een intellectueel eigendomsrecht in een arbeidscontract?

Beste lezer,

 

Momenteel ben ik bezig met het opstellen van een arbeidsovereenkomst voor een webdeveloper die bij ons komt te werken. Ik zou graag een bepaling willen opnemen in het contract die gaat over intellectuele eigendomsrechten. Ik wil namelijk dat alle ideeën etc. binnen ons bedrijf blijven. Nu heb ik op internet al een beetje rondgekeken naar voorbeeldbepalingen, maar kan hier niet zo veel over vinden. Heeft er iemand een voorbeeldbepaling voor mij zodat ik die kan opnemen in het contract?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat bedoel je? Dat alle rechten bij het bedrijf komen te liggen? Dat hoef je niet vast te leggen bij een werknemer, omdat het auteursrecht automatisch bij de werkgever ligt.

 

Of bedoel je een geheimhoudingsbeding?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is dat zo Steven (art 7 auteurswet)

Artikel 7 Indien de arbeid, in dienst van een ander verricht, bestaat in het vervaardigen van bepaalde werken van letterkunde, wetenschap of kunst, dan wordt, tenzij tusschen partijen anders is overeengekomen, als de maker van die werken aangemerkt degene, in wiens dienst de werken zijn vervaardigd.

 

Las ergens dat het voor de duidelijkheid aanbevelenswaardig kan zijn om er toch een expliciete bepaling over op te nemen. Dit om op voorhand discussie te voorkomen.

Deze vond ik in een KPN collectieve arbeidsovereenkomst. Weet niet of hier auteursrecht op zit maar je mag de tekst gebruiken als inspiratie bron.

 

Artikel 23 Intellectueel eigendom

Onverminderd het wettelijk bepaalde inzake het van rechtswege aan de werkgever toekomen van

industriële en intellectuele eigendomsrechten, heeft de werkgever het uitsluitend recht op de door de

werknemer in het kader van zijn arbeidsovereenkomst, dan wel met gebruikmaking van aan de

werkgever ontleende kennis of vaardigheid, door hem alleen of in samenwerking met anderen

behaalde resultaten. Dergelijke resultaten omvatten in ieder geval uitvindingen, verkregen uitkomsten,

modellen, uitgedachte werkwijzen, tekeningen, software, gegevensbestanden, geschreven en/of

vervaardigde werken. In beginsel vindt de werknemer in het krachtens de arbeidsovereenkomst

geldende salaris, vergoeding voor het gemis van de anders aan de werknemer toevallende rechten

van intellectueel eigendom.

bron
Link naar reactie
  • 0

Ik wil het feestje niet verstoren, maar ideeën kun je niet beschermen.

 

Auteursrecht is van toepassing op concrete letterkundige of kunstzinnige werken, octrooien kun je krijgen voor een technische uitwerking van een idee.

 

Je kunt natuurlijk overeenkomen, en dat is vrij gebruikelijk, dat alles in een bedrijfscontext vertrouwelijk is.

 

Dus ook ideeën die daar ontstaan. Het is logisch dat je die als jouw eigendom beschouwt

 

Maar bewijs achteraf maar eens waar het idee vandaan kwam.

 

Het lijkt me dat je alleen complicaties aan het veroorzaken bent met al te complexe contracten.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.