• 0

Klant vraagt om factuur. Transactie en afhandeling worden niet door mij gedaan.

Via mijn website verkoop ik een maatwerk product dat door mijn leverancier wordt vervaardigd en direct verzonden naar mijn klant.

 

Mijn leverancier levert de online backend van het orderproces en verricht de financiële afhandeling van de orders (ontvangt de online betalingen, stuurt namens mij een bevestiging per email van de order met een keurige opsomming van de kosten).

 

Het verschil tussen mijn inkoop en de verkoop krijg ik per creditfactuur maandelijks uitgekeerd.

 

Nu vraagt een (zakelijke) klant mij achteraf om een factuur. Dit is in twee jaar tijd nog nooit gebeurt omdat het vrijwel altijd particulieren zijn die een bestelling plaatsen. Hoe moet ik hier mee omgaan? De online betaling is afgehandeld door mijn leverancier, maar voor de klant ben ik natuurlijk de partij waar hij zaken mee doet.

 

De uitbetaling die ik ontvang is één verzamelbetaling, hoe zou ik hier dan een factuur tegenover kunnen zetten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, de klant krijgt geen factuur. Enkel een orderbevestiging per email met het ordernummer en een opsomming van de bestelde artikelen, prijzen en btw (eigenlijk hetzelfde als een kassabon in een winkel).

Link naar reactie
  • 0

Mijn leverancier levert de online backend van het orderproces en verricht de financiële afhandeling van de orders (ontvangt de online betalingen, stuurt namens mij een bevestiging per email van de order met een keurige opsomming van de kosten).

 

Ik neem aan dat jouw leverancier de BTW afdraagt over de geleverde goederen. Is het niet mogelijk dat jouw leverancier dan een factuur op kan maken (volgens de regels)?

Link naar reactie
  • 0

Ik draag zelf de BTW af over de creditering van mijn leverancier. Probleem is dat ik al mijn verdiensten op één credit overgemaakt krijg van mijn leverancier en hier staat dus aan mijn kant één factuur tegenover. Je zou het kunnen zien als een verzamelfactuur.

 

Als een klant (één van de vele van die maand) nu alsnog een factuur van mij wil ontvangen dan zou dat in mindering moeten komen op de credit van mijn leverancier anders staat er n.l. geen binnenkomend bedrag tegenover...

 

Zou ik dan nu een factuur moeten uitschrijven voor mijn klant en het factuurbedrag in mindering moeten brengen op de veramelfactuur naar mijn leverancier?

Link naar reactie
  • 0

Ik draag zelf de BTW af over de creditering van mijn leverancier.

 

Jij betaald alleen BTW over jouw provisie. Niet over het volledige orderbedrag van de klant. Jouw leverancier draagt de BTW over het volledige order-bedrag af en is dus degene die officieel de factuur zou moeten maken (hij is uitvoerder van de order en heeft de betaling ook gekregen).

 

Als je perse zelf een factuur wilt maken dan zullen er een aantal extra boekingen en creditnota's gemaakt moeten worden (ook bij jouw leverancier). (in feite wordt jij in dat geval afnemer voor jouw leverancier en kun jij weer doorfactureren naar de afnemer. De provisie-factuur van jouw leverancier blijft intact)

Ik weet niet zeker of het volgende volgens de regels is (andere kunnen het corrigeren)...

 

Jij zou dan een factuur op kunnen maken. Jij zult dan ook de volledige BTW af moeten dragen. Omdat je leverancier dan geen BTW meer af moet dragen (over die order) zouden zij de factuur moeten crediteren. Ze zullen jou dan een factuur moeten sturen van het volledige orderbedrag (omdat jij de provisie ook al hebt ontvangen). De BTW van die factuur kun jij dan weer aftrekken. Zo betaal jij over de verkoop-factuur naar de afnemer en inkoop-factuur van jouw leverancier netto geen BTW. De werkelijke betalingen zouden als het goed is tegen elkaar weggeboekt kunnen worden (bij jou en bij je leverancier).

 

Als jouw leverancier nog helemaal geen factuur opgemaakt heeft (ik weet niet of dat wel mogelijk is) dan kunnen ze i.p.v. een creditnota voor de afnemer en factuur naar jou, direct een factuur opmaken voor jou. Jij bent dan degene die genoteerd staat als afnemer (zorg ervoor dat jouw bedrijfsgegevens op die factuur staan) en jouw afnemer heeft uiteindelijk direct aan hun betaald. (is dit volgens de regels??)

 

Je ziet dat dat nogal voeten in de aarde heeft en jou leverancier moet uiteindelijk toch een factuur sturen (voor jou, n.l. voor jou BTW aftrek). Dus als jouw leverancier de factuur op kan maken naar de afnemer (met misschien in de omschrijving geleverd via jouw bedrijfsnaam) dan is het een stuk makkelijker.

 

Zou ik dan nu een factuur moeten uitschrijven voor mijn klant en het factuurbedrag in mindering moeten brengen op de veramelfactuur naar mijn leverancier?

 

Hoe zou jij dan de boekingen en geld-stroom vervolgens zien? Krijg je dan alsnog van de afnemer betaald? Betaald de leverancier jou minder/meer? Ik zie geen mogelijkheid volgens de regels dat dit gedaan kan worden zonder medewerking (en extra boekingen) van jouw leverancier. Vandaar dat een factuur vanuit jouw leverancier de makkelijkste oplossing is.

Link naar reactie
  • 0

De online betaling is afgehandeld door mijn leverancier, maar voor de klant ben ik natuurlijk de partij waar hij zaken mee doet.

 

 

De klant heeft toch al betaald, dan kun je toch een factuur maken met de notitie, reeds betaald per ... of betaald via...?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.