• 0

Toepassing percentage bijtelling occasion uit 2013

Hallo,

 

Als zzp-er ben ik binnenkort van plan een andere auto te kopen. Mijn budget laat even geen nieuw exemplaar toe, dus heb ik mijn oog laten vallen op een jong gebruikt exemplaar. De auto ga ik ook privé gebruiken, dus de bijtelling is voor mij erg belangrijk.

 

Nu dan de vraag, als ik een auto koop die in 2013 onder de 14 procent regeling viel (88 gram), en nu een te hoge uitstoot daarvoor heeft, mag ik dan de bijtelling van 2013 toepassen (14%, tot 88 gram)) of moet ik dan de huidige bijtellingscategorie toepassen die nu zou gelden (20%, nu geld de regel tot 85 gram).

 

Ik ga ervan uit dat de bijtelling dat berekent moet worden over de oorspronkelijke nieuwprijs.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Erik,

 

Vanwege het feit dat de bijtellingspercentages in 2014 zijn aangescherpt is er een overgangsregeling in het leven geroepen.

Dit betreft de 60 maanden waar jij op doelt. Mensen die in 2013 onder het oude bijtellingregime (bijv 14% in 2013 en 20% in 2014) een auto hebben aangeschaft, mogen dit nog nog voor 60 maanden voortzetten.

 

Dus de lage bijtelling geldt alleen voor mensen die de auto voor 2014 hebben aangeschaft.

 

Groet,

Richard

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Ik heb ook een discussie rondom dit onderwerp met een boekhouder (niet mijn boekhouder overigens). Hij denkt hetzelfde als jij, maar ik kan dat nergens onderbouwd zien. ik zie alleen maar artikelen dat de bijtelling aan de auto gekoppeld en 60 maanden geldig is voor auto'' s na 1 juli 2012. Voor auto' s daarvoor een zou dan de overgangsregeling gelden.

 

Zelf heb ik in mijn vorige bericht mijn bronnen gestuurd. Mag ik misschien de bron van jou?

 

Groeten, Erik

Link naar reactie
  • 1

BEste Eric,

 

Ik denk dat jij gelijk hebt. ALs je op de site van de belastingdienst kijkt bij lagere bijtelling voor milieuvriendelijke auto's

 

staat daar inderdaad op basis van jaar van afgifte kenteken voor 60 maanden de lagere bijtelling is gegarandeerd

 

onderstaande tekst staat op elk jaar van afgifte kenteken

 

Hoelang geldt het percentage?

Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden. Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven. Het percentage blijft ook gelden als de auto van eigenaar wisselt of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.

 

Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden. Het nieuwe percentage geldt dan weer voor van 60 maanden.

Link naar reactie
  • 1

De overgangsregeling kent twee categorieën auto’s:

1.) Auto’s vanaf 1 juli 2012

2.) Auto’s van vóór 1 juli 2012

 

Voor de eerste categorie blijft de regeling van kracht ook bij tussentijdse wisseling van eigenaar of bestuurder.

Voor de tweede categorie geldt deze zolang de eigenaar dezelfde is als vóór 1 juli 2012.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.