• 0

Partner vraagt faillissement aan...

Beste leden,

 

Ik heb een vraag, ik en mijn vrouw gaan scheiden, we hebben een vof waar mijn vrouw 75% en ik 25 % eigenaar van is.

We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd maar niets vastgelegd, word dus 50-50..

Ik ben sinds 2006 eigenaar, en mijn vrouw is er in 2008 bijgekomen.

Mijn vrouw heeft al 4 maanden geen bemoeienissen met het bedrijf maar wil wel controle en de lusten, zij trekt de zakelijke rekening leeg en laat een beetje voor mij over.

Ik zorg voor de betalingen voor zover dat mogelijk is, ik heb betalingsregelingen getroffen en heb de boel aardig op de rit weer,

wel zitten we met een liquditeitsprobleem, ik doe mijn best en werk hard om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen.

Mijn vrouw heeft 3x gedreigd met een faillissement en nu heeft ze dat aangevraagd..

Wat kan ik verwachten en hoe kan ik ervoor zorgen om toch door te gaan?

Mijn brutowinstpercentage ligt tussen 70-75 % ( restaurant )

Wie kan mij aanwijzingen geven?

 

Harrold

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou even je profiel anoniem maken. Nu vrij makkelijk te lezen wie je bent...

 

 

Vervelende situatie! Wel lastig om adviezen te geven,vaak speelt er meer dan er gepost wordt. Er is immers altijd een verhaal met 2 kanten.

 

 

Mijn vrouw heeft al 4 maanden geen bemoeienissen met het bedrijf maar wil wel controle en de lusten, zij trekt de zakelijke rekening leeg en laat een beetje voor mij over.

 

 

 

Open een andere rekening,stort daar het geld en pin op. Dan kan je in ieder geval netjes de rekeningen gaan betalen en daarna een eerlijke verdeling maken onderling.

 

 

 

Mijn vrouw heeft 3x gedreigd met een faillissement en nu heeft ze dat aangevraagd..

Wat kan ik verwachten en hoe kan ik ervoor zorgen om toch door te gaan?

 

 

De enige reden die ik kan bedenken is dat ze je dwars wilt zitten. Heel veel andere voordelen heeft dit niet voor haar. Alleen maar grote nadelen. Zij is inderdaad,net als jij, hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die er nu zijn,en zullen volgen bij een faillissement. Na verloop van tijd zal, bij gebrek aan voldoende opbrengst, het faillissement worden opgeheven bij gebrek aan baten. Dat betekend dat alle schuldeisers weer aan de deur komen. En dat de aankomen jaren...

 

Dus ik heb werkelijk geen idee wat een andere reden zou kunnen zijn dan dwarszitten ivm scheiding.

 

Zoek eventueel een mediator die tussen beide in kan gaan staan.

 

Danny

 

 

 

[naam in citaten geanonimiseerd - mod]

Link naar reactie
  • 0

Dit dringt niet goed door...

 

Zij is inderdaad, net als jij, hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden die er nu zijn...

 

Dus elk van de vennoten kan voor de totale schuld aangesproken worden. Die verdeling van 75% en 25% maakt niet zoveel uit, als ik het goed begrijp.

 

Waar kloppen schuldeisers doorgaans het eerste aan? Maken die nog een inschatting wat het snelste te verzilveren is? Waar het meeste te halen is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Bij een VOF zijn alle vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de vennootschap. Dat betekent dat een schuldeiser bij wanbetaling van de VOF naar eigen keuze 1 (of meerdere) van de vennoten aansprakelijk mag stellen voor de volledige schuld. Deze vennoot is dan altijd verplicht om te betalen.

 

Daarna kan deze vennoot wel zijn andere vennoten hierop aanspreken, en vragen hun aandeel in de schuld aan hem te betalen. Het komt er dan dus toch op neer dat ieder volgens de afgesproken verdeling zijn aandeel betaalt.

bron

 

Maar hoe dat dan weer zit in een huwelijk waar de schulden en bezittingen, voor de effectieve scheiding en waar niets over is geregeld in de huwelijkse voorwaarden, feitelijk weer 50/50 zouden kunnen worden is mij (nog) onduidelijk. Zeker nu er één werkt, de 25% partner, om de schulden weg te krijgen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste leden,

 

Ik heb een vraag, ik en mijn vrouw gaan scheiden, we hebben een vof waar mijn vrouw 75% en ik 25 % eigenaar van is.

We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd maar niets vastgelegd, word dus 50-50..

Ik ben sinds 2006 eigenaar, en mijn vrouw is er in 2008 bijgekomen.

Mijn vrouw heeft al 4 maanden geen bemoeienissen met het bedrijf maar wil wel controle en de lusten, zij trekt de zakelijke rekening leeg en laat een beetje voor mij over.

Ik zorg voor de betalingen voor zover dat mogelijk is, ik heb betalingsregelingen getroffen en heb de boel aardig op de rit weer,

wel zitten we met een liquditeitsprobleem, ik doe mijn best en werk hard om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen.

Mijn vrouw heeft 3x gedreigd met een faillissement en nu heeft ze dat aangevraagd..

Wat kan ik verwachten en hoe kan ik ervoor zorgen om toch door te gaan?

Als het faillissement al aangevraagd is, kun je de behandeling daarvan hooguit tegenhouden met een surseance, wat op zich ook een heel lastig iets is.

In ieder geval is het van groot belang dat je zorgt dat je op de juiste wijze verweer voert tegen de faillissementsaanvraag, als dat mogelijk is. Overigens betekent aanvraag van het faillissement van jou en/of de vof ook het faillissement van jouw vrouw.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus elk van de vennoten kan voor de totale schuld aangesproken worden. Die verdeling van 75% en 25% maakt niet zoveel uit, als ik het goed begrijp.

 

 

In dit geval klopt dat ja.

 

 

 

Waar kloppen schuldeisers doorgaans het eerste aan? Maken die nog een inschatting wat het snelste te verzilveren is? Waar het meeste te halen is?

 

 

In de situatie voor het faillissement:

 

Ze zullen in eerste instantie de vof aanpakken. De goederen,inventaris,banktegoeden,noem maar op. Daarna zal de invordering zich vaak verplaatsen naar de vennoten. Ze zullen beide tegelijk aanspreken op de volledige schuld. Na onderzoek,kadaster e.d., zullen ze vaak zien waar het meeste te halen is en daar actie op ondernemen. Deurwaarders gaan niet van te voren bekijken waar eerst actie op te ondernemen,beginnen direct bij alle vennoten.

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.