• 0

Nadeel voor ondernemersaftrek door twee fiscale jaren

Beste forumleden,

 

Na een aantal dagen zoeken en diverse telefoontjes waag ik me toch aan een vraag op het forum omdat ik deze situatie nog niet ben tegengekomen. Mijn vennoot en ik hebben van maart 2012 t/m maart 2013 een horecabedrijf op een camping gepacht. Na een jaar zijn we daarmee gestopt omdat de kosten niet opwogen tegen de baten. Gedurende het jaar hebben wij voldaan aan het urencriterium en daarom ondernemersaftrek ontvangen over 2012. In 2013 hebben we nog twee partijen gedaan (het winterseizoen is er weinig te beleven op een camping) en is de inventaris eind maart terug genomen door de eigenaar, wat resulteert in een fiscale ‘winst’ over 2013. Over het hele jaar dat wij gewerkt hebben voldoen we aan het urencriterium. Binnen de afzonderlijke fiscale jaren voldoen wij echter niet aan het urencriterium voor 2013 maar wel voor 2012. We mogen dus geen ondernemersaftrek over 2013 opvoeren en dit kost ons 3500 pp aan loonbelasting. Hadden we het bedrijf van januari- januari gepacht dan had er niets aan de hand geweest. Heeft iemand zoiets dergelijks eerder meegemaakt of weet iemand een oplossing?

 

Met groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft iemand zoiets dergelijks eerder meegemaakt (...)

 

Dat geldt voor iedereen die halverwege het jaar begint als ondernemer en vervolgens halverwege het volgende jaar weer stopt. Tenminste wanneer je niet in dezelfde periode praktisch ‘dag en nacht’ in de zaak gewerkt hebt.

Niets unieks dus. Het urencriterium geldt per kalenderjaar.

 

Link naar reactie
  • 0
Hadden we het bedrijf van januari- januari gepacht dan had er niets aan de hand geweest.

 

Dan had je dus 1 jaar recht gehad op ondernemersaftrek. net als nu. Dus je bent toch niet slechter af?

 

Het zou gevoelsmatig wat anders geweest zijn als je van 1-7 tot 1-7 actief was en over beide jaren niet aan het uren criterium voldeed, dan had je zeker recht van klagen (maar geen recht op ondernemersaftrek). Nu heb je wel 1 jaar ondernemersaftrek gehad, en niet meer of minder gekregen dan als je activiteiten van 01-01 tot 01-01 had uitgevoerd, toch?

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hadden we het bedrijf van januari- januari gepacht dan had er niets aan de hand geweest.

 

Dan had je dus 1 jaar recht gehad op ondernemersaftrek. net als nu. Dus je bent toch niet slechter af?

 

Het zou gevoelsmatig wat anders geweest zijn als je van 1-7 tot 1-7 actief was en over beide jaren niet aan het uren criterium voldeed, dan had je zeker recht van klagen (maar geen recht op ondernemersaftrek). Nu heb je wel 1 jaar ondernemersaftrek gehad, en niet meer of minder gekregen dan als je activiteiten van 01-01 tot 01-01 had uitgevoerd, toch?

 

 

 

 

 

Hallo Norbert, bedankt voor je reactie (en Peter ook),

 

misschien leg ik het niet goed uit, of snap ik het niet helemaal.

 

Ik heb de zaak van 1-3 t/m 1-3. Er is 10.000 winst in 2012 en 5.000 winst in 2013.

 

In 2012 heb ik het urencriterium gehaald en mag ik ondernemersaftrek opvoeren over 10.000 Eur

In 2013 heb ik het urencriterium niet gehaald en mag ik geen ondernemersaftrek opvoeren over 5.000 Eur

 

In het andere geval heb ik de zaak de zaak van 1-1 tot 1-1. Ik heb 15.000 winst over 2012

 

In 2012 heb ik het urencriterium gehaald en mag ik ondernemersaftrek opvoeren over 15.000 Eur

 

In het laatste geval ben ik dus beter af omdat ik over het heel bedrag aftrek krijg. Helaas is het eerste geval nu onze situatie en komt dat concreet neer op 3500 Eur netto. Ik vroeg me af of er mogelijkheden zijn om er bijvoorbeeld één fiscaal jaar van te maken oid.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0
In het laatste geval ben ik dus beter af omdat ik over het heel bedrag aftrek krijg

 

Volgens mij maak je een denkfout. De ondernemersaftrek is niet winstafhankelijk maar een vast bedrag. Of je nu ondernemeraftrek krijgt in 2012 bij 10 K winst in 2012 (en 5 K in 2013) of 15K winst in 2012 maakt per saldo niets uit.

Het enige verschil is het moment van korting en betalen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Peter al schreef: niets unieks.

 

Maar als ik het goed lees heb je in 2013 met de VOF een winst gemaakt van € 5.000,00. Naast het feit dat ik dat rijkelijk veel vind voor het draaien van twee partijen en het terug verkopen van de inventaris is de heffing die je daarover betaalt in de laagste schijf maximaal € 795,00. Daarnaast betaal je over dit bedrag nog € 121,00 aan inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet. Dat komt op een totale heffing van € 916,00 en dan ga ik nog niet eens uit van de stakingsaftrek.

 

Ik vermoed dat er na het staken van de onderneming inkomen uit loondienst is genoten. Omdat je ingevuld hebt dat je in aanmerking komt voor startersaftrek mag je de zelfstandigenaftrek ook in mindering brengen op het inkomen uit loondienst. Dan kom je inderdaad uit op een fors bedrag terug. Maar dat is eigenlijk appelen met peren vergelijken. Dat zou eerlijk zijn als je inderdaad ook in 2013 de 1.225 uur gedraaid zou hebben. Het ergste dat je nu overkomt is dat je net zoveel betaalt als iedere andere Nederlander die geen onderneming heeft - minder eigenlijk nog omdat je wel gebruik maakt van de MKB-winstvrijstelling.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis en Norbert,

 

Maar als ik het goed lees heb je in 2013 met de VOF een winst gemaakt van € 5.000,00. Naast het feit dat ik dat rijkelijk veel vind voor het draaien van twee partijen en het terug verkopen van de inventaris.

 

Dat valt toch wel mee? alleen de inventaris en voorraad zijn al goed voor 4000 Eur.

 

Dat komt op een totale heffing van € 916,00 en dan ga ik nog niet eens uit van de stakingsaftrek.

 

Is dat hetzelfde als stakingswinst? We hebben geen stakinswinst omdat we pachtten.

 

Norbert schreef:

Volgens mij maak je een denkfout. De ondernemersaftrek is niet winstafhankelijk maar een vast bedrag. Of je nu ondernemeraftrek krijgt in 2012 bij 10 K winst in 2012 (en 5 K in 2013) of 15K winst in 2012 maakt per saldo niets uit.

Het enige verschil is het moment van korting en betalen

 

Als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit dat we nu geen ondernemersaftrek krijgen? Ik kreeg die indruk door het programma van de belasting. Als ik de ondernemersaftrek mocht toepassen dan kreeg ik geld terug, in het andere geval moest ik bijbetalen.

 

Groet, en bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0
Als ik het dus goed begrijp maakt het niet uit dat we nu geen ondernemersaftrek krijgen? Ik kreeg die indruk door het programma van de belasting. Als ik de ondernemersaftrek mocht toepassen dan kreeg ik geld terug, in het andere geval moest ik bijbetalen.

 

Het maakt niet uit of je 1 x ondernemersaftrek krijgt van 01-03 tot 01-03 (fictief uiteraard, ondernemersaftrek krijg je per kalenderjaar) of van 01-01 tot 01-01. Had je dus alle 15K winst gemaakt in 2012, dan zou dat verder niet (of niet noemenswaardig) uitgemaakt hebben met de huidige situatie.

 

Het maakt uiteraard wel uit of je 1 of 2 jaren ondernemersaftrek krijgt; maar over 2013 voldoe je niet aan het urencriterium en heb je daar dus geen recht op.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik het goed lees heb je in 2013 met de VOF een winst gemaakt van € 5.000,00. Naast het feit dat ik dat rijkelijk veel vind voor het draaien van twee partijen en het terug verkopen van de inventaris.

 

Dat valt toch wel mee? alleen de inventaris en voorraad zijn al goed voor 4000 Eur.

 

Dat begrijp ik. Maar jij hebt die inventaris en voorraad in 2012 aangeschaft voor een bedrag x. Tenzij je alles in 2012 hebt afgeschreven, wat mag onder de willekeurige afschrijving voor starters maar het resultaat over dat jaar nog bedroevender maakt, kan het niet zo zijn dat de verkoop leidt tot een winst. En ik neem aan dat je de voorraad gewoon tegen inkoopprijs verkocht hebt. Vandaar mijn opmerking dat ik rijkelijk veel vind voor het draaien van twee partijen en het verkopen van de inventaris. Het kan heel goed zijn dat hier iets niet goed is gegaan.

 

Dat komt op een totale heffing van € 916,00 en dan ga ik nog niet eens uit van de stakingsaftrek.

 

Is dat hetzelfde als stakingswinst? We hebben geen stakinswinst omdat we pachtten.

 

Dat je geen stakingswinst zou hebben om dat je pacht lijkt mij een opmerking waar je nog eens over na moet denken. Dit heeft namelijk niets met elkaar te maken. Als jij bijvoorbeeld een voorraad hebt in de boeken voor een waarde van € 1.000,00 en je verkoopt die voor € 1.500,00 heb je een stakingswinst van € 500,00. Dat heeft echt niets met al dan niet pachten te maken.

 

Stakingsaftrek is een aftrek die iedere ondernemer één keer in zijn leven mag opvoeren als hij een onderneming staakt. Dit is een bedrag van maximaal € 3.630,00 (2013) en dit mag in mindering gebracht worden op de stakingswinst. Uit jouw verhaal begrijp ik dat jij uitkomt op een stakingswinst van (€ 5.000,00 -/- winst over de twee partijen). Dit kan dus een fiscaal voordeel opleveren.

 

Wellicht is het toch de moeite waard om iemand hier naar te laten kijken? Ik zeg het vaak. pas op voor penny wise pound foolish gedrag. Bovendien zijn fouten bij het staken van een onderneming snel gemaakt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.