• 0

Google Adsense boeken

Hallo,

 

Zoals zoveel Internet ondernemers in Nederland maak ik goede verdiensten met Google Adsense (US). Zij hebben een partnerprogramma waarmee ik geld verdien en maandelijks ontvang ik een cheque.

 

Mijn vraag is, hoe moet ik deze op de BTW-aangifte boeken. Ik heb hierover navraag gedaan bij reeleezee, die konden mij het volgende vertellen, maar wisten niet zeker of dit klopte in deze situatie.

 

Vraag is ook wie er afnemer / leverancier is (Google of ik?)

 

Volgens de informatie van de belastingdienst (zie website via onderstaand

link) zou het afnemen van een elektronische dienst buiten Europa worden

beschouwd als een dienst waarbij de BTW verschuldigd is in het land de

afnemer.

 

<http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/index.htm>

http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/index.htm

 

 

Als je in Reeleezee de BTW-groep "0% EU+ex-EU diensten.....(hoog tarief of

laag tarief) " kiest wordt het af te dragen BTW bedrag in rubriek 2a vermeld

en vervolgens weer onder 5b omdat je het weer mag aftrekken. De vraag is

alleen of het hoge of lage BTW tarief van toepassing is.

 

Is dit correct? Alvast bedankt. (overmogen komt de belastingdienst voor een gesprek (starters?). Moet ik zorgen maken:) ?)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In dit geval lever jij de dienst aan een Amerikaans bedrijf....

Dus geen EU-zaak en de codering die je in Reeleezee gebruikt is dus ook niet goed....

 

Helaas is de belastingdienst in deze zaken niet helemaal duidelijk en hangt het een beetje af van de inspecteur hoe hij de regels uitlegt.....

Art. 6a derde lid onderdeel c:

De bemiddelingsdienst wordt in beginsel verricht op de plaats waar de hoofdprestatie wordt verricht waarvoor wordt bemiddeld....

 

Ga hier eens met de inspecteur over praten en leg 'm uit dat de dienst in diverse landen wordt verricht en dat jij daarom uitgaat van de hoofdzetel van het bedrijf aan wie je de dienst in principe verleent, Amerika in dit geval.

Dus zou dit zonder BTW moeten....

 

Maak je hierover niet te veel zorgen maar ga gewoon open het gesprek aan, leg uit dat je de regels moeilijk vind en bij de belastingtelefoon steeds andere antwoorden krijgt..(onderzoek van de kvk Noordholland gaf aan dat 40% van de vragen over BTW vraagstukken fout beantwoord worden)....

En laat even weten hoe het gegaan is....

 

Suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me dus vergist in het feit dat ik de dienst lever. Bij andere programma's (Tradedoubler/netdirect) is het toch hetzeldfe concept? In die gevallen krijg ik een creditnota, aangezien ik als afnemer van de ienst word gezien.

 

In beide gevallen komt het er echter op uit dat ik geen BTW hoef te betalen, alleen heb ik op mijn vorige uitgave dit dus verkeerd aangegeven.

 

Moet ik nu dit corrigeren door beiden negatief te plaatsen in de velden 2a en 5b of is dat niet noodzakelijk?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me dus vergist in het feit dat ik de dienst lever. Bij andere programma's (Tradedoubler/netdirect) is het toch hetzeldfe concept? In die gevallen krijg ik een creditnota, aangezien ik als afnemer van de ienst word gezien.

In beide gevallen komt het er echter op uit dat ik geen BTW hoef te betalen, alleen heb ik op mijn vorige uitgave dit dus verkeerd aangegeven.

Moet ik nu dit corrigeren door beiden negatief te plaatsen in de velden 2a en 5b of is dat niet noodzakelijk?

Een credit-nota krijgen betekent niet automatisch dat jij de dienst afneemt...Jij krijgt betaald voor de dienst die jij hun levert! Het verschil zit 'm enkel in het feit dat deze bedrijven doen aan "self-billing". Een groot misverstand is dan ook vaak dat de ontvangers van deze "credit-nota's" deze inboeken bij crediteuren en het zien als een negatieve inkoop...

Eigenlijk zou je nog steeds boekhoudtechnisch een factuur moeten maken aan hun en die inboeken bij de verkoop, alleen deze stuur je dan niet op....en hun creditnota boek je niet in, maar niet je achter jouw factuur als specificatie.....

 

Wacht even met de correctie totdat de belastingdienst is langsgeweest, vraag hem hoe, en in welke periode te corrigeren.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ben ik niet helemaal van deze tijd (en dat terwijl Google een klant van me is) maar is het dus echt lucratief om op deze wijze geld te verdienen?

 

Zijn er veel bedrijven/mensen die zich met deze business bezighouden?

Vind het heel vreemd dat ik er niet eerder van gehoord heb.

 

Ben nu wel heel nieuwsgierig geworden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ben ik niet helemaal van deze tijd (en dat terwijl Google een klant van me is) maar is het dus echt lucratief om op deze wijze geld te verdienen?

 

Ja, maar je moet je wel bedenken dat het content-gerelateerde advertenties zijn. Ze werken dan ook het best bij sites die content bieden. Omdat content maken altijd geld kost, is het niet per definitie het El Dorado.

 

Een site die er - volgens mij, ik ken de eigenaar en de inkomsten niet - erg goed gebruik van maakt, is www.softwaregids.nl

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

 

In dit geval lever jij de dienst aan een Amerikaans bedrijf....

Dus geen EU-zaak en de codering die je in Reeleezee gebruikt is dus ook niet goed....

 

Ik weet niet hoe dat voor AdSense geldt, maar voor Adwords heb je te maken met Google in Ierland. Daar komen ook de facturen vandaan.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb onlangs ook google adsense op mijn pagina gezet, waarbij de inkomsten inderdaad aangenaam zijn, boven verwachting in elk geval. Echter ben ik zelf gewoon een particulier. Ik heb eigenlijk dan ook geen idee hoe en/of wat ik moet aangeven met betrekking tot google adsense.

 

Zou iemand mij in zekere zin op weg kunnen helpen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.